Článek
Jít na plastiku je stále samozřejmější a na velký zájem klientů odpovídají i stále nově vznikající kliniky estetické chirurgie, kde se jich rádi ujmou. Otázka je, jak jsou jejich služby kvalitní a co dělat, pokud ve výsledku nejste s jejich prací spokojeni.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Dobrý chirurg je základ
Čeští plastičtí chirurgové platí i ve světovém měřítku za vysoce kvalifikované profesionály. Jsou ale pracoviště, kde jejich práci vykonávají i jiní specialisté, někdy bez náležité praxe. A to zvyšuje riziko, že zákrok nedopadne tak, jak jste si představovali. „Mezi nejrizikovější patří plastika nosu – ten nijak neschováte, a navíc jen zkušený chirurg odhadne, jak se bude místo zákroku během hojení měnit a vyvíjet a jak bude vypadat výsledný efekt. A právě nepovedený nos vám může zcela změnit vzhled celého obličeje a hodně vás stresovat. Není výjimkou, že klient může skončit až na antidepresivech, protože se s tím neumí vyrovnat,“ říká MUDr. Dušan Záruba, primář oddělení plastické chirurgie v Ústavu estetické medicíny.
Komplikace může přinést i nekritické očekávání výsledku operace. „Je potřeba opravdu velké zkušenosti, abychom dokázali odhadnout, jak zákrok dopadne. Často k nám přicházejí pacienti s nereálnými představami o změnách, které si přejí. Z internetu a uměle vylepšených fotografií to vypadá, že je možné téměř všechno. A je na chirurgovi, aby s nimi vše probral a vysvětlil, co možné je a co ne," vysvětluje MUDr. Jiří Ferra, plastický chirurg Perfect Clinic.
Reklamace plastické operace
I když se svěříte do rukou věhlasného specialisty, nikdy nemáte záruku, že se plastika povede na sto procent. Vaše tělo může zareagovat nestandardně anebo nakonec nebude výsledek takový, jaký jste očekávali. Plastika se může „nepovést“ nejen kvůli chybě lékaře – potom může trvat velmi dlouho dokazovat zavinění a jednání mohou být náročné i pro soud.
„Již před operací by vás měl lékař upozornit na rizika, měli byste vědět, že někdy je zapotřebí udělat korekce, než se doberete k očekávanému výsledku. Například u operace nosu se to stává v deseti až dvaceti procentech případů. Nepředstavujte si ale, že vše reoperace proběhne hned, lze ji provést až po stabilizaci a zhojení, tedy tak za šest až dvanáct měsíců po operaci,“ vysvětluje MUDr. Dušan Záruba.
Některé plastiky, většinou ty, které se týkají měkkých tkání, „vydrží“ jen omezenou dobu. Právě měkké tkáně totiž přirozeně stárnou a mění se, takže musíte počítat s tím, že po pár letech se budete muset na operační stůl tak jako tak vrátit – a některé kliniky právě takovou „přirozenou reoperaci“ nabízejí zdarma už v ceně té původní. Týká se to operace víček, liftingu i zvětšení prsou.
Operace, stejně jako jiné medicínské zákroky, nejsou kusový výrobek a není stanovena žádná záruční lhůta. Reklamovat byste je ale měli hned, jak se problémy projeví.
Kde si stěžovat?
Při uplatnění reklamace postupujte podle předem domluveného postupu. Jestliže máte smlouvu, pak hledejte návod na reklamaci v ní. Pokud smlouvu nemáte nebo v ní o reklamaci nic není, obraťte se na kliniku a lékaře či poskytovatele zdravotních služeb a pokuste se domluvit. Jestliže to skřípe, obraťte se na Českou lékařskou komoru.
„V rámci reklamace můžete chtít vrácení příslušné částky či její části nebo nápravu. Jestliže nebude reklamace vyřízena k vaší spokojenosti, pak se můžete obrátit na soud. Doporučuji vám využít služeb advokáta, který pomůže s přípravou předžalobní výzvy i žaloby, může vám pomoci ale už i se sepsáním reklamace,“ radí Mgr. Lukáš Mohyla z internetové Bezplatné právní poradny.
Chystáte se, nebo už jste podstoupili, plastickou operaci?