Hlavní obsah

Čtyři fígle, jak účinně zvýšit svoje osobní kouzlo. Vyplatí se ve vztazích i v práci!

Foto: Look Studio, Shutterstock.com

Foto: Look Studio, Shutterstock.com

Určitě jste taky někdy poznali takového člověka. Ani se moc nesnažil, nic zvláštního neudělal, nebyl to žádný krasavec, ale stejně se vám hned zalíbil. A nejen vám. Měl zkrátka zvláštní kouzlo... Dobrá zpráva? Dá se to naučit!

Článek

Uběhlo již 80 let ode dne, kdy legendární autor Dale Carnegie poprvé publikoval knihu Jak získávat přátele a působit na lidi. Ta se již ve své době stala jedním z největších bestsellerů a modlou pro všechny autory, kteří se zabývají osobním rozvojem. Zásadami Dalea Carnegieho se volně inspiruje i tento text, i když jsme si je trochu převedli na současnou realitu.

Tyhle návyky doporučujeme si osvojit. Pokud se vám to podaří, budete pro druhé atraktivnější a s tím také úspěšnější v profesním i osobním životě.

1. Oslovujte lidi jménem

Vlastní jméno je pro každého člověka jen s malou nadsázkou symbolem jedinečnosti. Říká se, že své jméno slyšíte, i když ho letmo zmíní skupinka bavících se lidí na druhém konci místnosti, přestože zbytek rozhovoru zdaleka nevnímáte.

Lidé svoje jméno rádi slyší, je pro ně důležité. Na každého zapůsobíte mnohem lépe, když budete oslovovat jménem. Dáváte tím najevo, že si člověka vážíte. A zní zkrátka lépe „Dobrý den, Anežko,“ než jen stroze „Dobrý den.“

2. Usmívejte se na svět

Tolik lidí chodí po ulici a tváří se na okolní svět, jako by zrovna prodělávali žlučníkový záchvat... Víte, jaký máte výraz vy cestou na nákup nebo když se procházíte po kanceláři Zkuste se nad tím někdy zamyslet, usmějte se a svůj milý výraz se pokoušejte udržet trvale. Zaprvé tak zlepšíte náladu sami sobě, zadruhé na ostatní zkrátka budete působit sympaticky a mile. Možná tomu teď nevěříte, ale jeden malý úsměv dokáže opravdové divy.

Foto: iko, Shutterstock.com

S úsměvem obstojíte v každé situaci mnohem lépe. Tak na něj nezapomínejteFoto: iko, Shutterstock.com

3. Uznávejte svoje chyby

Většina sporů mezi dvěma lidmi vzniká obdobným způsobem. Děje se něco nepříjemného a stojí za tím lidský faktor. Každý z dvojice má svoji pravdu, může za to vždy přece ten druhý. Například vznikne nějaký průšvih u vás v práci. Dohadujete se s kolegou z jiného oddělení, zda za to můžete vy a vaši podřízení nebo on a jeho lidi.

Realita je většinou taková, že každý nese částečnou vinu. Nebojte se tu svoji uznat! Skutečně se nad věcí kriticky zamyslete a řekněte si, co jste mohli udělat špatně a co mohlo aspoň částečně vést ke vzniku onoho problému.

Omluvte se druhému, vyslovte svoje chyby. Nebojte se je i zveličit a dobrovolně vzít vinu na sebe. Víte, jak to dopadne? Ať se bude spor týkat čehokoli, nakonec ten druhý vás bude přesvědčovat, že to jen vaše vina určitě není, že sám udělal špatně hodně věcí, možná i víc než vy. A celý spor bude zažehnán!

4. Naslouchejte druhým

Být dobrý vypravěč a dokázat se perfektně vyjadřovat jsou velmi užitečné vlastnosti. Co se ale týče kvality vašich mezilidských vztahů, mnohem více se bude hodit, když zvládnete druhým naslouchat.

Každý člověk má svoje záliby, zájmy, problémy, které ho odlišují od ostatních a díky kterým se cítí být výjimečný. Je v závěru jedno, jestli rád cestuje po tajuplných opuštěných ostrovech nebo dokáže upéct dokonalou citronovou bábovku. Vždycky platí, že o nich dotyčný bude rád vyprávět. A vy ho můžete bohatě obdarovat tím, že mu budete skutečně se zájmem naslouchat. Tyhle dary vás nic nestojí, ale druzí to mimořádně ocení.

Napadá vás něco dalšího, co by se každý, kdo chce být pro druhé atraktivní, měl naučit?

Načítám