Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Cestovní kanceláře hlásí rekordní prodeje, takže pokud uvažujete o letní dovolené, máte nejvyšší čas začít přemýšlet, kam to bude. Na zvýhodněné nabídky na poslední chvíli se raději moc nespoléhejte, všichni prodejci se prakticky shodují, že ty nejžádanější destinace a hotely budou přes prázdniny rychle vyprodané. A pak už bude nabídka hodně omezená.
O co je letos největší zájem? Klasickým rodinným pobytům u moře stále vládnou osvědčená místa především ve Středomoří, i tady jsou ale nejvíc žádané prvotřídní služby.
Kam letos v létě na dovolenou?
„Češi chtějí letní dovolenou nejčastěji trávit na Turecké riviéře, řeckých ostrovech, v Tunisku, Bulharsku nebo Španělsku. Tradiční stálicí je Egypt, kde nám roste poptávka po středomořské destinaci Marsa Matrouh, která se díky svému průzračnému moři a nádherným plážím podobá Karibiku,“ říká mluvčí cestovní kanceláře Blue Style Lucie Hasman. Novinkou u této cestovní kanceláře je nabídka kouzelného letoviska Lerapetra, které je nejjižnějším městem celé Evropy.
„Jednoznačným skokanem roku je Albánie, roste zájem o Itálii nebo řecký ostrov Lesbos, na který se začne létat nově z pražského letiště,“ přidává svou zkušenost Kateřina Pavlíková z cestovní kanceláře Čedok.
Odletová místa se přes léto obecně rozšiřují. Kromě Prahy se na mnoho osvědčených prázdninových destinací létá i z Brna, Českých Budějovic nebo Karlových Varů. „To se týká například i stále oblíbenější Černé Hory, kam jsme pro velký zájem přidali lety i z Ostravy a Pardubic,“ doplňuje Petr Kostka, tiskový mluvčí Exim tours. „Výhodou této destinace je krátká doba letu a nové luxusní hotelové komplexy přímo na plážích Jadranu,“ dodává.
Největší expanze přímých letů podle Kateřiny Pavlíkové čeká právě Ostravu, a to hned se sedmi novinkami – od populární Fuerteventuru přes Kalábrii až po zmíněnou Marsa Matrouh.
Čtyřhvězdičkový hotel na pláži
Důkazem, že Češi nechtějí šetřit, je stále rostoucí zájem o co nejluxusnější dovolenou: čtyř- a pětihvězdičkové hotely, ideálně přímo u pláže, naprosto dominují. Donedávna tolik oblíbené Chorvatsko po vlastní ose a s vlastním stravováním už tolik lidí neláká. „Samozřejmostí je stravování all inclusive, případně ultra all inclusive, kdy je možné se občerstvit prakticky kdykoli a v nabídce nechybí ani značkové alkoholické nápoje,“ doplňuje Lucie Hasman.
„Turisté také rádi absolvují výlety ve zvolené destinaci s česky hovořícími průvodci a mají zájem o výběr konkrétního sedadla v letadle nebo si přikoupí rádi catering na palubě,“ říká Kateřina Pavlíková. Roste i zájem o luxusní hotely, netradiční zážitky nebo dosud méně objevené destinace.
Za exotikou byznys třídou
Pro opravdové cestovatelské fajnšmekry si ale cestovní kanceláře připravují i něco navíc. „U nejoblíbenějších destinací jsme se rozhodli nabízet klientům za příplatek i byznys třídu,“ vysvětluje Jiří Jelínek, výkonný ředitel společnosti DER Touristik Eastern Europe, která zastřešuje značky Fischer, Exim tours a NEV-DAMA. „Ukázalo se, že přímý let výrazně zvyšuje atraktivitu exotických destinací. Od podzimu rozšíříme nabídku o přímé lety do Mexika, Keni, Bahrajnu a nabídneme novou oblast na Kubě. Poptávka po komfortu byznysové třídy tu jednoznačně je,“ dodává Jelínek.
„Business Class nabízí extra pohodlí díky širokým koženým polohovatelným sedadlům, dostatečnému místu a výsuvným opěrkám nohou. V průběhu letu budou mít cestující k dispozici kromě dobrého jídla i široký výběr teplých a studených nápojů během celého letu,“ říká Petr Šujan, obchodní ředitel Smartwings.