Článek
Na cyklostezkách, ve městech i v přírodě můžete potkávat stále více lidí na elektrokolech. Na trhu jsou už nějaký ten pátek (jejich popularita se datuje cca od roku 2010), zájem o ně neupadá a podle odborníků bude růst i nadále. Volí je ti, kteří chtějí mít jízdu na kole pohodlnější, ujet větší vzdálenosti nebo se potřebují „rozjet“ po zimě či delší pauze a natrénovat na klasické kolo.
Elektrokola jako řešení dopravy ve městech?
Právě elektrokola hrají velkou roli ve vizích měst, kde by prý mohla nahradit auta – v Číně to tak mnohde už je. Ostatně třeba i v Nizozemsku, které je cyklistickou velmocí, už se jich prodává o něco víc než těch klasických… Také u nás prodeje stoupají a stále více lidí o nich uvažuje. „Větší zájem sledujeme od půlky ledna a vrcholí v půlce dubna,“ popisuje na základě dat Ivan Žižka, analytik ze srovnávače Zboží.cz, kde za poslední rok přibylo téměř 1200 nových modelů elektrokol.
Kolik stojí elektrokolo? I méně než 20 000 Kč
Za zvýšením zájmu stojí samozřejmě i stále přijatelnější cena. Nejlevnější městská kola v nabídce Zboží.cz vyjdou na 18 900 Kč (s dojezdem 30–50 km na jedno nabití). Prémiové modely určené pro náročný terén nebo s podstatně delším dojezdem mohou stát i přes 100 000 Kč.
Podle čeho elektrokolo vybrat?
Hlavním kritériem výběru bývá výkon a také životnost baterie – je dána počtem nabíjecích cyklů, které vydrží. Standard je 800 až 1000, což jsou asi 4 roky běžného provozu s doporučeným zacházením a skladováním. „Obecně se doporučuje baterie skladovat při nabití 30 až 60 % kapacity, jinak rychleji stárnou. Pozor také na čipování, tedy úpravy, které mají zvýšit výkon elektrokola,“ říká Tomáš Jančárek z Bosch eBike Systems.
Rozdíly jsou i v umístění elektromotoru – může být v předním nebo zadním náboji, případně ve středu elektrokola. Vepředu ho mají levnější a městská kola. V zadním náboji se nachází asi nejčastěji, i když je pak zadní kolo hůř vyváženo oproti přednímu. Ve středu bývá hlavně u trekových kol do náročného terénu a těch dražších – toto řešení zaručuje nejlepší jízdní vlastnosti.

Elektrokolo vybírejte podle terénu, kterým nejčastěji jezdíte, ale i podle toho, jak daleko ujede na jedno nabití a jaká je životnost baterieFoto: Halfpoint, Shutterstock.com
Pozor na rychlost elektrokola!
U elektromotoru je povolený maximální výkon do 250 W a maximální rychlost 25 kilometrů v hodině (větší rychlost si musíte zajistit výhradně šlapáním do pedálů). Jen takové elektrokolo lze řídit bez řidičáku a povinného ručení. Motor s rychlostí až 45 km v hodině už z kola dělá lehký motocykl, na který je třeba mít odpovídající řidičák, povinné ručení a helmu, ale jenž tím pádem nesmí na většinu cyklostezek!
Elektrokolo podle terénu?
Elektrokolo zvolte také podle terénu, do kterého nejčastěji vyrážíte. Liší se nejen konstrukcí a použitými materiály, ale třeba i šířkou pneumatik a výbavou.
Můžete mít horské kolo do náročného terénu, případně krosové, které bude doma ve městě i v přírodě. Městská kola jsou přizpůsobena klidné jízdě a snadno se na ně nasedá, takže se hodí třeba pro seniory nebo dámy, které jezdí v šatech či sukni. Pro ty, kdo nemají kolo kde parkovat, jsou dobrou volbou ta skládací.
Jaký dojezd mají elektrokola
Stejně jako při výběru auta s elektrickým pohonem je i u kol zásadní, jak daleko dojedou na jedno nabití. Roli hraje spousta faktorů – od toho, jak moc bude motor pracovat za vás, přes počasí, tedy hlavně protivítr a teplotu, až po náročnost terénu nebo typ pneumatik.
Kam se starou baterií z elektrokola?
Pokud baterie elektrokola doslouží, nepatří do směsného odpadu nebo na skládku, ale ani do sklepa nebo kouta zahrady - může se totiž vznítit a také se z ní mohou uvolňovat těžké kovy. „Baterie z elektrokol obsahují cenné materiály, které mohou být znovu využity díky recyklaci, takže patří do sběrného dvora nebo některého ze servisů, kde je přijímají,“ říká Kateřina Vránková z neziskové společnosti Ecobat.