Hlavní obsah

Peníze, nebo platební karta? Co je lepší, když učíte děti hospodařit. Odborníci mají jasno!

Foto: Krakenimages.com, Shutterstock.com

Foto: Krakenimages.com, Shutterstock.com

V posledních letech hodně lidí platí spíš kartou, přes mobil nebo chytré hodinky a mnozí ani nenosí peněženku, případně v ní mají jen pár drobných. Je pravděpodobné, že budoucnost patří bezhotovostním transakcím. Ale jak to je, když učíte děti hospodařit s penězi: Měly by dostat do rukou nejdřív bankovky a mince, nebo rovnou kartu, ať si zvykají už od začátku?

Článek

Nosíte s sebou reálné peníze, nebo už spoléháte hlavně na placení kartou, mobilem nebo přes chytré hodinky? Ve velkých městech možná převažuje bezhotovostní způsob, ale na venkově mají většinou stále navrch hotové peníze. Je však pravděpodobné, že budoucnost patří spíš bezhotovostním platbám. Měli byste to zohlednit i ve chvíli, kdy učíte s penězi zacházet své potomky?

Drobné do kasičky? Ideální začátek!

Většina malých dětí začíná s penězi hospodařit přes prasátko, kde chrastí nejdřív drobné mince, s věkem roste jejich hodnota a postupně se k nim přidávají i bankovky. Na tom ani moderní doba moc nezměnila, jen nastává ještě třetí fáze: Chvíle, kdy potomek dostane do ruky svou první bankovní kartu. Je tento postup správný? Nemohla by být karta pro dítě lepším pomocníkem od začátku? Vždyť později v životě bude pravděpodobně platit bezhotovostně.

Někdy by neuškodilo ani dospělým, kdyby svou výplatu občas dostali v hotovosti…

„Podle mého názoru je třeba začínat s hotovostí a postupně nechat dítě dozrát k používání vlastního účtu a karty. Děti potřebují zažít směnu: úkol-odměna-nákup. Až časem jsou schopné abstraktního vnímání hodnoty, kterou mají čísla na bankovním účtu. Je třeba je učit, odkud se peníze na účtu berou i jak s nimi hospodařit. Někdy by neuškodilo ani dospělým, kdyby svou výplatu občas dostali v hotovosti,“ říká Jana Merunková, ředitelka společnosti Yourchance. Vypadá to, že postup od mincí k bankovkám a poté ke kartě je správný.

S kartou musejí vidět, jak utrácejí

To, že má karta nastoupit až ve chvíli, kdy má dítě zkušenost s hotovostí, potvrzuje i Jana Brodani, ředitelka Asociace pro kapitálový trh České republiky: „Karta pro děti dává velký smysl hned jako druhý krok poté co nakládají s hotovostí. Aby to mělo smysl, měly by už umět hospodařit s nějakým kapesným a vědět, že když si chci koupit něco dražšího, musím si na to naspořit.“

Odbornice dále upozorňuje, že by děti měly být schopné chápat „virtuálnost“ peněz na kartě. Tedy, že placení kartou je stejné jako s hotovostí, ale děje se bez „hmatatelných peněz“. „Aby měla karta výchovný efekt, je nezbytné, aby děti měly možnost jednoduchého nahlížení na výpis z karty, tedy kolik a za co utratily. Aby si placení kartou, respektive utrácení, mohly lépe plánovat,“ radí expertka.

Hotovost = kontrola nad financemi

Že se stále častěji prosazují bezhotovostní platby, je asi jasné, ale znamená to, že mincím a bankovkám odzvoní? Zatím se toho bát nikdo nemusí – podle nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK hotovost pravidelně užívá 81 % lidí. Důvodem je její spolehlivost a také nezávislost na technologiích. „Hotovost není jen nástroj platby, je to také pojistka pro nečekané situace a prostředek, který poskytuje plnou kontrolu nad financemi. Právě proto ji lidé stále považují za nenahraditelnou,“ vysvětluje Ondřej Kozák, výkonný ředitel společnosti Euronet.

Až 59 % respondentů pravidelně nakupuje v obchodech nebo využívá služby, kde je přijímána pouze hotovost – a takových je hodně především v menších městech a obcích. Lidé mají hotovost rádi po ruce i pro chvíle, kdy mají výpadek například terminály nebo bankomaty. Pro mnohé také představují způsob, jak se vyvarovat hrozby internetových podvodníků.

Načítám