Článek
Možná to málokdo tuší, ale Česko se může pyšnit bohatou kloboučnickou historií a naše pokrývky hlavy jsou známé i ve světě. Poslední dobou se trendy klobouky a čepice staly oblíbeným módním doplňkem napříč generacemi a ani mladé ženy se nebojí jimi podtrhnout svůj styl. Proto jsme pro vás dnes vybrali čtyři české značky, které by rozhodně neměly uniknout vaší pozornosti.
Tradice jménem Tonak
Hledáte kvalitní nadčasové klobouky? Určitě neuděláte chybu, když zamíříte do prodejen tradiční značky s dvousetletou tradicí. Firmu založila v Novém Jičíně ještě za dob Rakouska rodina Hückelů. Po znárodnění v roce 1948 získal podnik název Tonak (= TOvárna NA Klobouky) a dařilo se mu nejen u nás, ale i v zahraničí. Jejich klobouk nosil dokonce i britský ministerský předseda Winston Churchill (1874–1965).
V současné době je značka znovu na vzestupu: nabízí velké množství pánských i dámských klobouků nejrůznějších tvarů a vyváží je do celého světa. Kloboučnická plsť je produkována z králičí a zaječí srsti. Mezi hlavní dodavatele kožek patří tuzemský trh a Ukrajina, část se dováží i z Argentiny. Pro zajímavost: na výrobu jednoho klobouku se spotřebuje pět až sedm zvířecích kožek.
Firma vytváří také limitované edice ve spolupráci se známými osobnostmi, jako jsou například módní návrhářky Beata Rajská (58) a Klára Nademlýnská (51), spisovatelka Bára Nesvadbová (45) i herečka Kateřina Kaira Hrachovcová (46).
Designové kšiltovky Remon
Trochu modernější designové pojetí najdete pod značkou Remon. Vytvořila ji Rebeka Monhartová (26), která vystudovala módní návrhářství na fakultě designu a umění v Plzni a během studií absolvovala i modistický kurz. Svou značku založila v roce 2016 a jejím nejznámějším produktem jsou unisexové plstěné kšiltovky Cap.on z králičí srsti v různých barevných provedeních.
První majitelkou této kšiltovky byla shodou okolností herečka Bára Poláková (37), která ji objevila v designovém obchodě v Praze. Dnes patří k Rebečiným zákazníkům i herec Petr Vančura (36). Ten také nafotil novou kolekci Recircle, která je vyrobena z recyklovaných a udržitelných materiálů a kromě klobouku a kšiltovky obsahuje i doplňky v podobě batohu, kabelky či ledvinky.
Elegance Jolany Kotábové
K předním českým modistkám patří Jolana Kotábová (50), která se oboru věnuje již od roku 1989. V roce 2011 po mateřské dovolené si založila vlastní dílnu v Praze a tvoří překrásné elegantní klobouky pro dámy, a to jak na běžné nošení, tak i na společenské akce, jako jsou dostihy, pólo nebo svatby. Inspirací jí jsou především londýnští modisté a také konkrétní české zákaznice, kterým vytváří originální modely na míru i podle příležitosti.
Ceny se pohybují od dvou do pěti tisíc korun – záleží na tvaru a náročnosti zpracování. Každopádně pokud si myslíte, že vám žádný klobouk nesluší a dosud jste nenašli ten pravý, Jolana Kotábová vás vyvede z omylu.
Zimní čepice jedině od Kamy
Prima zimní čepice do města i na hory pořídíte u české značky Kama, která vyrobí přes sto tisíc čepic za rok – většinou ze 100% nebo směsové vlny z ovcí plemene merino, která má skvělé hřejivé vlastnosti. Čepice bývají podšité flísem, na jehož výrobu se spotřebovávají recyklované PET lahve – na jednu čepici připadnou dvě petky.
Firma existuje již 30 let a její jméno je složené z počátečních písmen jmen zakladatelky Mahuleny Pertlové, která začala v roce 1989 plést první čepice doma po mateřské, a její sestry Kateřiny – ta jí s pletením pomáhala. Název Maka ovšem nebyl dost dobrý, a tak Kateřinino jméno dostalo přednost. Do rodinného podniku se od začátku zapojil také Mahulenin manžel – působil tehdy jako muzikant a znal se dobře se zpěvákem Karlem Černochem (†64), který navrhl první logo této úspěšné značky.
Tohle Češi milují! Na jaké české módní značky nedáme dopustit?