Článek
Trocha historie
Látkový kapesník jako takový znali a používali již ve starém Římě. Byl jednoznačně zdobným módním doplňkem a jakousi známkou urozenosti majitele. Kapesníky s vyšitým monogramem pak byly výrazem noblesy! Obyčejný lid se ovšem kapesníky rozhodně nehonosil. Předmětem obecné potřeby se stal až v 18. století a poté jeho věhlas stoupal až do let nedávno minulých. Cizinci smrkající do prapodivných ubrousků nás v době totality spíše udivovali. A my s kapsami naditými „posmrkaným" kusem látky dráždili je, možná až za hranici estetiky, hygieny a vkusu.
Kdy po něm sáhneme
Kapesník nás však provází po celý život. Při radosti, smutku, nemoci, ale i záchvatu smíchu. Mnohdy jej opatrujeme jako historickou nebo uměleckou cennost, někdy z čistě osobních pohnutek ho máme v zásuvce jako připomínku nějaké, často smutné události. Tzv. uzel na kapesníku pro ty s horší pamětí měl bezesporu své opodstatnění... Stylové kapesníčky se dědí jako poklady v rodinách po celé generace, často se věnují jako dárek. Nezapomenutelné taneční...
K čemu slouží
S podivem můžeme kapesník historicky zachytit i jako nástroj politické zlovůle. Významný kubánský novinář Alberto De Bouchet, odpůrce režimu, vyfasoval šest let natvrdo za to, že údajně okradl stařenku o kapesník s podpisem Fidela Castra.
Kapesníky však slouží především k tomu, aby nám při chřipkách a nastuzení trochu ulehčily život. Tradiční látkové byly z čistě hygienických důvodů nahrazeny kapesníky papírovými. První kosmetické ubrousky byly představeny začátkem 20. století. I když původním účelem ubrousků bylo odličování make-upu, zákazníci si našli za více jak osmdesát let výroby pro ubrousky další využití - „utěrky" nosů.
Prodejní artikl
Za posledních dvanáct měsíců se jich jenom v Čechách prodalo za více než 720 milionů korun. Neuvěřitelná částka? „Kategorie kapesníků je jednou z nejvíce rostoucích drogistických kategorií na trhu v České republice," říká Petr Šálený, senior brand manažer Kleenex pro střední Evropu. „Stále více spotřebitelů upřednostňuje kvalitní značkové produkty, za které jsou lidé ochotni více si připlatit."
Design je důležitý
Výrobci kapesníků neustále obnovují design a uvádí na trh nové produkty s unikátními vlastnostmi v nepřeberné škále zajímavých obalů. Kapesníčky balené v praktických domácích boxech se těší stále větší oblibě. Mezi odlišnými motivy, navrženými dle potřeb jednotlivých místností domácnosti, si vybere i ten nejnáročnější spotřebitel. Kapesníčky se tak stávají moderním doplňkem, který už není třeba skrývat, ale může naopak sloužit jako dekorace. Kleenex připravil pro nejmenší zákazníky extra hebké a zároveň odolné kapesníčky s veselými motivy. Popelka, Šípková Růženka, Malá mořská víla, Medvídek Pú či Vall-I mohou být nyní součástí každého dětského pokojíčku.
I léčí...
Kapesníčky bývají napuštěny esencemi různých léčivých látek, které pomáhají v boji se zákeřnou rýmou nebo chřipkou. Nejde tedy jen o čistě mechanické utírání nosu, ale o mírné a průběžné minidávkování vhodných léků. V kombinaci se správně zvolenými medikamenty je používání papírových kapesníčků jistou, byť doprovodnou, formou léčby doporučovanou odborníky. Vícevrstevné papírové kapesníky bývají k podrážděné sliznici a odřeným nosním dírkám podstatně šetrnější než kapesníky látkové. Proto jejich obliba stále stoupá a i skalní přívrženci z řad drsných mužů po nich nakonec sáhnou.