Článek
Proč dřív pračka, lednička nebo televize vydržela i desítky let a teď se bojíte, aby ta nová po dvou letech záruční doby ještě žila? Hodně spotřebitelů nevěří na náhody a sází na „konspirační“ teorii o výrobcem instalovaných kazítkách (všeobecně užívaný jadrnější výraz je „kurvítko“).
Jsou kazítka mýtus, nebo existují?
Montují výrobci do spotřebičů a elektroniky kazítka? Na to se názory podstatně liší. Někteří v ně nevěří a druzí jsou naopak přesvědčeni, že v nich jsou a odpočítávají čas do konce záruky. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka, šéf Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů.
Opačný názor však mají ti, kteří se zabývají opravami spotřebičů a elektroniky. „Kazítka existují, mockrát jsem na ně při opravách narazil. Není to ale konkrétní součástka, na kterou by šlo ukázat,“ Bořivoj Volný ze servisu počítačů HD elektro Brno. (Poznejte i další triky výrobců!)
Jak vypadá kazítko?
Podle Bořivoje Volného je kazítko „něco, co se odfláklo“, co může vypadat jako běžná chyba. „Když se na to přijde, tak výrobce prohlásí, že si toho nevšiml, že to je ‚dětská nemoc‘ nebo přehlédnutá chybka ve vývoji. Ale když opravujeme druhý, pátý a stý výrobek stejného typu, když se to objeví i v další generaci, pak už to rozhodně na náhodu nevypadá,“ upozorňuje. Každopádně jsou to vždy takové „závady“, u kterých nejde prokázat zlý úmysl.
Stejně to vidí i zakladatel webu Opravárna a předseda nově založeného spolku Opravme Česko Jan Charvát: „S plánovaným zastaráváním, tedy s tím, že se výrobek rozbije brzy po uplynutí záruční doby, se setkalo 75,5 % spotřebitelů. Výrobky jsou zkrátka často tak nekvalitně konstruované, že se brzy rozbijí a výrobci co nejvíce znesnadňují možnost jejich opravy, například rozebráním a opětovným složením. Nyní to potvrdily i zkušenosti českých spotřebitelů, které jsme dotazovali v rámci první části širšího průzkumu na téma opravitelnosti.”
Pomůže zákon?
Snaha zamezit výrobcům ovlivňovat životnost jejich produktů vedla například ve Francii ke schválení zákona, který mluví o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Podle něj lze takové praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.
Mělo by něco takového být uzákoněno i u nás? „Obávám se, že žádný zákon nebo opatření nebude mít potřebný efekt, protože se nepodaří prokázat úmysl. Zvlášť u velkých výrobců, kteří za sebou mají týmy právníků,“ upozorňuje Bořivoj Volný.
Naštěstí spotřebitelům hraje do karet i ekologie a snaha zajistit, aby jednou vyrobené sloužilo co nejdéle. Proto roste tlak na výrobce, aby spotřebiče byly plně rozebiratelné a opravitelné.
Můžete se proti kazítkům bránit?
Jako spotřebitelé nemáte moc možností odhalit přítomnost kazítka. „Může to být třeba celý notebook. Stačí, aby ho vyrobili z nekvalitního plastu, který se časem rozpadne. Nebo dají dovnitř nedostatečné chlazení, tím pádem se přehřívá, ale nevhodná konstrukce zabraňuje tomu, aby šel snadno rozebrat a opravit,“ vyjmenovává Bořivoj Volný. Větší jistotu, že výrobek vydrží, máte u značek, které se nebojí dávat prodlouženou záruku. Lehce se dá řídit i cenou, i když to spolehlivé také vždy není.
Pojištění prodlužuje záruku
Trochu jistoty si můžete také zaplatit – lze si sjednat pojištění prodloužené záruky. „Z domácích spotřebičů se vyplatí třeba u pračky či sušičky a myčky nádobí – právě u nich se problémy s poruchami po záruce vyskytují nejčastěji,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny. Pojistka prodlužuje zákonnou lhůtu až o tři roky a vztahuje se na mechanické, elektronické nebo elektrické vady spotřebičů. Po dobu pojištění máte opravu přístroje zdarma, a pokud se opravit nedá, dostanete kredit na nákup nového.
V souvislosti se závadami spotřebičů a elektroniky je dobré znát svá spotřebitelská práva. Víte, jak reklamovat bez účtenky nebo na dálku?