Článek
Zažili jste také situaci, kdy jeden z vašich rodičů zůstal sám a nedokázal se o sebe již dobře postarat, nebo měl zdravotní problémy? Přesně z toho důvodu se dvaaosmdesátiletý Jan (jméno bylo změněno záměrně) chtěl raději přestěhovat do vhodného zařízení pro seniory, neboť ke své dceři jít bydlet nemohl. Dcera má náročné povolání, takže by u tatínka nemohla být neustále v pohotovosti, navíc má nevyhovující byt. Tatínka navštěvuje několikrát do týdne. Domov pro seniory se jí však nepodařilo sehnat tak rychle, jak doufala, a tak se prozatím obrátila na organizaci pro seniory Život 90. A jak se vzápětí ukázalo, udělala dobře.
Tísňová péče
Pan Jan začal mít ve svém vysokém věku zdravotní problémy a trpěl občasnými závratěmi. Proto se rozhodl přestěhovat do domova pro seniory, kde by se cítil bezpečně, navíc s potřebou péčí. A k tomu by mu dělali společnost další vrstevníci. Jeho dcera mu sice pomáhá, jak může, ale k sobě do bytu v poschodí bez výtahu si ho vzít nemůže. Proto začala s hledáním vhodného pobytového zařízení. Bohužel se dozvěděla, že volné místo pro tatínka bude až za několik měsíců. Protože se bála nechávat tatínka doma samotného, obrátila se prozatím na organizaci Život 90 s prosbou, jak vyřešit tuto přechodnou dobu, než se uvolní místo v domově pro seniory.
V Životě 90 jí nabídli zavedení služby Tísňové péče. Díky speciálnímu zařízení, které se skládá z SOS tlačítka na ruku, hlasové ústředny a pohybového čidla, mohou pracovníci dohlížet zdálky na bezpečí svých klientů a klientek. Ti tak mohou zůstat co nejdéle v domácím prostředí. Mají jistotu, že se v případě krizové situace jednoduše spojí s dispečinkem, který zajistí případnou pomoc.
Pan Jan si nechal nainstalovat zařízení do svého bytu v červenci. Od té doby si s ním pracovníci Tísňové péče pravidelně jednou týdně telefonovali a zjišťovali, zda něco nepotřebuje a jak se mu daří.
Volání o pomoc
První tři týdny po zavedení služby probíhalo vše v pořádku. Pak ale přišla nehoda, Janovi se v noci udělalo nevolno, vstal z postele, ale upadl. Bohužel propadl skleněnými dveřmi a poranil se. Naštěstí zůstal při vědomí a mohl zmáčknout SOS tlačítko, které měl na náramku na ruce. Bohužel měl k tomu velmi hlasitě puštěnou televizi, kvůli které bylo dispečerce z hlasové ústředny, špatně rozumět. Jan jen stále opakoval: „Upadl jsem!“
Dispečerka se opakovaně pokoušela zjistit, jestli je Jan zraněný, ale nedařilo se. Protože si pan Jan pro podobné situace uložil na dispečinku služby klíče od bytu, byla vyslána na pomoc výjezdová služba, aby zjistila, zda je pan Jan v pořádku, a pomohla mu vstát. Než pomoc dorazila, Jan si stihl všimnout, že krvácí, a tak znovu stiskl tlačítko na ruce a dispečerce řekl, že se při pádu zranil a pořezal se na hlavě o sklo, kterým propadl.
Záchranka dorazila včas
Když dispečerka zjistila, že se jedná o život ohrožující situaci, okamžitě kontaktovala linku 112, popsala jim situaci a sdělila základní informace o zdravotním stavu pana Jana. Následně zůstala ve spojení s Janem až do doby, než dorazila rychlá záchranná služba, aby ho uklidňovala a mluvila na něj.
Když si zraněného seniora převzali do péče záchranáři a odvezli ho do nemocnice, spojila se dispečerka Tísňové péče s jeho dcerou a informovala ji o tom, co se stalo. Dceři se ulevilo, že tatínek nezůstal bez pomoci až do následujícího dne, kdy měla v plánu ho navštívit. Pana Jana si v nemocnici nechali, protože kromě řezného poranění na hlavě mu lékaři zjistili i zlomeninu kyčle. Podařilo se mu ale plně zotavit a po třítýdenní rehabilitaci se vrátil domů. Službu Tísňové péče využívá i nadále.
Pomoci můžete i vy
Pokud byste chtěli pomoci i dalším seniorům a seniorkám, kteří zůstávají sami doma, přispějte do sbírky Sám doma a v bezpečí. Každá sada zařízení se skládá z SOS tlačítka na ruku, hlasové ústředny a čidla pohybu a stojí 16 000 Kč. Do konce příštího roku služba mohla být poskytnuta dalším 200 seniorům a seniorkám a splnit jim tak jejich přání žít doma a v bezpečí. Lidé se mohou zapojit jako dobrovolníci také do projektu přátelských návštěv a hovorů.