Článek
Velký Gatsby s Leonardem DiCapriem a Carey Mulligan v hlavních rolích proměnil dvě oscarové nominace ze dvou a obě patřily australské kostýmní návrhářce Catherine Martin. Byla oceněna nejen za nejlepší kostýmy, ale i za výpravu. Pro prestižní sošku si ale nešla poprvé – ve stejných kategoriích vyhrála už se snímkem Moulin Rouge! Na obou filmech přitom pracovala se svým manželem, režisérem Bazem Luhrmannem.
Před DiCapriem tu byl Redford
Příběh je adaptace stejnojmenného románu, který vydal v roce 1925 americký spisovatel Francis Scott Fitzgerald a jednou už byl zfilmován. Ve snímku z roku 1974 hraje Robert Redford a Mia Farrow, získal dvě zlaté sošky. A ani tady se nešetřilo s krásnými kostýmy. Catherine Martin ho viděla jako teenager, připomínat si ho ale odmítla, aby k němu podvědomě neodkazovala.
Místo toho se vrhla do knihovny a snažila se zjistit všechno o 20. letech, do kterých je film zasazen. Kostýmy měly podle režiséra vypadat věrohodně, o stoprocentní autenticitu ale nestál a „pověstné“ kousky, jako například péřové boa, rovnou zamítl. Jeho představa dobového New Yorku (která se ve skutečnosti zhmotnila v Austrálii) nebyla nostalgická, ale živá, moderní a sexy. A to samé si přál i od filmových kostýmů.
Ruku k dílu přiložila Prada
Ke spolupráci na filmu manželé přizvali italskou návrhářku Miuccii Pradu, která je známá svou silnou ženskou estetikou. V archivech měla množství kousků, které se blížily jejich představě o dokonalém kostýmu. Prada nakonec pro film připravila 40 modelů a v některých případech opravdu přepracovala šaty, které navrhla dříve, ať už pod značkou Prada, nebo Miu Miu.
Ačkoli se o tom, že Prada navrhuje pro Gatsbyho, hodně mluvilo, hlavní hrdinka filmu Daisy Buchanan (hrála ji Carey Mulligan), její šaty oblékla jen jednou. Šlo o model s pospojovanými křišťálovými kapkami, které vycházely z návrhářčina modelu z roku 2010. Další šaty značky Prada si zahrály na opulentních večírcích, které Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio) tak rád pořádal.
Miuccia Prada nabídla nový pohled na dámský šatník z 20. let, který byl až překvapivě moderní. Nezkracovaly se jen vlasy, ale i sukně, a přestože se přes den častokrát nosila garderoba inspirovaná pánskou módou, u večerních modelů jednoznačně převládala ženskost. Šaty zdobily kamínky, korálky, perly, vyšívání, třásně a vlastně cokoli, co v sobě mělo život a pohyb.
Na krajce se nešetřilo, boty byly mimo
O zbytek Daisiny garderoby se postarala Catherine Martin, která šaty navrhovala v Austrálii, kde se celý film natáčel. Na šatníku hlavní postavy, ale i vedlejších pánských kostýmech, pracoval tým zhruba 90 lidí. Catherine Martin se přitom snažila držet knižní předlohy. Kde si autor Francis Scott Fitzgerald „poručil“ levandulové šaty, tam je hlavní hrdince oblékla. Šatník křehké Daisy častokrát vyplňovala krajka, kterou dodával její nejslavnější francouzský výrobce Solstiss. Právě odsud berou krajku velké módní domy a ano, je velmi, velmi drahá.
Od čeho se pak kostýmní výtvarnice cíleně odklonila, byla obuv. Ve 20. letech se nosily těžké podpatky a do stylového konceptu celého snímku nezapadaly. Filmové postavy tak vklouzly do svůdnějších párů, které v tehdejším botníku žen figurovat nemohly.
Luxusní šperky dodala firma Tiffany
Velkou roli ve vizuálně silném filmu odehrály také šperky, které pocházely od značky Tiffany & Co. Kousky za miliony tu měly opravdu opodstatnění. Zákazníkem značky s dlouholetou tradicí byl i samotný autor knižní předlohy a šperky Tiffany byly mezi smetánkou velmi populární. Některé poklady pocházely z firemního archivu, zatímco jiné byly navržené speciálně pro film, ať už to byl květinový motiv, který odkazuje na hlavní hrdinku (Daisy je v překladu sedmikráska), nebo šperky s perlami na ruce.
Muži ve světle růžové? Spíše ne
Při oblékání pánů Catherine Martin čerpala z kolekcí Brooks Brothers, americké oděvní značky, která funguje už od roku 1818. Kostýmní výtvarnice procházela jejich dobové katalogy, aby věděla, kam až může v oblékání mužů zajít. Do filmu vybrala více než tisícovku kousků Brooks Brothers, siluety obleků ale volila štíhlejší, než bylo tehdy zvykem.
Největším módním riskem byl světle růžový oblek pro Leonarda DiCapria, který by si v té době oblékl málokterý gentleman. Gatsby, ačkoli milionář, byl ale synem farmáře a růžovým oblekem chtěl ohromit Daisy, aniž by tušil, že je jeho volba ve vysokých kruzích považována za tak trochu směšnou.