Článek
O původních sedmi divech světa jste asi slyšeli a možná dokonce víte, že existuje i sedm nových divů světa. Jde o stavby, které na rozdíl od většiny těch antických stále stojí. Každopádně i ve 20. století vznikala fascinující architektonická díla. Přestože technických vymožeností máme dnes mnohonásobně více, šlo o natolik náročné projekty, že mezi divy rozhodně patří. Právě proto v roce 1994 vydala Americká společnost stavebních inženýrů seznam sedmi divů moderního světa. Vzdávali jím hold největším stavebním úspěchům 20. století.
Eurotunel
Nejrychlejší způsob, jak se přepravit přes kanál La Manche, představuje od roku 1994 podmořský železniční tunel Channel Tunnel. U nás mu říkáme Eurotunel. Plány propojit kontinentální Evropu a ostrovní Anglii, respektive vytvořit podmořské spojení mezi Francií a Anglií, vznikaly už stovky let zpátky. Kopat se však začalo až v 80. letech minulého století. Samotná cesta má 50 km a trvá zhruba 35 minut. Občas jsou ale s tunelem problémy. Naposledy se tam v roce 2022 porouchala vlaková souprava a cestující museli být po několika hodinách evakuováni servisním tunelem.
CN Tower
V době, kdy seznam sedmi divů moderního světa vznikal, byla CN Tower s výškou přes 553 metrů nejvyšší stavbou světa. Telekomunikační a turistická věž v kanadském Torontu držela tento titul od svého dokončení roku 1975 až do roku 2007, kdy ji trumfla Burdž Chalífa v Dubaji. Stavba ležící na břehu jezera Ontario vznikla proto, že velký počet mrakodrapů v nejlidnatějším městě Kanady rušil příjem televizního signálu. Dnes je především extrémně oblíbenou turistickou atrakcí.
Empire State Building
New York, to jsou mrakodrapy. A mezi nimi tím největším klenotem je Empire State Building – naprostý symbol města, které nikdy nespí. Úchvatná budova postavená ve stylu art deco má 103 poschodí, kde jsou především kancelářské prostory. Turisté z celého světa tak míří na její vrchol, který nabízí onen ikonický pohled na Manhattan a okolní čtvrti. Od roku 1931, kdy byla stavba dokončená, se na více než čtyři dekády stala nejvyšší stavbou světa.
Golden Gate Bridge
V Severní Americe asi není slavnějšího mostu, a vlastně celkově aspiruje Golden Gate Bridge na světovou ikonu mezi mosty. Symbol San Francisca spojuje město s pevninou na severu, která je oddělená průlivem Sanfranciského zálivu. Přes tři kilometry dlouhý visutý most typický svou zářivě oranžovou barvou a designem dvou pilířů byl dostavěný roku 1937 a dnes přes něj dennodenně přejede více než sto tisíc aut.
Itaipú
Vezměte si výkon našeho Temelínu, vynásobte si ho sedmi, a to vše si představte v jedné hrázi. Ano, to je Itaipú, společně s čínskými Třemi soutěskami jedna ze dvou nejvýkonnějších vodních elektráren na světě. V překladu se jmenuje poeticky Zpívající kámen, přitom ale voda, která se přes přeliv valí, určitě nezpívá, ale vyloženě řve. Itaipú leží na řece Paraná mezi státy Paraguay a Brazílie, přičemž stavba této skoro osmikilometrové hráze byla dokončená roku 1982.
Deltawerken
Když před sedmdesáti lety zasáhla Nizozemsko silná bouře (polovina území nepřesahuje nadmořskou výšku ani o metr a dvacet procent je dokonce pod hladinou moře), došlo k extrémně ničivým záplavám. Na přelomu ledna a února 1953 tak zemřelo více než 1800 lidí, nesčetně jich přišlo o domov a výrazně zasažená byla i základní infrastruktura. Právě proto padlo rozhodnutí vybudovat rozsáhlý a robustní systém protipovodňových hrází.
Panamský průplav
Jedna z nejmonumentálnějších technických staveb 20. století spojuje přes stovku let Atlantský a Tichý oceán. Námořní průplav vedoucí skrz Panamskou šíji se otevřel po 13 letech výstavby v roce 1914 a dnes jím propluje přes sto tisíc plavidel každý rok. Jeden ze zcela nesporných technických divů světa byl ovšem krvavě vykoupen. Při stavbě Panamského průplavu dlouhého skoro 82 kilometrů zemřelo přes dvacet tisíc lidí.