Článek
Kupovat zboží z druhé ruky už dávno není žádná ostuda ani ukazatel, že na tom nejste finančně dobře a nové věci si nemůžete dovolit. Dávat věcem druhou šanci či nový život je moderní trend, který vychází z ekologického myšlení a snahy o udržitelnost. Takže než koupíte novou věc, rozhodně se vyplatí podívat se na nabídku použitých věcí. Ale hodí se vědět, na co si při tom dát pozor.
Z druhé ruky už i dárky
Existují nejen on-line second handy, možné je nakupovat i přes různé platformy od jednotlivců a využít se dají také různé komunitní skupiny a bazárky, kde si lze věci navzájem nejen prodávat, ale třeba i vyměňovat – této možnosti se říká swap.
Komunitní skupiny nebo bazary třeba ve školách mají tu výhodu, že se můžete osobně potkat a nemusíte se bát podvodných nabídek nebo toho, že zboží bude ve finále jiné, než prodávající inzeroval. Někde skvěle fungují i školní či místní burzy.
Na co dát pozor při nákupu z druhé ruky?
Chtějte vidět skutečný stav. Jak moc je zboží používané a jak se na něm užívání podepsalo? Rozhodovat byste se měli buď podle toho, že se na zboží zajdete či zajedete podívat, nebo budete požadovat reálné fotky. Mnoho inzerentů kvůli popisu přidá odkaz na nové zboží, ale to nestačí! Jak bezpečně nakupovat na internetu?
Obliba nákupů z druhé ruky je už natolik velká a zažitá, že mnozí takové produkty pořizují i jako dárky. Svědčí o tom průzkum, který na konci loňského roku udělal on-line antikvariát Knihobot. Ukázal, že po možnosti takové koupě sáhnou především mladší zákazníci a šedesát procent z nich by klidně touto cestou opatřilo i dárek. Důvody nejsou ale jen ekonomické! „Jedná se o kombinaci toho, že z druhé ruky pořídí i to, co není již na trhu, roli hraje i dobrá cena a ekologická stránka věci,“ vysvětluje Barbora Votavová, brand manažerka antikvariátu.
Reklamace použitého zboží: foťte a zkoušejte
Kupujete věci z druhé ruky, a když nedostanete očekávánou kvalitu, mávnete nad tím rukou, případně si myslíte, že reklamace v tomto případě není možná, protože zboží pořizujete na vlastní nebezpečí? Možná děláte chybu.
V tomto případě záleží na tom, zda použité věci kupujete v internetovém e-shopu, který se zaměřuje na tento druh produktů, anebo na platformě, která zprostředkovává prodej od soukromých osob. Podle toho se totiž liší vaše možnosti, pokud se rozhodnete reklamovat zboží z druhé ruky.
- U produktů pořízených v e-shopu máte podobná práva, jako byste nakupovali nové zboží. Reklamační doba je minimálně rok a reklamaci musí prodejce vyřídit do 30 dnů.
- Trochu komplikovanější je domoci se reklamace či odpovědnosti za vady od soukromé osoby. Pokud nereaguje, nebo ne tak, jak byste čekali, musíte se svého práva domáhat u soudu. Tady také pozor na podvodné prodejce na webu!
Jaké vady lze u použitého zboží reklamovat? Vždy mějte na paměti, že je složitější rozlišit vady, které nesouvisejí s běžným opotřebením. To je totiž u věcí z druhé ruky přirozené. „Proto se rozhodně vyplatí věnovat stavu zboží pozornost. Například elektroniku si vyzkoušejte v chodu a třeba si její stav při převzetí i zdokumentujte, což se může při případné reklamaci hodit,“ doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Co vše se dá reklamovat? Čerstvé ovoce a zelenina * Řezané květiny, semínka i pokojovky * Zboží ze slev * Zboží bez účtenky * Stavební práce