Článek
Na věku (ne)záleží
První a zřejmě i nejdůležitější ukazatel, podle kterého se většina z nás bude rozhodovat, je cena. Nyní jsou v nabídce nové vozy za méně než dvě stě tisíc korun, ale v autobazaru pořídíme za poloviční i nižší částku zajímavá auta, která nemají často najeto ani moc kilometrů. Samozřejmě je lepší si vzít s sebou nějakého chlapa, který nám auto prohlédne a zkontroluje po technické stránce. Ve vybraných autobazarech dokonce zvednou vůz na hever a my se můžeme podívat, jak vypadá zespoda.
Pozor také na sice levná, ale třeba patnáct let stará auta, ze kterých bychom musely platit mnohem vyšší částku za převod, než je tomu u aut starých třeba pět let. Za převod auta zaplatíme obvykle 800 korun. Ale u starších aut - zpravidla vyrobených před rokem 1999 - je třeba uhradit takzvanou ekologickou daň ve výši tři až pět tisíc korun podle toho, kolik emisí auto vypouští do vzduchu. Tento údaj lze najít v technickém průkazu. Tyto poplatky platí kupující, tedy my, pokud se nedohodneme s prodávajícím jinak.
Nezapomeňte také před návštěvou úřadu zajít do pojišťovny sjednat povinné ručení. Bez toho vám na úřadě auto nepřehlásí.
O záruční dobu se moc bát nemusíme, bazary se totiž snaží vyrovnat novým vozům. „Nové auto má minimálně dvouletou záruční dobu, kterou některé firmy prodlužují třeba i na pět let. Ovšem i některé autobazary dávají na své vozy záruku dva roky. Pokud objevíte skrytou vadu, která není zapsána ve smlouvě, tak auto vymění nebo vrátí peníze," říká odborník společnosti ESA Daneš Koťátko.
Takže rozhodování, zda nové, nebo staré, záleží hlavně na naší hotovosti a také jistotě, s jakou řídíme. Pokud nejste zcela přesvědčená o své řidičské šikovnosti, raději si pořiďte starší a levnější. A naopak.
Jaké auto chceme?
Samozřejmě prvním a velmi důležitým - aspoň z našeho pohledu - je barva. Ale nejen ta.
Pokud nemáme a v nejbližší době ani neplánujeme rodinu, je lepší volit kratší auto než kombík. Lépe se nám s ním bude učit parkovat a snadněji pro ně v přeplněných městech najdeme místo k parkování.
„Na začátek ježdění je lepší něco malého, abyste mohla lépe zaparkovat. Nemusí mít silný motor, obsah 1,2 je fajn, vždyť s ním budete jezdit jen po městě, na nákupy a s partou na víkendy," říká Daneš Koťátko.
Ovšem pozor, mnozí tvrdí, že pro ženy je lepší auto s automatickou převodovkou, a tu starší a slabší auta nemusejí vždy mít. Potom je třeba pořídit si auto s motorem 1,4 či 1,6. „Rozdíl v ceně u nových aut s automatem a bez něj bývá u těch menších aut zhruba 30 až 50 tisíc korun," říká Karel Straka z Autosalonu Klokočka.
S automatem nám odpadají starosti se zařazením jednotlivých stupňů, a tak se můžeme lépe soustředit na provoz kolem a také nemusíme mít obavu, že nám auto třeba „chcípne" na křižovatce.
A pozor, automat už dávno není něčím horším, za co bychom se musely stydět. Právě naopak. Chválí ho už i chlapi!