Článek
Vzpomeňte si třeba na seriálového doktora House – inteligentní, schopný, charismatický hrubián, který se zajímá jen o sebe. Je sám sebou posedlý a neváhá komukoli zasadit pomyslnou ránu. Najít v něm zalíbení na obrazovce může být fajn, ale v reálném životě vám to štěstí nejspíš nepřinese.
Poznat narcistu včas bývá těžké – ovšem na sociálních sítích to jde mnohem snáz. Tohle je 10 znaků narcismu, které pro magazín Psychology Today sestavila Karen Wu z katedry psychologie na Kalifornské státní univerzitě v Los Angeles. Nejde samozřejmě o skutečné narcisty, u nichž jde o diagnózu (ani pro ně samotné není život snadný), ale jakési narcisty v uvozovkách: o lidi až příliš zahleděné do sebe, sobce, kteří mají pocit, že jsou středobodem vesmíru. Co by vás mělo na sociálních sítích varovat?
1. Drahé věci
Profil plný fotek ve značkovém a drahém oblečení? Kabelky světoznámých návrhářů, super auta, snímky z luxusních hotelů a dovolených? Jednoduše exhibice života na vysoké noze? Tak to je pro narcisty opravdu typické. Na značky, drahé věci a luxus si totiž dost potrpí.
2. Vždy dokonalí
Vzhled na prvním místě. Za všech okolností vypadají jako ze žurnálu. Dámy mají dokonalý make-up, upravené vlasy, padnoucí oblečení, detailně promyšlené doplňky. Pánové jsou vždy oholení, perfektně učesaní, vyfocení na hezkém místě. Žádné momentky, kde by byl nedej bože vidět nějaký faldík, grimasa či jiná nedokonalost. Kdepak, světu se ukazují jen v nejlepším světle.
3. Muži a jejich selfie
Obecný názor zní, že každý, kdo má profil plný selfie, je narcista. Je to ale trochu složitější. „Studie, do níž se zapojilo necelých třináct set lidí, totiž zjistila, že zveřejňování selfie ukazuje na narcismus pouze u mužů, nikoli u žen,“ říká Karen Wu. Takže pozor především na pány, kteří milují selfíčka. Zdá se, že „normální“ muži takovou potřebu vystavovat se světu nemají.
4. Pozornost za každou cenu
Milují, když jsou středem pozornosti, a to se projeví i na sítích. Hned několik studií, které analyzovaly mnoho facebookových profilů, zjistilo, že když popisují sami sebe, narcisté nepoužívají příliš zájmeno „já“, ale vyjadřují se spíš fotkami. Jestliže tedy takový člověk potřebuje světu sdělit, že na bruslích ujel 15 kilometrů, zveřejní sexy snímek v bruslích a doplní ji stručným textem „brusle, 15 km jako nic“. A textové příspěvky? Ty často „vyšperkují“ vulgárními a citově zabarvenými slovy: žádné „to mi vadí“, ale rovnou „to nesnáším“, žádné „to mi bude muset vysvětlit“, ale „já ho zabiju“...
5. Sex a zase sex
Pro narcisty jsou typické krátkodobé vztahy či rychlé románky na jednu noc. „Jeden průzkum mezi vysokoškoláky zjistil, že narcisté na svých profilech s velkou oblibou požívají jakýsi sexy jazyk,“ tvrdí Karen Wu. Tedy všechny možné dvojsmysly, sexistické narážky, eroticky laděná slovíčka a snímky a podobně.
6. Časté příspěvky
Jsou přesvědčeni, že každého zajímá, co dělají a co prožívají. Takže pokud někdo několikrát za den mění statusy, dává na odiv, co právě snědl, co zažil, co si myslí o tom či onom, nejspíš je to někdo s narcistními sklony.
7. Málo lajků a komentářů od přátel
Tohle je překvapivé: statusy narcistů jejich virtuální přátelé nijak zvlášť neoceňují. Jako by je za narcismus trestali ignorací. Ukázalo se, že narcisté se mohou radovat z mnohem méně lajků a komentářů pod svými příspěvky než jiní lidé.
8. Statusy o dietách, cvičení a úspěších
Nejde jen o počet statusů, ale také o to, čeho se týkají. „Vědci zkoumali příspěvky různých typů osobností na Facebooku a zjistili, že lidé s narcistními sklony nejčastěji informují svět o svých úspěších všeho druhu a také o své dietní či fitness rutině,“ upřesňuje Karen Wu. Takže pokud vám někdo každý den hlásí, kolik ráno uběhl kilometrů nebo s kolika kaloriemi si ten den vystačil, zpozorněte.
9. Twitter u mileniálů
Twitter je doménou mladé generace, je na něm kdekdo a nic extra to neznamená. Pozor si však dejte na mileniály milující tweetování. Tahle generace vyrostla na Facebooku a k Twitteru utíkají ti mileniálové, kteří potřebují něco víc – je to další způsob, jak světu ukázat svou „dokonalou“ tvář. Berte to s nadsázkou, každý mileniál na Twitteru jistě není narcista. Pokud ale splňuje i většinu předešlých bodů, je to minimálně na pováženou.
10. Výrazné obočí
Říká se, že oči jsou oknem do duše, v tomto případě se zaměřte na obočí. „Vědci analyzovali všechny možné rysy obličeje, aby zjistili, zda se narcismus odráží ve tváři. Zjistili, že klíčem je obočí. U narcistů bývá hustší, tlustší a výraznější,“ popisuje Karen Wu. A pozor, pokud někdo používá jako profilovou fotku detail na oči, kde je dominantou právě obočí, je to prý skoro jasné. I vědci si jsou ale vědomi, že až takhle zobecňovat nelze – ne každý člověk s hustým obočím je narcista, takže i toto berte s nadsázkou.
Ať se vám to líbí, nebo ne, sociální sítě k dnešnímu životu prostě patří. Víte, čím se na nich chlubí slavní?