Hlavní obsah

Náhrdelník v podobě plic nebo uši jako náušnice. Anatomické šperky uchvátily módní svět

Foto: Gettyimages.com

Foto: Gettyimages.com

Náušnice ve tvaru uší, pomrkávající náramky nebo obrovský náhrdelník připomínající plíce. Šperky značky Schiaparelli vycházející z lidské anatomie uchvátily svět. Návrhář módního domu přitom jen navázal tam, kde téměř před sto lety začala jeho zakladatelka Elsa Schiaparelli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Anatomie je klíčovým motivem značky Schiaparelli, který se pravidelně propisuje do jejích kolekcí šperků. Náušnice, náramky, prsteny nebo brože milují módní nadšenci, ale i celebrity, kterým se samozřejmě supervýrazné doplňky hodí do sbírek. S naukou o lidském těle ale nepřišel současný kreativní ředitel značky Daniel Roseberry, ale sama Elsa Schiaparelli, která byla jednou z nejvlivnějších návrhářek své doby a také přímou konkurentkou Coco Chanel, se kterou ji prý pojily vzájemné nesympatie.

Elsa Schiaparelli a její unikátní přístup k módě

Italská návrhářka Elsa Schiaparelli byla nekonvenční aristokratkou, která se jako svobodná matka přestěhovala do vysněné Paříže. V roce 1927 si otevřela malé krejčovství a pustila se do výroby prvních kousků, kterým dominovaly pleteniny. A už tehdy na to šla jinak než ostatní – upozornila na sebe svetry s vypletenými límečky a vázankou.

V polovině 30. let se dostala do kruhu surrealistických umělců a začala spolupracovat mimo jiné s malířem Salvadorem Dalím, což mělo na její tvorbu zásadní vliv. Avantgardní návrhářka tehdy vytvořila své ikonické humří šaty, klobouk ve tvaru boty, ale i pásek, který vpředu držely dvě ruce. A právě anatomie člověka se stala jejím oblíbeným módním tématem. Na módu se Schiaparelli dívala vždy z jiné perspektivy a do svých kolekcí vnášela hravost, osobitost i určitou ironii. Její hvězda začala pohasínat po druhé světové válce, kdy ji předběhli noví návrháři jako Christian Dior. V roce 1954 módní dům uzavřela a věnovala se své další vášni, parfémům.

Začíná se psát nová kapitola

V roce 2007 byla značka Schiaparelli oživena, až v roce 2014 ale přišla s novou kolekcí oblečení. Na pozici kreativního ředitele se vystřídali čtyři různí návrháři, slávu ale značce navrátil až Daniel Roseberry. Ten se stal v roce 2019 prvním Američanem v čele francouzského módního domu a také tím, kdo dokázal úspěšně navázat na estetiku Elsy Schiaparelli, a to bez toho, aniž by byl příliš doslovný.

Elsa Schiaparelli ráda navrhovala extravagantní šperky, které značce vrátil právě Daniel Roseberry. Promítl do nich přitom její oblíbenou anatomii, a vytvořil tak unikátní kousky, které si okamžitě získaly pozornost módního světa. Dodnes se mluví o jeho nadrozměrném náhrdelníku ve tvaru plic, kterým si modelka Bella Hadid zakrývala prsa na filmovém festivalu v Cannes před třemi lety, a vysoce žádané jsou i jeho nápadné náušnice s motivy uší, očí, ale i nosu nebo rtů.

Načítám