Článek
V poslední době přibývá lidí, kteří využívají chytré telefony i pro ovládání svého bankovního účtu a nezřídka i placení. A rozhodně už to nejsou jen ti nejmladší. „Mobilní telefon má naprostá většina seniorů. V roce 2023 ho podle průzkumů používalo 96 % osob starších 65 let. Tento podíl se v posledních letech již nemění, prudce ale roste podíl seniorů využívajících smartphony,“ říká Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Ovšem jsou momenty, kdy mohou telefony potrápit – například když si pořídíte nový a nejde vám přihlásit se z něj do bankovní aplikace, kterou jste na tom starém mobilu ovládali suverénně. Co pak s tím? Máme pár tipů.
Mobilní bankovnictví v novém telefonu
Při aktivaci smartbankingu v novém telefonu se hodí pamatovat na několik věcí. Základní je nevypínat nebo neresetovat starý telefon do chvíle, než máte v tom novém funkční smartbanking. Pokud necháte původní telefon zapnutý a budete na něm přihlášeni do své bankovní aplikace, pak by vás měl po přihlášení do aplikace v novém telefonu provést přihlášením a pomoci vám ji aktivovat.
Smartbanku v novém telefonu můžete nastavit i pomocí internetového bankovnictví, tedy přes internetové stránky banky. Ale i vstup do nich je zapotřebí autorizovat z dalšího zařízení – u některé banky to ještě lze udělat formou SMS, ale ustupuje se od toho. „Při používání SMS k ověření totožnosti při přihlašování do internetového bankovnictví existuje velké riziko kybernetického útoku a získání přihlašovacích údajů,“ uvedla ředitelka udržitelnosti a komunikace ve skupině Moneta Zuzana Filipová. Takže opět potřebujete starý telefon s ještě funkční aplikací.
Z řečeného je jasné, že pokud se vám cokoli nezadaří a aplikace ve starém telefonu nefunguje nebo se nedaří přes ni aktivovat smartbanking v novém telefonu, nezbyde vám než vyrazit na pobočku své banky, kde vám s tím pomohou.
Ověření pomocí fotografií
V situaci, kdy nemáte původní telefon k dispozici, lze uplatnit další ověřovací varianty, které se dozvíte u své banky – každá to má trochu jinak. Někde se například můžete přihlásit poté, co naskenují váš obličej a nahrají k tomu dvě fotografie z vašich dokladů totožnosti. Aplikace pak vyhodnotí, jestli jste to opravdu vy, a pokud řekne, že ano, pak vám přístup k bankovní aplikaci umožní.
Ověření podle rodného čísla nebo odpovědi
Některé banky mají nastavené ověření totožnosti podle rodného čísla a odpovědi na nějakou předem s klientem domluvenou otázku – bývá to rodné jméno vaší matky za svobodna, jméno domácího mazlíčka a podobně. Přihlášení se pak může ověřit i zadáním části čísla kreditní karty nebo zasláním potvrzovacího kódu do vašeho e-mailu (někdy postačí již zmíněná SMS).
Aktivační kód z bankomatu
Některé banky umožňují získat aktivační kód i ve svých bankomatech. Stačí mít platební kartu a znát PIN, někdy se to potvrzuje ještě ověřovací SMS. Hlídejte si tedy aktuálnost takových údajů, a pokud si do telefonu stahujete aplikaci pro bankovnictví, tak se rovnou informujte, co budete potřebovat v případě, že byste změnili telefon nebo číslo.