Článek
Aby byly na Štědrý den všechny dárky pod stromečkem, měli byste už finišovat s jejich výběrem. Platí to hlavně pro ty, které hodláte koupit online a nechat si je dopravit domů. Co je dobré si ohlídat?
Nakupte včas
Zásadní pro nákup vánočních dárků na internetu je termín objednávky. Většina e-shopů garantuje včasné dodání, jen pokud to stihnete do předem určeného data – bývá to kolem 18. 12. Někdy si lze připlatit za expresní dopravu, ovšem těsně před svátky to není samozřejmost.
Pozor na nákupní galerie!
Mezi e-shopy se objevily tzv. nákupní galerie, které lákají nízkými cenami a obrovským sortimentem zdánlivě skladem. Většinou jde o zboží z Číny, mnohdy ale není jisté, v jaké kvalitě, za jak dlouho a zda vůbec vám po zaplacení dorazí. Teprve když ho chcete reklamovat nebo odstoupit od smlouvy, zjistíte, že nákupní galerie je jen zprostředkovatel mezi vámi a obchodníkem a neručí za kvalitu ani dodací lhůty. „Rizikový e-shop odhalíte, když se podíváte do kontaktních údajů a pročtete si obchodní podmínky. Zarazit by vás mělo, pokud e-shop zboží v nepřeberném množství uvádí jako skladem a umožňuje jen platbu předem,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
I mezi nákupními galeriemi jsou ty, které nezastírají, že jsou jen zprostředkovateli prodeje. Pak ovšem nemívají zboží skladem.
Platba předem, nebo na dobírku?
Kdy za zboží zaplatit kartou nebo převodem hned a kdy raději volit platbu na dobírku, tedy až při převzetí balíčku? Velmi jednoduché pravidlo zní – pokud jste v e-shopu už nakupovali a jste si jistí, že zboží pošle nebo že s vámi bude v případě potíží komunikovat, pak plaťte klidně předem.
Jestliže jste ale náhodou objevili e-shop, který vás omámil skvělými cenami (až podezřele nízkými oproti konkurenci), a ještě to vypadá, že se nachází v zahraničí a vy vlastně ani nevíte, jak ho případně kontaktovat, určitě zvolte dobírku. Nenabízí ji? Pak jděte raději jinam.
Jestli se chystáte v jakémkoli e-shopu nakupovat poprvé a nic o něm nevíte, prověřte si ho například na stránkách ČOI.
Dobírka vás neochrání před zklamáním
I když zboží kupujete na dobírku, neznamená to, že ho můžete otevřít dřív, než za něj dopravci zaplatíte. Dopravce ručí jen za doručení, nikoli za obsah. Případnou reklamaci musíte řešit s obchodníkem. Dopravci vám mohou pomoci v tom, že nevyhovující zboží můžete přes jejich výdejní místa poslat zpět. Viditelně poškozené zásilky ale vůbec nemusíte přebírat.
Pozor na podvodné SMS a maily
Předvánoční čas se snaží využít nejen obchodníci, ale bohužel i podvodníci, tzv. kyberšmejdi. Ti využívají právě zvýšeného množství objednávek a doručování zboží z e-shopů a rozesílají podvodné SMS a maily, které z vás mají vylákat vstupní údaje k vašemu účtu nebo z vaší karty. Umí se velmi dobře maskovat, vzhled těchto zpráv a mailů je k nerozeznání od těch originálních, které obchodníci nebo dopravci posílají – s jediným detailem, a tím je adresa, odkud mail dorazil. Proto ji vždy pečlivě překontrolujte.
V případě jakýchkoli pochybností volejte na informační linku prodejce nebo dopravce. „Podvodníci rozesílají SMS zprávy, ve kterých upozorňují na nevyzvednutý balíček a nabízejí odkaz, na kterém lze vyplnit údaje, a zajistit tak odeslání zásilky. Jestliže to ale uděláte, můžete přijít o své peníze,“ varuje Agnieszka Nawojska, ředitelka komunikace UPS pro střední a východní Evropu. Základní rada proto zní: buďte podezřívaví a než cokoli vyplníte, několikrát zkontrolujte, kdo vám píše!