Článek
Ptáte se, proč se vůbec zaobírat otázkou osobního stylu? Protože to může pomoci všem, kdo často bezradně stojí před otevřenou skříní. Když nemáte jasno, co je v módě „to vaše“, mnohem snáz podlehnete sezonním trendům a kouskům, které se k vám z nějakého důvodu nehodí. Ve výsledku pak stále opakujete, že nemáte co na sebe, ačkoli je vaše skříň doslova přeplněná. Je vám tenhle scénář povědomý? Podívejte se, jak se alespoň přiblížit ideálu, kdy znáte samy sebe a svůj styl.
Hledání osobního stylu? Běh na dlouhou trať
Jak na úvod říká stylistka Irena Vokrojová, hledání osobního stylu je proces: „Jako v mnoha dalších případech i tady platí, že cesta může být cíl. Už to, že se nad tímto tématem zamýšlíte, je krok správným směrem.“ Přijmout byste měly také fakt, že se váš styl bude v průběhu života vyvíjet a měnit. Proto se vyplatí čas od času poodstoupit a zodpovědět si otázku, jestli vám stávající šatník stále dobře slouží a vystihuje vaši podstatu.
Zkuste metodu tří slov
S módním sebepoznáním vám může pomoci i metoda tří slov (nebo pojmů). Na TikToku s ní slavila obrovský úspěch americká stylistka Allison Bornstein. Podle ní vám k identifikaci osobního stylu stačí tři přídavná jména. Na ta pak myslíte při nákupu nových kousků, kdy se rozhodujete, jestli se daná věc hodí do vašeho šatníku. Stylistka přitom zdůrazňuje, že to neznamená, že byste si nemohly koupit vůbec nic jiného, tahle taktika vás ale bezpečně nasměruje k modelům, které do vaší módní sbírky skvěle zapadnou.
A o jaká slova se může jednat? Ležérní, elegantní, klasický, minimalistický, odvážný, hravý, romantický, plný barev… Fantazii se meze nekladou. Jako příklad uvádí Allison Bornstein stylové celebrity – zatímco styl Dakoty Johnson vystihuje pojmy moderní, klasický a pod vlivem estetiky 70. let, Zoë Kravitz vnímá jako sexy, nenucenou a rebelskou. Přijdete na svá tři slova?

Stylistka Allison Bornstein radí definovat svůj styl pomocí tří slov nebo pojmů. V tomto případě by to mohlo být třeba klasický, s pánskými prvky a moderním twistemFoto: Jeremy Moeller, Gettyimages.com
Objevte své signature kousky
Až budete příště přerovnávat a třídit šatník, zamyslete se, které oblečení vám opravdu dělá radost a proč. Zkuste přijít na to, jaké jsou vaše signature (tzn. charakteristické) kousky a v jakých outfitech se cítíte nejlépe. A vůbec se netrapte tím, že je nosíte stále dokola. Vždyť svou módní uniformu si hýčká spousta stylových lidí. Taková Anna Wintour má například celou sbírku potištěných midišatů a tvídových sak. Mít v záloze kousky, na které se můžete spolehnout, je skvělé a vaše okolí si je s vámi spojí.
Respektujte svoji postavu
Klíčem k módnímu úspěchu je také respektování postavy. Když budete rozumět svým proporcím, propracujete se ke střihům, které na vašem těle opravdu fungují. Do kabinky si také klidně vezměte menší i větší velikost a neupínejte se zbytečně na číslo nebo písmenko, které beztak u každého výrobce znamená něco jiného. „Příliš malé nebo naopak přehnaně oversized oblečení je častá chyba, které se ženy dopouštějí,“ připomíná stylistka Irena Vokrojová s tím, že jestli zmáknete tuhle disciplínu, máte napůl vyhráno.

Když budete umět pracovat se svou postavou a proporcemi, máte (minimálně) z poloviny vyhránoFoto: Christian Vierig, Gettyimages.com
Místo kvantity kvalita
Raději méně kousků, ale kvalitních. Že se tohoto pravidla vyplatí držet, vám potvrdí každý stylista. „Soustřeďte se na kvalitu, nikoli na kvantitu a klaďte důraz jak na materiál, tak i zpracování. V přírodních materiálech s dobrými vlastnostmi se budete cítit mnohem lépe než v neprodyšné syntetice,“ vysvětluje Irena Vokrojová a dodává, že šatník přeplněný nekvalitními kousky rozhodně není výhoda. Pokud vám budou chybět základní módní prvky, nové kombinace budete vytvářet jen těžko.
Nasávejte inspiraci
Inspirace je všude kolem, a pokud v online světě narazíte na outfit, který se vám líbí, zkuste si ho uložit. Až budete mít módní složku plnou, nejspíš se vám podaří objevit estetickou nit, která všechny vybrané looky spojuje. Konkrétní kombinace samozřejmě nemusíte do puntíku kopírovat, možná vás ale navedou k dalším nápadům a kouskům, ve kterých se budete cítit dobře.