Hlavní obsah

První kolínská, kontroverzní Opium a číslo 5: Ikonické parfémy, které miluje celý svět

Foto: KaterynaTkachenko, Shutterstock.com

Foto: KaterynaTkachenko, Shutterstock.com

Parfém není jen vůně, je to součást naší identity. Některé z nás preferují mít svoji „osobnost“ léta stejnou, jiné ji zase díky různým vůním mění podle nálady. Tyhle parfémy jsou ikonické tím, že si získaly oblibu po celém světě. Co je dělá unikátními a jaký příběh se pojí s jejich vznikem?

Článek

Je potvrzené, že vůně ovlivňují naši náladu a rozpoložení. Esenciálním olejem z levandule si můžete nechat odvát stres a uvolnit se, Chanelem N°5 si zase dodáte sex-appeal, který čišel z Marilyn Monroe. Které parfémy se můžou pyšnit označením ikonické?

Chanel N°5 - nejslavnější vůně na světě

Foto: Archiv firmy

Parfémovaná voda Chanel N°5, 2867 KčFoto: Archiv firmy

Nejslavnější vůní na světě je flakonek plný zlatavé tekutiny s označením Chanel N°5. Pudrová vůně je nadčasová. Parfém se zrodil v roce 1921, kdy si Coco Chanel vybírala namíchaný parfém u francouzského parfuméra Ernesta Beaux v Cannes. Zadání znělo: ženský parfém s ženskou vůní. Vybrala z deseti vzorků lahvičku číslo pět. A protože ji tohle číslo provázelo celým životem, nechala ho i v názvu parfému. Postupně si ho zamiloval celý svět, byl okouzlen směsí růže, jasmínu a syntetických aldehydů, které voní jako mýdlo a byly na tu dobu revoluční složkou.

La vie est Belle - nejoptimističtější vůně

Foto: Archiv firmy

Parfémovaná voda La vie est Belle Lancôme, 2490 Kč (50 ml)Foto: Archiv firmy

Vůně La vie est Belle od Lancome si v sobě nese poselství „život je krásný“. Na trh byla uvedena v roce 2012 a díky jedinečné směsi vonných složek se dočkala obrovské obliby u žen po celém světě. Nebáli bychom se ji nazvat novodobou nástupkyní nejvíce ženského parfému. Elegantní, sladká, hřejivá - hlavní vonnou složkou je sladký kosatec spolu s arabským jasmínem a květem pomerančovníku. Zároveň v ní můžete cítit i náznak dřevitých tónů díky indonéské pačuli. Letos přišla značka s edicí Oui, La vie est Belle. Poznáte ji podle zlaté rytiny na flakonku.

The One - první unisex vůně

Foto: Archiv firmy

Toaletní voda unisex Calvin Klein The One, 599 Kč (100 ml)Foto: Archiv firmy

The One od značky Calvin Klein je synonymem přelomu tisíciletí. Pamatujete si na reklamu s Kate Moss? Svoje kouzlo se této toaletní vodě podařilo udržet do dnešních dnů, oslovuje nové generace i po skoro 30 letech od jejího uvedení na trh. Byla jednou z prvních vůní, která cílila na obě pohlaví, bourala hranice a znamenala „demokratizaci“ mezi parfémy. Obsahuje mix citrusových tónů, bergamotu, pižma, mandarinky, ananasu, ambry a kosatce. Calvin Klein vydal i další úspěšné parfémy jako Euphoria, Eternity nebo Obssesion, ale The One je zkrátka jednička.

Eau de Cologne - nejstarší kolínská

Foto: Archiv firmy

Eau de Cologne unisex 4711 Original, 276 Kč (90 ml)Foto: Archiv firmy

Kolínská voda byla uvedena na trh už v roce 1792. Číslo 4711 označuje číslo obchodu, kde se začala prodávat. Ještě před tím se jmenovala Zázračná voda a měla sloužit k léčení zdravotních neduhů a k povzbuzení mysli. Pak se díky muži jménem Johann Maria Farina, který pocházel z Kolína nad Rýnem, proměnila právě v Eau de Cologne. Název kolínská se vžil jako označení typu vůně, stejně jako toaletní nebo parfémovaná voda. Kolínská pak ze jmenovaných obsahuje nejmenší koncentraci vonných esencí. Originální kolínskou najdete ve flakonku, který je nezměněný od roku 1920. Je osvěžující i uklidňující zároveň díky vonné směsi bergamotu, citronu, pomeranče, levandule, rozmarýnu a oleje neroli. Kromě této se prodávají i další varianty - víc svěží, dřevité nebo naopak květinové.

Opium - nejvíc sexy vůně

Foto: Archiv firmy

Toaletní voda Opium Yves Saint Laurent, 1760 Kč (30 ml)Foto: Archiv firmy

První Opium od Yves Saint Laurenta vyšlo v roce 1977 a hned od začátku bylo opředeno kontroverzí. Hlavní důvodem byla reklamní kampaň, která podmanivou vůni doprovázela. Modelka Jerry Hall ležela na zádech s nohama od sebe. Na rozdíl od reklamy z roku 2000, kde zapózovala modelka Sophie Dahl, byla ale Jerry Hall alespoň oblečená. Některým úzkoprsým osobám se kromě „urážlivých“ reklam nelíbil ani název, který prý podněcuje k užívání drog. Nicméně i negativní reklama je reklama, a tak se Opium stalo zanedlouho žádaným parfémem. V prodejích se mu podařilo dosáhnout úspěchu, který převyšuje už jen Chanel N°5. Orientální a kořeněná směs s vanilkou a pačuli se dočkala už několika obměn, nejznámější je dnes Black Opium v černém flakonku, jehož tváří je Zoë Kravitz.

Načítám