Článek
Život se leckdy zkomplikuje a některé spory se zdají skoro neřešitelné. I nejdivočejší konflikty ale většinou umějí urovnat mediátoři, kteří na to mají speciální techniky. Přečtěte si další příběh z praxe mediátorky Kateřiny Bělkové.
Velkolepé svatební plány
Když Stanislav (42) požádal Kamilu (35) o ruku, měli oba od začátku jasno, že si to chtějí opravdu užít a mít dokonalý svatební den. A protože jsou oba hodně pracovně vytížení a v plánu byla navíc akce asi pro 150 hostů, rozhodli se využít služeb svatební agentury.
S jejím výběrem si dali poměrně dost práce. „Chtěli, aby se o ně postarali skuteční profesionálové. Kamila si zjistila na danou agenturu veškeré reference, mluvila s několika předchozími klienty a několikrát se sešla s majitelkou agentury Helenou,” líčí Kateřina Bělková.
Stanislav i Kamila přesně věděli, co chtějí, a své představy Heleně (45) detailně popsali. Vybrali si místo, kde bylo možné mít obřad, hostinu, ale i ubytování pro blízkou rodinu. „Kamila si pak s pomocí Heleny vybrala svatební šaty, domluvily se na programu a menu a zbytek plánování nechali na koordinátorce,” vypráví mediátorka.
Svatbu zkazilo počasí
Když přišel den D, všechno se pokazilo. Od rána hodně pršelo a kvůli počasí se kupila jedna komplikace za druhou. Podle novomanželů kvůli neschopnosti koordinátorky pružně reagovat na nepřízeň počasí hosté promokli a promrzli, hostina měla hodinové zpoždění a kapele nateklo do aparatury, proto začala hrát o dvě hodiny později.
Koordinátorka Helena však byla přesvědčená, že dělala, co mohla, a v prvé řadě za vše podle ní mohli novomanželé, kteří odmítli mít v záloze plán B, kdyby nevyšlo počasí. „Od začátku trvali na tom, že chtějí mít obřad i hostinu venku. A to i když jsem je upozorňovala, že je dobré mít také mokrou variantu. Trvali na tom, že v červenci nikdy není taková zima, aby jim vadil letní deštík,” hájila se Helena.
Síla přírody, nebo špatný plán?
Zkušená koordinátorka měla přesto záložní plán, ovšem nestihla ho se snoubenci probrat. „Když mi nevěsta ráno volala, co budeme dělat, musela jsem převzít iniciativu a začít plánovat podle svého nejlepšího přesvědčení,” vysvětlovala Helena už na mediaci. I přes drobné úpravy a menší komplikace se podle ní svatební den nakonec vydařil a rozhodně není pravda, že by všichni promrzli. „Většina hostů měla deštníky, nedostatečně oblečená byla jen maminka nevěsty, která kvůli tomu prý ztropila scénu,” popisuje mediátorka, co se dozvěděla na sezení.
Helena uznala, že hostina měla zpoždění, ale prý proto, že se přesouvala do vnitřních prostor a jídlo bylo potřeba znovu ohřívat. Pravda byla i to, že kapele nateklo do aparatury, ale Helena za to odmítala převzít zodpovědnost. „Navíc na dobu, než bude moct začít hrát kapela, zajistila alespoň reprodukovanou hudbu,” dodává Kateřina Bělková. Novomanželé však byli přesvědčeni, že jako profesionálka si měla Helena s celou situací poradit mnohem pružněji, a požadovali vrácení peněz.
Vrať peníze, nebo tě pomluvíme
Podle Kateřiny Bělkové bylo zjevné, že obě strany jsou velmi frustrované a plné negativních emocí. V první chvíli novomanželé požadovali vrácení všech peněz, které za organizaci svatby zaplatili, jinak vyhrožovali, že zveřejní velmi negativní reference. Helena ale musela zaplatit své subdodavatele a odmítala hradit Stanislavovi a Kamile celý jejich svatební den. Pro zachování dobrého jména agentury ale byla ochotná nabídnout slevu ze svých služeb, čímž novomanžele trochu obměkčila.
„Stanislav ovšem trval na tom, že slevu musí nabídnout i subdodavatelé, což ale musela Helena nejdřív domluvit,” vzpomíná mediátorka s tím, že Heleně se nakonec podařilo dojednat slevu od kapely a cateringové agentury. Na druhém a zároveň posledním sezení se tak podařilo sepsat dohodu, s níž byly nakonec spokojeny obě strany.
Možná kdyby novomanželé věděli, že čím je svatba dražší, tím vyšší je riziko rozvodu, tak by byli od začátku rozumnější.