Článek
Během druhé světové války móda samozřejmě nebyla na pořadu dne. O to více radosti přinesla poválečná dekáda, kdy se i obyčejné ženy mohly znovu začít soustředit na estetiku. Nejvýraznější změnu přinesl návrhář Christian Dior (†52), který v roce 1947 přišel s úplně novou siluetou, přezdívanou „New Look“. Objemná sukně se super projmutým kabátkem svým tvarem připomínala přesýpací hodiny a nastolila tak nový trend, který poznamenal celá padesátá léta a vlastně i módu jako takovou.
Velký vliv na tuto éru měly i filmové herečky, které diváky neokouzlovaly jen svým talentem, ale i krásou a stylem. Právě ony měly otevřené dveře ke všem návrhářům a zároveň fungovaly jako dokonalé zprostředkovatelky. Protože kdo by nechtěl šaty, které nosí samotná Marilyn?
Marilyn Monroe
Padesátá léta by nebyla stejná, nebýt Normy Jeane Baker (†36), kterou z továrny na padáky vytrhl fotograf David Conover. Krásnou, tehdy ještě brunetku, vyfotil a nabídl jí spolupráci, která vedla k dalším modelingovým příležitostem. Norma ale toužila hrát, a jak víme, brzy se její sen začal plnit. Jako Marilyn Monroe dobyla svět stříbrného plátna a díky své image se stala sexsymbolem. Její důkladně promyšlený glamour look měl nejčastěji na starosti americký návrhář William Travilla (†70), který herečku oblékl i do legendárních šatů s plisovanou sukní, které se vzdouvaly ve filmu Slaměný vdovec (1955).
Grace Kelly
Múza Alfreda Hitchcocka (†80) si už na škole přivydělávala coby modelka, kromě toho se ale stále snažila pracovat na svém přednesu a hereckých schopnostech. A její píle se vyplatila. Grace Kelly (†52) svůj talent zúročila v řadě filmů a za snímek Venkovské děvče (1954) dokonce získala Oscara. O dva roky později řekla v honosných krajkových šatech své ano knížeti Rainierovi III. (†81) a natáčení nahradila péče o rozrůstající se rodinu. Monacká kněžna se zapsala do módních dějin svým sofistikovaným stylem a dodnes se jejím jménem pyšní jedna z nejikoničtějších kabelek světa.
Audrey Hepburn
Zapomenout se nedá ani na britskou herečku Audrey Hepburn (†63), jejíž styl inspiruje dodnes. Velkou zásluhu na jejím dokonalém šatníku měl francouzský návrhář Hubert de Givenchy (†91), který pro herečku tvořil nádherné filmové (a později nejen ty) kostýmy. Mezi ty nejznámější patří černé šaty ze Snídaně u Tiffanyho (1961), jejich módní spolupráce ale začala snímkem Sabrina (1954).
Brigitte Bardot
Francouzská herečka Brigitte Bardot se za dvě dekády objevila v téměř padesáti filmech. Snímek …a Bůh stvořil ženu (1956) o osmnáctileté dívce ze Saint-Tropez, která vyniká svou krásou, způsobil rozruch – v některých amerických městech se dokonce protestovalo proti jeho vysílání. Blondýnce bylo tehdy dvaadvacet a už byla čtyři roky vdaná za režiséra filmu Rogera Vadima (†72). Ve stejné době se přitom zapletla se svým filmovým kolegou, což nejspíš uspíšilo rozpad manželství. Pověst femme fatale přesto krásce zůstala, a zatímco pánové o ní snili, ženy se jí snažily alespoň trochu přiblížit. I kdyby jen linkami, které nosila i její kolegyně Sophia Loren.
Československo zůstalo pozadu
Zatímco ve světě se poválečné módě mimořádně dařilo, československé ženy si na zmiňované trendy musely počkat. Ačkoli v roce 1949 vyšel časopis Žena a móda, první polovina padesátých let se nesla v duchu praktického a funkčního oblečení, kde byla estetika záměrně upozaděna. Komunistický režim se chtěl proti západní módě zcela vymezit. Pracující žena navíc sukni à la Dior nepotřebovala – kalhoty, košile a šátek to jistily. Až v druhé polovině padesátých let se k nám začaly dostávat první zahraniční trendy, ačkoli vždy to byla jen náhražka, mimo jiné jsme se nedostali k tak kvalitnímu materiálu, jaký měli na západě.