Článek
Čím bys chtěl být, až budeš velký? Tuhle otázku pokládají dětem rodiče, učitelé i úplně cizí lidé, někdy i jen tak, aby řeč nestála. Ve skutečnosti je odpověď moc nezajímá, protože lidí, kteří se opravdu stanou kosmonautem, je jako šafránu.
Některé děti ale odmala vědí, čím chtějí být, a také se tím stanou. Co je tak zábavné na tom být popelářem a co je dobré uvědomit si, když chce být váš potomek pilot?
Popelář
Na práci popeláře jsem se zeptala tiskového mluvčího Pražských služeb, Radima Many.
Proč je toto povolání fascinující? „Popeláři jezdí na stupačce popelářského vozu a to může působit pohodově. Nesmíme ale zapomínat, že je to práce fyzicky náročná i nebezpečná, pohybujete se v plném provozu.“
Co práce popeláře obnáší? „V první řadě časné vstávaní, ale na druhou stranu i brzký konec pracovní doby, ovšem pracujete i během státních svátků. V rámci výzkumu, který se konal během první covidové vlny, se profese popeláře umístila na prvním místě v náročnosti. Popeláři ujdou za hodinu téměř 3000 kroků, za stejný čas spálí 243 kalorií a 22 minut stráví intenzivním pohybem. Musí manipulovat s nádobami vážícími v průměru až 30 kg a těch je až 700 za směnu.“
Co si sami popeláři na své práci pochvalují a v čem je obtížná? „Oceňují pravidelnost, jasně stanovené denní úkoly a práci na čerstvém vzduchu. Pracují ale za jakéhokoliv počasí a občas se potkávají s nerudnými a spěchajícími řidiči.“
Učitelka v mateřské škole
Pavla Muchková učí předškoláčky na pražské mateřské škole a po této práci toužila už jako malá holčička.
Jak jste si práci učitelky vysnila a v čem vás překvapila? „Vnímám svou práci jako poslání, můžete děti ovlivnit na celý život. Zásadní je pozitivní vztah k dětem, sociální cítění a zvládnout zodpovědnost za 24 až 28 dětských životů. Když pak vidíte rozzářené dětské oči, posun v jejich vývoji, víte, že to má smysl.“
Jak vás vnímají děti a jak rodiče? „Podle dětí vymýšlíme úkoly, aby se nenudily. Někteří rodiče nás berou jako hlídací službu. Ale my děti učíme a po všech stránkách rozvíjíme, máme propracované plány. Značnou část práce tvoří i vyplňování třídních knih, charakteristiky dětí, vzdělávací plány, pravidelné porady, školení, domácí příprava.“
Jak vypadá dobrá učitelka? „Jako moje kolegyně Renata, učitelka s 42letou praxí. Má svoji práci ráda, neustále se vzdělává a jde s dobou. S dětmi se umí radovat, vede je a váží si jejich důvěry. Ony přesně ví, co od ní čekat, a milují ji.“
Kuchař
Radek Kašpárek je známý český kuchař, spolumajitel michelinské restaurace Field a porotce v soutěži MasterChef Česko.
Co odlišuje kuchaře od výborného kuchaře? „Výborný kuchař musí mít vytříbenou chuť a do práce dát všechno, celé srdce. Základem je vystudovat tříletý obor kuchař/číšník, případně si udělat nástavbu. A nebát se hledat práci v těch nejlepších restauracích. Nejhorší je, když člověk ve špatné hospodě ztratí všechny iluze o dobré gastronomii.“
Jak vypadá typický den kuchaře v restauraci? „Vstává se brzy ráno a končí se večer. Celý den se kuchař nezastaví. Vydávají se obědy, v odpolední pauze se připravuje na večeře a pak nastává frmol s podáváním večeří. Paradoxně jako člověk v kuchyni, který má celý den přístup k jídlu, nemáte ani čas se najíst.“
Co se o práci kuchaře málo ví? „V kuchyni, kde kuchař dělá 12–16 hodinové směny, je horko a vlhko, k tomu dýcháte mastné výpary. Trpí i nohy a záda. Já jsem toho důkazem, ve 40 letech mám operovanou páteř.“
Pilot
Poznává pilot při práci svět? I na to odpověděl kapitán business jetu René Kubeš.
Co je potřeba k práci pilota? „Je třeba být fyzicky zdatný, psychicky vyrovnaný, umět anglicky, počítat, nebát se tmy a nemít závratě. Minimální vzdělání pro získaní licence dopravního pilota je maturita. Ale je třeba se celoživotně vzdělávat, procházet školeními, zdravotními prohlídkami.“
Jak vypadá běžný den? „Po příjezdu na letiště si stáhnu počasí, řeknu paliváři, kolik paliva má do letadla natankovat. Projdu si seznam pasažérů a s kolegou se seznámíme s odletovou, letovou a příletovou trasou, povoleními, povětrnostními podmínky a řekneme si informace k případnému využití náhradního letiště. Letadlo zkontroluji, kolega připraví k odletu, já přivítám cestující. V letadle pak informujeme o bezpečnosti a průběhu letu. Po přistání se rozloučíme, uklidíme letadlo, spočítám letový čas, vypíšu firemní papíry a jedeme na hotel.“
Poznáte opravdu díky své práci svět? „Možné to je, pokud máme mezi lety chvíli čas, vyrážíme ho využít do okolí.“
Doktor záchranné služby
Marek Dvořák už zachránil hodně životů.
Houkající záchranka děti fascinuje, ale jací hrdinové v ní sedí? „To záleží, na jakou sanitku se koukáte. Zhruba 80 % výjezdů obslouží sanitka RZP, kde sedí řidič a zdravotnický záchranář. Na vážnější případy společně s nimi v osobním voze vyjíždí RV, kde sedí řidič a veze lékaře. Někde ještě stále fungují posádky RLP, což je velká sanitka, kde je řidič, záchranář nebo sestřička a lékař.“
Jak vypadá služba doktora v záchrance? „Během jedné směny máme zhruba tři až osm výjezdů. Zhruba 80 % tvoří interní diagnózy (dušnost, bolest na hrudi, bezvědomí, náhlá zástava oběhu). K závažným úrazům a dopravním nehodám se dostaneme asi každý pátý výjezd. Naším úkolem je pacienta prvotně diagnostikovat, ošetřit, stabilizovat, zbavit ho bolesti. Pak následuje transport do nemocnice, kde proběhne další sofistikovanější diagnostika a léčba.“
Existují nějaké mýty, se kterými se setkáváte? „Například že každý resuscitovaný pacient musí dostávat výboje z defibrilátoru nebo že když se někdo dusí, vyřešíte to vražením propisky do krku.“