Hlavní obsah

Konec dvouleté záruky: Jaké zboží bude možné reklamovat?

Foto: thinkstock

Budeme si muset za delší záruku na zboží připlatit?Foto: thinkstock

S rokem 2014 začne platit nový občanský zákoník, ve kterém už nenajdete pojem dvouletá záruční doba. Znamená to, že zákazníci přijdou o svá práva a spory s obchodníky bude muset řešit soud?

Článek

Nové znění vyvolává spoustu emocí, spotřebitelé to vnímají jako podraz a snahu zvýhodnit obchodníky. Jak je to doopravdy, na to jsme se zeptali odborníků.

„Ano, nový občanský zákoník již v souvislosti s prodejem zboží skutečně nepoužívá pojem záruka. Nově jde o ,odpovědnost za vady', které mělo zboží v době prodeje. Ta trvá 24 měsíců,“ vysvětluje Štěpánka Čechová, tisková mluvčí Ministerstva spravedlnosti ČR.

Upozorňuje také na to, že nový občanský zákoník obsahuje pravidlo, které zvýhodní spotřebitele. „Má totiž automaticky za to, že zboží bylo vadné již v době prodeje, projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí,“ říká Štěpánka Čechová.

„Ani dnes se ale v praxi neposkytuje záruka na běžné opotřebení nebo na vady zboží způsobené nesprávným užíváním,“ dodává tisková mluvčí. Podle ní se tím také otevírá prostor pro obchodníky, kteří mohou výhodnější smluvní zárukou nalákat spotřebitele. Obchodníci mohou prodloužit šestiměsíční ochranu, ve které bude vada bez nutného dokazování uznána jako ta, kterou mělo zboží už v době prodeje.

Foto: thinkstock

Od nového roku si budeme mezi prodejci vybírat i podle délky záruční dobyFoto: thinkstock

„I v současnosti neuspějí všechny reklamace vad, které se objeví v rámci dvouleté záruky. Prodávající mnohdy tvrdí, že vznikly v důsledku přirozeného opotřebení věci. Spotřebitel, pokud se chce domoci odstranění vad, se musí obrátit na soud,“ uvádí Štěpánka Čechová. Právě proto se také domnívá, že novela nepovede k vyššímu počtu soudních sporů mezi spotřebiteli a obchodníky.

Co platí nyní:

  • Výrobky mají dvouletou záruční dobu, ve které může obchodník odmítnout přijetí reklamace na vady vzniklé velkým opotřebením či nesprávnou manipulací.
  • Při uznání záruky a výměně výrobku za bezvadný se na něj uplatňuje znovu dvouletá záruka.
  • Při úspěšné reklamaci skryté vady si může spotřebitel vybrat, zda chce opravu nebo výměnu za bezvadné zboží (nebo vrácení peněz).

Co vás od nového roku čeká:

  • Končí dvouletá záruční doba na vady výrobku, které vznikly používáním, ale zůstane dvouletá záruka na vady, které měl výrobek již v době prodeje, tedy skryté.
  • Prvních 6 měsíců budou všechny vady považovány za takové, které měl výrobek v době prodeje. Tuto dobu budou mít prodejci možnost prodloužit, nebo si prodloužení bude moci spotřebitel zaplatit.
  • Jestliže obchodník výrobek vymění za bezvadný, neběží nová záruka, ale platí původní datum nákupu.
  • Pokud bude vadná jen část výrobku, bude ji v rámci reklamace moci prodejce vyměnit, aniž by měnil celý výrobek. Nově se můžete také dohodnout a za slevu z ceny si výrobek opravit sami.
Foto: thinkstock

Budou mít od nového roku spotřebitelé méně šancí uplatinit reklamaci?Foto: thinkstock

Nejasné znění bude problém

Co si o novele myslí odborníci časopisu dTest? „Podle nového znění je kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí," uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu. Upozorňuje ale na dvojí možný výklad slov „vyskytne se“. „Podle právního názoru našeho časopisu lze reklamovat i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Myslí si, že naroste počet soudních sporů ohledně reklamací? „Nejasný výklad znamená, že obchodníci ani spotřebitelé nemají jistotu. Spory okolo záruk se většinou týkají malých částek, a často tedy není ochota se soudit. Řešením by mohlo být legislativní zpřesnění, ale obáváme se, že na to již nebude ani čas, ani vůle,“ uvádí Lukáš Zelený.

Máte nějakou zkušenost s neuznanou reklamací? Napište nám o tom.

Načítám