Článek
Těšíte se, až děti rozbalí dárky a budou jásat, že Ježíšek splnil jejich tajná přání? Hodláte jim to dopřát, i kdyby „na chleba nebylo“? Než se tak stane, rádi bychom vás upozornili na pár rizik spojených s vánočními nákupy.
Kde na to vzít
Jak splnit někomu jeho velké a třeba i drahé přání, když se máte na bankovním účtu pár posledních stovek, a ještě potřebujete nakoupit jídlo a pití na celé svátky? Je dobré si vypůjčit? „V zásadě byste si měli půjčovat jen na věci, jejichž doba životnosti je delší než doba splácení. Je v pořádku půjčit si na auto nebo na rekonstrukci nemovitosti, ale ne na vánoční dárek nebo dovolenou,“ varuje Jan Kiška z Československé obchodní banky.
Paradoxně nejhorší nápad je půjčit si proto, že jste na nule a nemáte peníze anebo nemáte na splácení předchozí půjčky. Propočtěte si příjmy a výdaje: měli byste mít navíc tolik, aby zbylo i na další splátku a ještě rezerva například pro případ nemoci, kdy se příjem sníží či zcela vypadne.
Má cenu si půjčit?
Než si půjčíte, dobře si spočítejte, kolik přeplatíte. V tomhle jsou zrádné zvláště mikropůjčky, tedy menší obnosy, které nabízejí i nebankovní společnosti. Mohou mít velmi vysoké úrokové sazby a poplatky. Nezřídka se také podepsáním jedné půjčky zavážete k opakovanému čerpání.
Existuje dobrá půjčka? Jestli máte na měsíční splácení, přijměte nabídku obchodníků rozložit cenu zboží do deseti splátek bez navýšení. Lze také využít kreditní kartu a možnost vrátit částku do určité doby bez poplatků. Termín však ohlídejte, jinak se to prodraží! Nechcete se vůbec zadlužovat? „Nejlepší je najít levnější varianty či značky toho, co byste rádi darovali, počkat na slevy nebo se na větší dárek složit s ostatními,“ radí finanční ombudsman Miroslav Zborovský z Home Creditu.
Proč to Ježíšek nedonese
Máte pocit, že je půjčka lepší než zklamat dítě, které něco opravdu hodně chce? Pak se vám budou hodit zkušenosti matek samoživitelek. Dana Pavlousková, ředitelka Klubu svobodných matek, nám umožnila se těchto žen zeptat na jejich zkušenosti. A vyplývá z nich, že děti finanční situaci velmi dobře chápou.
„Synovi jsem vysvětlila, že na světě je spousta dětí a Ježíšek musí obdarovat všechny, ale určitě ze seznamu jeho přání něco vybere, aby mu udělal radost,” napsala Ester Ka. Petra K. zase dceřino přání plní dárkem z bazaru, kde stojí třetinu původní ceny. Martina M. skoro šestileté dceři netají, že dárky kupují rodiče, takže na ně občas nemusí být dost peněz. „Děti takový důvod pochopí,” říká. Podobnou zkušenost má i Monika C: „Učím syna skromnosti. Ví, jak na tom jsme, ale nemá rád, když o tom mluvím. Dva roky zpátky dostal k Vánocům tablet a trápilo ho, že jsem tolik utrácela. Letos se mě ptal, jestli si na dárky beru půjčku. Byl rád, že ne, a prosil, abych si nikdy žádnou nebrala.”
Potíže s nákupem na internetu
Snažíte se ušetřit nákupem dárků přes internet? Má to své výhody, ale i rizika – a je dobré o nich vědět.
Podvodný e-shop: většinou na něm nenajdete telefonní kontakt ani e-mailovou adresu, musíte platit jen kartou a především: je v provozu krátce, většinou pár týdnů.
Zboží nedorazí: zaplatili jste za zboží kartou a ono nedorazilo? Zkuste se obrátit na banku. „Peníze by vám měla vrátit banka, která kartu vydala,“ říká právník Petr Novák z internetové poradny Vaše nároky.
Poškozené zboží: viditelně pošramocený balík nepřebírejte, a když poškození objevíte až po převzetí, ihned zboží reklamujte. „Stav zdokumentujte fotografiemi, případně výpověďmi svědků,“ radí Petr Novák. Stejné to je, pokud část zboží chybí.
Jak reklamovat
Může se stát, že se netrefíte do velikosti, barvy nebo zboží vypadá jinak než na obrázku. Proto je tu zákonná lhůta 14 dní, kdy lze nepoužité zboží bez udání důvodu e-shopu vrátit. Posílá se zpět, většinou s formulářem, který bývá přiložen nebo ho najdete na stránkách. Existují ale výjimky. „Například spodní prádlo, zubní kartáček, případně časopis, které již byly rozbaleny, a také zboží přímo na míru nebo zakázku,“ objasňuje právník. Takto vrátit nelze ani zboží nakoupené od soukromých osob.
Jiná situace je, jestliže se vám věc líbí, ale má vadu. Pak nejde o vrácení, ale o reklamaci. Má stejná pravidla bez ohledu na to, zda jste nakupovali na internetu, nebo v kamenné prodejně. „Záruční lhůta by měla být minimálně 24 měsíců, reklamaci by měl obchodník vyřídit do 30 dní, a pokud nastane stejná závada třikrát, máte nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,“ uvádí Petr Novák.
Půjčili jste si někdy na dárky?