Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
I když je dárek vlastně váš, s reklamací nebo výměnou vám bude muset pomoci ten, kdo vám ho daroval. Zcela jistě jste nedostali účtenku, a tak ani nevíte, kde byl zakoupen. Proto musíte dárce požádat, aby se buď „akce“ ujal sám, anebo aby vám účtenku dal a vy si to pak můžete vyřídit sami. Budete-li mít doklad o nákupu, musí s vámi prodejce jednat stejně jako s původním zákazníkem.
- Dokladem o nákupu nemusí být jen papírová účtenka, ale třeba i potvrzení o nákupu z e-mailu nebo výpis z účtu, kde je platba uvedena.
Nevhodné dárky z e-shopu
Všechno, co pořídíte v e-shopu, můžete během 14 dnů od nákupu vrátit bez uvedení důvodu. Když kupujete třeba oblečení, lze si ho v klidu vyzkoušet, a pokud nesedí, tak ho zabalit a vrátit zpět v rámci odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. V takovém případě máte právo na vrácení peněz. Tato možnost vyplývá ze zákona a obchodníka musíte do uvedené lhůty informovat, že zboží budete vracet. Produkty pak lze poslat zpět současně s touto informací nebo na to máte dalších 14 dnů. >>>Máte právo odstoupit od smlouvy i bez zabalení zboží do původního obalu
- Tyto rozhodující dva týdny ale většina dárků proleží někde schovaná, čekající na Štědrý večer. Ale některé e-shopy tuto lhůtu právě kvůli Vánocům prodlužují nebo se snaží zákazníkům vyhovět jinak. To už však přesahuje zákonné povinnosti a je třeba se na tom domluvit.
Částka se vám nemusí vrátit celá
Je také dobré vědět, že obchodník vám nemusí vrátit celou částku za dopravu, která byla zaplacena při koupi. Pokud byl například zvolen příplatek pro rychlé doručení, pošle vám zpět jen částku odpovídající nejlevnější variantě.
Také vám může z původní ceny něco strhnout za opotřebení, což by nemělo být například jen to, že jste odstranili visačku nebo jste zboží vyndali z původní krabice. Výjimkou je, jestliže tento obal nebo krabice zvyšují hodnotu věci: když ji poškodíte, může obchodník něco strhnout z vrácené částky.
- Věc vracíte z důvodu odstoupení od kupní smlouvy? Hradíte jako zákazník odeslání zboží zpět, pokud to v obchodních podmínkách není uvedeno jinak.
Nevhodné dárky z kamenné prodejny
Dárek byl zakoupen v kamenné prodejně? Můžete ho vrátit přesně tam anebo do pobočky stejné značky. Je na uvážení prodejce, zda vezme zboží zpět a vymění ho za jiné, nebo vrátí peníze. Většina prodejců preferuje výměnu za jiné zboží a mnohdy na to upozorňuje již předem při nákupu. To platí i pro výměnu zboží bez vad, kde vám nevyhovuje třeba barva či velikost. Vracet peníze není povinnost, kterou byste mohli vymáhat, je ale pravda, že to většina obchodů nabízí.
Jak reklamovat? Něco jiného nastane, pokud jste na dárku objevili nějaké vady. Pak je povinností prodejce přijmout reklamaci. „Prodejce odpovídá za výrobní vady, které zboží mělo v době prodeje. Za takové se považují všechny, které se projeví do dvanácti měsíců od nákupu. Reklamovat můžete až dva roky, ale obchodník může v druhém roce reklamaci zamítnout, jestliže se neprokáže, že vada byla výrobní,“ říká ředitelka organizace dTest Eduarda Hekšová.
- Pokud prodejce reklamaci uzná, může vám výrobek vyměnit za jiný, bezvadný, ale také vrátit peníze nebo nabídnout opravu. Každopádně musí rozhodnout do 30 dnů od chvíle, kdy jste reklamaci uplatnili. V rámci úspěšné reklamace máte nárok i na uhrazení nutných nákladů s tím spojených, tedy třeba poštovným při odeslání výrobku nebo cestovným, pokud jste do prodejny jeli. Tyto náklady uplatňujte bez zbytečného odkladu a musíte je doložit.
Jaké zboží vrátit nejde
Existují situace, kdy zboží obchodník zpátky nevezme. Co nelze vrátit?
- Zboží, které jste už nějakou dobu viditelně používali nebo poškodili. Existují technologie, které odhalí, že jste oblečení už prali!
- Vrátit není možné ani pro vás na míru upravený nebo vyrobený kus, tedy třeba něco s vyrytým jménem a podobně.
- Z hygienických důvodů nejde vrátit ani nošené prádlo, erotické zboží a produkty podléhající zkáze.
- Nevrátíte ani CD či počítačovou hru, které jste zbavili ochranného obalu. Nejde vrátit ani digitální obsah, který dorazil mailem – třeba nahrávka.
- Pozor na různé vouchery! Pokud propásnete datum, do kterého je lze vyměnit za zboží či zážitek, tak není prodejce povinen vám cokoli vracet.