Článek
První rada zní: vrátit se do autoškoly a objednat si kondiční hodiny. Nemusíme se bát, že bychom se ztrapnily nebo dokonce přišly o řidičský průkaz. To opravdu nejde. Navíc se nemusíme ani stydět, se stejným problémem sem chodí i chlapi.
Kudy cesta nevede
Dobrá rada zní: rozhodně nechtějme po příteli či manželovi, aby nás naučili jezdit. Je pravděpodobné, že - pokud řídit opravdu neumíme - to po deseti minutách nevydrží s nervy a začnou na nás křičet. Ještě horší situace je, když se učíme jezdit v jeho autě! Jakákoli chyba, která by mohla ublížit jeho miláčkovi, může skončit hádkou, nemluvením spolu a v nejhorším případě i rozchodem.
Požádat můžeme i kamarádku, aby nás to naučila. V tomto případě rozchod nehrozí, ale pozor je to neprofesionální a nebezpečné vůči nám i okolí! „Kamarádka může pomoci radou, ale nezabrzdí za nás, když se v protisměru vyřítí jiné auto. V autoškole to možné je - instruktor má k dispozici zdublované řízení," říká nezávislý automobilový odborník Daneš Koťátko.
Ať pomůže odborník
Sice to něco stojí, ale opravdovou jistotu, že se řídit naučíme, dostaneme v autoškole. Není třeba si platit znova celý kurz, jehož cena je vyšší než deset tisíc korun. Přikoupit si lze jednotlivé kondiční hodiny, jejich cena se pohybuje kolem tří až čtyř set korun za jednu. Kolik jich absolvujeme, záleží jen a pouze na nás. Vybrat si dokonce můžeme, že se chceme naučit jezdit třeba pouze ve městě a okolí, kde žijeme. Po pár hodinách tak zvládneme zajet na nákup, do práce nebo pro děti do školy.
Přitom autoškolu bychom si měly vybírat nejen podle toho, kolik stojí a zda ji máme v okolí, ale také podle aut, která k výcviku nabízejí. „Je dobré, pokud máme doma fabii, objednat si kurzy také na fabii. Vlastní-li žena nějaký méně obvyklý typ auta, měla by hledat vůz, který má aspoň stejné nebo velmi podobné řízení, ovládání a také typ motoru," radí Daneš Koťátko. Absolvovat kondice ve vlastním autě autoškoly neumožňují, protože instruktor nemá k dispozici vlastní ovládání, aby zasáhl v případě krizové situace.
Jak dlouho se učit?
„Takové minimum do začátku jsou čtyři hodiny, kdy si člověk řízení zopakuje nebo aspoň zjistí, jak na tom je a kolik dalších lekcí bude potřebovat," říká Petr Manda z Autoškoly Kříž a pokračuje: „Klidně si lze objednat třeba desetihodinový kurz, kde člověk tráví dvě hodiny na trenažéru, čtyři jezdí v klasickém autě a čtyři s automatickou převodovkou. Nastavení hodin je individuální a lze si je přikupovat klidně po jedné, jak potřebujeme a jak nám to vyhovuje.
Pokud si to nepřejeme, nemusíme hned sedat přímo za volant. „V ceně kurzovného máme i hodinu až tři zdarma na trenažéru, kde si člověk vyzkouší v klidu a bez stresu z nehody, jak na tom opravdu je, co umí a podle toho se pak rozhodne, jak dál postupovat," říká Ivan Thelen, majitel autoškoly Pimes. Navíc mnoho autoškol nabízí různé zvýhodněné balíčky a jako bonus to, že lze zcela zdarma navštěvovat večerní kurzy teorie a dopravních předpisů, nebo dostáváme CD, kde si veškerou teorii můžeme znova nastudovat nebo zopakovat.
Chlapi to chtěj taky
Vrátit se do autoškoly není opravdu žádná ostuda. Například v Autoškole Kříž využilo tuto službu loni 300 až 350 lidí. A nebyly to jenom „holky". Jak ukazují zkušenosti další autoškoly - Pimes - ženy tvoří zhruba devadesát procent zájemců o kondiční ježdění, každý desátý žák je muž. Přitom poměrně početnou skupinou mezi zájemkyněmi o řízení jsou i starší dámy, zpravidla vdovy, kterým zbude po manželovi auto. Je jim líto ho prodat, a tak si raději obnoví třicet či čtyřicet let staré dovednosti a naučí se s ním jezdit.
Milé řidičky-neřidičky, je otázka dnů, kdy začne tát sníh a silnice oschnou. Blíží se tak čas, kdy zase budou moci vyjet i věčné začátečnice. Využijme té příležitosti! Přece si pamatujeme z loňska, jak je nepříjemné plahočit se v horkém létě hromadnou dopravou!