Článek
Následující kousky jsou více než krásné kabelky – jsou to symboly epochy, opravdové ikony, které své majitelce zajistí nejen úžasný pocit z prvotřídní ruční práce, ale i prestiž. Mimo jiné jsou považovány za skvělou investici – stejně jako u uměleckých děl také jejich hodnota časem stoupá. Každý model má jméno a na většinu je dlouhá čekací listina – a „frontu“ musejí vystát i ti nejslavnější lidé na světě.
Chanel 2.55
V čele naší desítky je kabelka, která se na trhu objevila v roce 1955 a podle toho je v názvu číslo „55“. Coco Chanel, jak bylo jejím dobrým zvykem, přišla s revolučním řešením a rozhodla se dámám uvolnit obě ruce: z oblíbeného večerního psaníčka vytvořila kabelku na den přidáním řetízkového popruhu. Legendární prošívání bylo inspirované žokejskou bundou a má speciální efekt staré kůže. V roce 1983, kdy v čele módního domu stanul Karl Lagerfeld, byl design kabelky lehce poupraven a bylo přidáno známé logo CC. Roku 2005, u příležitosti padesátých narozenin ikonického modelu, se do prodeje vrátila kabelka ve své původní podobě – přesně tak, jak ji Coco navrhla.
Hermès Kelly Bag
Značka Hermès původně začínala jako výrobce kožených potřeb k jezdectví a model kabelky, která byla později pojmenována Kelly, přišel na svět v roce 1892 jako brašna na sedlo. Během let si prošla úpravami, největšími ve třicátých letech, a proslavila se až v druhé polovině padesátých let, kdy si ji velmi oblíbila monacká kněžna, herečka Grace Kelly. Každý kousek se vyrábí 18 až 25 hodin v závislosti na zvoleném designu. Kabelka je velmi populární mezi celebritami, na svůj osobní kousek si ale musí každá počkat, protože čekací listina je opravdu dlouhá.
Dior Lady Dior Bag
Původně se tato kabelka jmenovala Chouchou. V září 1995 ji darovala tehdejší první dáma Francie Bernadette Chirac lady Dianě. Ta si ji přímo zamilovala a nosila ji při každé možné příležitosti. Na princezninu počest byl následně model přejmenován na Lady Dior. Kabelka má hranatý tvar a lehce rozpoznatelné zajímavé prošívání. Nezbytnou součástí jsou kovová písmenka tvořící název značky, která se při každém pohybu pohupují a „tančí“. Vyrábí se z prvotřídní kůže v mnoha barevných variacích.
Louis Vuitton Speedy Bag
Pro módní dům, který byl vybudován z malé firmy vyrábějící luxusní zavazadla, byl model Speedy zlomovým. Po obrovském zájmu o velkou cestovní tašku Keepall začali zákazníci volat po zmenšené verzi, která by se hodila na víkendové výlety. A tak ve třicátých letech vytvořil Georges Vuitton (syn zakladatele firmy Louise) tašku Speedy. Na opravdovou slávu si však model musel počkat dalších třicet let. V šedesátých letech si bez tohoto menšího zavazadla totiž nedokázala představit svůj život Audrey Hepburn. Na její žádost vyrobila značka zmenšenou verzi – kabelku Speedy 25, kterou si herečka oblíbila ještě víc a stala se jejím poznávacím znamením.
Hermès Birkin Bag
Kabelku Birkin vytvořil designér a ředitel firmy Hermès Jean-Louis Dumas pro legendu a múzu své doby Jane Birkin. Britská herečka, modelka, ikona stylu a dlouholetá přítelkyně slavného francouzského umělce Serge Gainsbourga byla v osmdesátých letech kultovní postavou a dodnes je obdivována ženami na celém světě. Jednou si v letadle nahlas postěžovala, že nemůže sehnat kabelku, která by se jí líbila a všechno by se do ní vešlo. Osud tomu přál, že vedle ní seděl právě ředitel domu Hermès. Nový model byl představen roku 1984 a design zůstal od té doby nedotčen. Výroba trvá přes dva dny a budoucí majitel si může vybrat, z jaké kůže bude (cena se pohybuje od šesti tisíc do sto tisíc liber). Kvůli ceně, vzácnosti a jedinečnosti je Birkin Bag sběratelským kouskem a počkáte si na něj i několik let.
Fendi Baguette Bag
Tato kabelka patří mezi novodobé ikony – v roce 1997 ji vytvořila Silvia Venturini Fendi. Byla pojmenována Baguette – má totiž obdélníkový tvar a tenký popruh dlouhý tak akorát, aby se dala nosit v podpaží přesně tím způsobem, jakým Francouzi nosí dlouhé bagety. Poté, co se kabelka několikrát objevila v seriálu „Sex ve městě“ jako favorit Carrie Bradshaw, vypukla neuvěřitelná hysterie a ve Fendi poznali, že to je trefa do černého. Kabelka je velmi oblíbená i dnes, a to nejspíš kvůli množství variací. Tvar a logo jsou neměnné, ale jinak si během dvaceti let své existence vyzkoušela přes tisíc nejrůznějších „oblečků“: kůže, kožešiny, látky, třpytky, flitry, korálky, kresby, výšivky, jednoduše všechny existující barvy a materiály. A každý rok se objevují nové kousky.
Gucci Jackie Bag
Vyrobená v padesátých letech a pojmenována po první dámě USA a módní legendě Jacquelině Kennedy, později Onassis. Jackie své milované „zavazadlo“ nepouštěla z ruky a byla s ním vyfotografována tolikrát, že dům Gucci usoudil, že kabelka prostě jiné jméno nést nemůže. Díky tomu, jak moc byl styl Jackie obdivován a napodobován, rostla i popularita modelu – stala se z něj vlajková loď značky. V roce 2009 byl představen modernější design The New Jackie, ale ten původní se prodává dál a mimochodem – výroba trvá třináct hodin.
Dior Saddle Bag
Jak už samotný název napovídá, je to kousek inspirovaný koňským sedlem. Nehynoucí slávu mu zajistil jednak inovativní tvar navržený Johnem Gallianem a pak také účast v oblíbeném seriálu „Sex ve měste“. Na trh byla kabelka uvedena v roce 1999 a rychle se stala kultem – i díky oblíbenosti u celebrit. Originál byl vyroben z látky s monogramem, je ale možné najít velké množství různých variací. Co se nemění, je popruh s velkými kovovými písmeny C a D na opačných koncích a velkým D vepředu.
Givenchy Antigona
Tak mladá a tak úspěšná! Poprvé se tahle kabelka objevila na předváděcím mole s kolekcí pro podzim a zimu 2010. Název nese na počest opery italského skladatele Tommasa Traetty (1727–1779) a hned po svém uvedení si našla místo v šatníku předních trendsetterek, hereček, zpěvaček a milovnic módy. Její tvar a velikost jsou velmi praktické a je to kousek, který každý look pozvedne na novou úroveň.
Céline Trapeze Bag
Francouzský módní dům Céline, který vznikl v roce 1945, je známý především svými jednoduchými, čistými, lakonickými liniemi a uměním předpovídat budoucnost. Jejich kabelka trapézového tvaru se stala absolutním hitem. Navrhla ji Phoebe Philo v roce 2008 a krátce po jejím uvedení na trh začalo mnoho luxusních i masových výrobců tento jedinečný tvar napodobovat.
Která z těchto kabelek se vám líbí nejvíce?