Článek
Eva Urbanová (40) je další šikovnou ženou v Česku, které se podařilo rozjet vlastní podnikání. Byla to však spíš náhoda než čistý záměr. Vystudovala totiž chemii a věnovala se jedenáct let úspěšně farmacii. Náhle jí ale do cesty vstoupil vážný úraz malé dcery a ona musela práci ze dne na den opustit. To ji donutilo přehodnotit priority a z domova rozjela obchod s českými produkty. I ona se teď ocitla v nelehké situaci a čelí výzvě jménem koronavirus.
Co se tehdy dceři stalo?
Kátě bylo před šesti lety 3,5 roku, když upadla v zábavním parku a rozdrtila si ošklivě levou ruku. Následovala komplikovaná operace a já jsem s ní musela najednou zůstat měsíc a půl doma. Když jsem se vrátila do práce, řekli, že se situace změnila, a rozloučili se se mnou s odstupným. Tehdy jsem si řekla, že je čas na změnu, a přišel nápad založit vlastní firmu.
Co jsou to České bedýnky a jak vás napadl tenhle název?
Když jsem byla s dcerou dlouho doma, bylo mi jasné, že do farmacie už se nevrátím. Chtěla jsem se tedy vrhnout do něčeho smysluplného a vymyslet něco, co na trhu trochu chybí. A mně chyběl prověřený kvalitní český výrobek. A vzhledem k tomu, že jsem už tehdy chodila ráda na farmářské trhy, řekla jsem si, že dám tyhle dobré věci dohromady a zkusím je prodávat v dřevěných poctivých bedýnkách.
Proč právě takhle?
Protože jsem si říkala, že do krabic balit ty kvalitní výrobku nechci a v dřevě to bude vypadat dobře i stylově. Navíc můj tatínek je na vozíčku, a tak mě napadlo, že ty bedýnky mohou vyrábět hendikepovaní. A zpočátku to tak bylo. Nyní je vyrábí malá rodinná truhlářská firma. Objednávají si je v podstatě jako dárkové balení rodinné firmy, ministerstva i ti, kteří chtějí někoho obdarovat či potěšit kvalitními českými výrobky.
Podle čeho jste delikatesy vybírala?
Strávila jsem nespočet hodin vyhledáváním oceněných výrobců z Čech, Moravy i Slezska. Sledovala jsem soutěže, jako jsou například Živnostník roku, T-Mobile Rozjezdy, Regionální potravina a podobné. Neustále sleduji také aktivní food blogery. Dalším úkolem bylo vyrazit přímo za výrobci samotnými. Snažila jsem se zmapovat kvalitní dodavatele českých výrobků, sledovala jejich práci i nasazení a pak jsem je oslovila.
A jaké dobroty tedy nabízíte?
Jsou to například vybrané paštiky, víno, pesto, medy, medovina i různé sušenky. Výrobky si mohou klienti vybrat osobně v našem krámku, ale i na dálku po e-mailu nakombinovat sami. Poté je doručíme osobně či poštou. Pro doručení poštou musíme opatrně přebalovat sklenice, aby dárek nepřišel ve střepech. Je to občas napínavé, ale každý kousek je originální.
Spolupracujete i s různými českými dodavateli, jakou od nich máte zpětnou vazbu na současnou situaci?
Dodavatelé, se kterými spolupracuji, výpadek nemají, někteří mají zbytky z Vánoc. Ty byly slabší, chudší než v předchozích letech. Spíše jsou nervózní, protože mají plné sklady a nemají takový odbyt. Samozřejmě se ozývají další malé firmy, včetně vinařů, kteří přišli o degustace. Mají plné sklepy. Bohužel ale nemám nyní takovou poptávku a sama mám plný sklad a zboží začne procházet.
Takže i vás nyní zasáhla situace s koronavirem?
Samozřejmě. Je to další těžká zkouška za těch 5,5 roku podnikání – jako pro mnoho menších firem. Ze dne na den nula objednávek, žádné cesty do zahraničí, žádné eventy, konference, kongresy. Nyní jsme odkázáni pouze na našeho českého zákazníka. Ten nyní šetří, očekává se propouštění ve firmách a to je pro lahůdky opravdu složitá situace. Rodiny nakupují zejména základní potraviny.
Tohle ale není první překážka na vaší cestě za úspěchem, že?
Cesta byla již od začátku trochu trnitá. Když jsem v roce 2014 bedýnky založila, naskladnila a zaplatila hodně lahůdek a poté konečně spustila e-shop, přišlo do toho nečekané rizikové těhotenství. Dále jsem s miminkem v náručí začala budovat kamenný obchod v Pardubicích.
To muselo být docela náročné...
Ano, velmi. To nejhorší jsem měla teprve před sebou. Sedm měsíců mě čekalo dlouhé zařizování a hodně investic, ale nakonec se podařilo otevřít vysněný voňavý první obchůdek, kde si zákazníci mohli své zboží nakombinovat sami a mohli si vybrat i bedýnku s vlastním nápisem.
Takže se vám podařilo uskutečnit sen?
Skoro to tak vypadalo, ale bohužel obchod po roce a půl užívání spláchly fekálie. Někdo v domě nad mým krámkem spláchl plínku, která ucpala kanalizaci a mně část protekla do obchodu. Všechno šlo na skládku. Byla to nečekaná situace a já jsem přišla najednou o vše před hlavní sezonou. Byl konec září 2017 a já jsem se těšila, že prodejně slabší měsíce doženu Vánoci. Bylo to velmi těžké období a jsem šťastná, že je za mnou, včetně dlouhého dopisování s pojišťovnou.
Nakonec jste obchod otevřela na jiném místě. Kdo vás nejvíc podržel?
Rodina a zákazníci, kteří objednávali, abych se ze dna mohla vyškrábat nahoru. Byla to složitá doba, ale nejvíc děkuji manželovi, bez něj a jeho podpory bych to nezvládla. Tady se mi potvrdilo pravidlo, že za každou úspěšnou ženou hledej úspěšného muže. Našla jsem nové prostory v areálu letiště Pardubice, kde máme i nyní sídlo a kamennou prodejnu.
Máte teď otevřeno?
Musím být doma s dětmi. Nyní vyřizujeme všechny objednávky jen po e-mailu a telefonu. Když někdo potřebuje, lahůdky mu nafotím a pošlu. Takže bedýnky je možné určitě objednávat dál.
Zajímavý příběh má za sebou i zakladatel oblíbené kosmetické značky.