Článek
Nejen milostný život bývá složitý, i pracovní vztahy se mohou velmi zkomplikovat. Mediátoři umějí pomoci nejen s láskou, ale třeba i s neshodami v zaměstnání. Proto Jiřina napsala mediátorce Kateřině Bělkové.
Dobrý den,
pracuju už mnoho let jako vedoucí pokojská v luxusním pětihvězdičkovém hotelu. Vysoká kvalita úklidu u nás byla vždy samozřejmá, vedení společnosti si na ní velmi zakládalo a já jsem za ni zodpovědná. Aby byl úklid opravdu precizní, potřebuju k němu tým zkušených pokojských, čehož si vedení hotelu bylo vědomo. Proto mi vycházeli vstříc a snažili se za těžkou a náročnou práci mé podřízené za jejich kvalitní výkony a loajalitu také kvalitně ohodnotit.
Před několika týdny nastoupila na pozici provozní ředitelky nová paní, tedy spíše holka těsně po vysoké. Myslí si, že ví všechno nejlépe, přitom zrovna s housekeepingem nemá téměř žádné zkušenosti. Od začátku je evidentní, že jejím hlavním úkolem je snížit náklady, což se bohužel snaží dělat personálními škrty.
Stále se mě ptá, jestli potřebuju tolik pokojských, jak dlouho trvá uklidit pokoj, proč se s tím holky tak pářou. Zpočátku jsem se snažila jí vše vysvětlovat, ale ona mě moc neposlouchala, po holkách stále šla, vytýkala jim každou pauzu, na kterou mají ze zákona právo, a když už byl tento teror z její strany nesnesitelný, dvě mé dlouholeté podřízené se rozhodly dát výpověď. Hrozně mě to mrzelo, protože jsem byla přesvědčená, že svou práci dělají dobře a poctivě.
Ovšem vrcholem všeho bylo, když mi provozní oznámila, že za ně nebudeme hledat náhradu a jejich práci rozdělíme mezi ostatní pokojské. Už tak mají holky spousty přesčasů a já jsem si jistá, že další výpovědi budou následovat. Než někoho nového zaškolím, půjde kvalita úklidu dolů a já se budu dříve či později muset zodpovídat za zhoršenou kvalitu, kterou naši pravidelní hosté zcela určitě zaznamenají.
Problém je v tom, že majitelé hotelu jsou cizinci a manažeři s nimi komunikují anglicky, za mě komunikaci vždy zastával bývalý provozní. Ten ovšem respektoval můj názor a kolikrát se mě vůči vedení i zastal, což od nové provozní určitě nemohu očekávat. Jsem si téměř jistá, že kdyby došlo na lámání chleba, ona nikdy nepřizná, že jsem ji varovala, že pokud budeme šetřit na kvalitních pokojských, úroveň služeb bude klesat. A já se nebudu moci hájit kvůli jazykové bariéře. Co mám dělat, abych se ochránila, a jak se s takovou mladou nezkušenou žábou domluvit, aby dala na má doporučení a na personálu nešetřila? Děkuju. Jiřina (56)
Milá paní Jiřino,
oceňuji, že se snažíte vše řešit dřív, než to vyeskaluje do velkého sporu. Píšete, že se potřebujete s provozní ředitelkou domluvit, aby nedošlo k tomu, že vás před majiteli hotelu potopí, protože vy s nimi nemůžete komunikovat kvůli jazykové bariéře. Pro nalezení dohody je důležitá asertivní a zároveň respektující a jasná komunikace. Ta by měla proběhnout mezi vámi a paní provozní.
Sjednejte si s ní schůzku a předem se na ni dobře připravte. V úvodu ji poproste, ať se vás pokusí vyslechnout bez přerušování. Je důležité, aby se vám podařilo najít to, na čem se s ní shodnete, co je pro vás obě důležité, a to se při rozhovoru pokuste podtrhnout. Pro obě jsou to pravděpodobně kvalitní služby hotelu, spokojení zákazníci, a tím pádem spokojení majitelé hotelu. Stavte na tom, co vás spojuje.
Pokuste se ovšem vyhnout osobním útokům, mluvte spolu věcně a profesionálně. Pokud máte nějaké návrhy, jak by se situace dala řešit bez personálních škrtů, určitě je nadřízené předložte. Věřím, že při takovém stylu komunikace se vám podaří nalézt konstruktivní řešení a dojde mezi vámi k dohodě. Přeji, aby se situaci brzo podařilo zvládnout a mohla jste zase pracovat v klidném prostředí.
Ať už děláte, co vás baví, nebo své zaměstnání moc rádi nemáte, není to vždy lehké. Občas máte prostě nervy na pochodu. Proč je dobré projevit v práci vztek?