Hlavní obsah

Dovolená na místech, kde je hlava na hlavě? Turisté, jeďte domů, volají obyvatelé oblíbených destinací

Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com

Přeplněné ulice měst, hotely, pláže i nebe. Zpožděné lety a ztracené kufry… A obyvatelé některých oblíbených destinací, kteří začínají turisty hlasitě vyhánět. Jde o jasné známky, že se trendy v cestování mění, nebo je to jen nafouklá bublina?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kdo viděl fotky davů turistů mířících letošní léto na Sněžku, musel kroutit hlavou. Deset tisíc lidí za jediný den? Tohle už přece s turistikou nemá nic společného, to je doslova a do písmene masovka, která se snad nemůže líbit nikomu. Fenomén masového turismu, tzv. overturismus, je každým rokem silnější a nelze ho přehlížet.

Životní styl se v posledních letech hodně proměnil. Lidé už zdaleka nejezdí jen na dvě dovolené za rok - v létě k moři a v zimě na hory. Volí spíše kratší pobyty, rozdělené na menší části, k moři jen na pár dnů, ale častěji. Což potvrzují i zkušenosti cestovních kanceláří, nejprodávanější jsou týdenní pobyty. Do toho během roku ještě nějaký prodloužený víkend v Londýně či Římě, exotika v zimě a samozřejmě i lyže nebo hory na podzim. Velká část lidí je tak ve světě mnohem častěji než dříve.

Podle odborníků na cestovní ruch stojí za stále sílícím masovým turismem hlavně tři věci – dostupné ceny krátkodobých pronájmů na ubytovacích platformách, stále velmi levné letenky a v neposlední řadě i sociální sítě. Ty i díky velkému množství influencerů neustále rozšiřují povědomí o různých krásných místech naší planety. A kdo by nechtěl ulovit stejnou fotku na instagram, jakou se chlubí oni?

Turistů je zkrátka moc

Své o tom vědí obyvatelé oblíbených destinací, jako jsou například španělská Barcelona nebo Kanárské ostrovy. Ti už se nebojí kvůli přívalům turistů vyjít i do ulic a hlasitě protestovat. Vadí jim, že ubytovací platformy skupují ve velkém byty od místních, což vyhání ceny nájmů, a vyzývají úřady k opatřením, která by měla omezit cestovní ruch. Nelíbí se jim ani přeplněné kavárny, restaurace a pláže, mají pocit, že už ve svém městě nemohou kvůli turistům normálně žít. Trnem v oku jsou i velké lodě, které zastavují každý den v přístavech a v jednu chvíli „vyvrhnou“ na pobřeží obrovskou masu lidí, což je zejména v menších místech opravdu problém. To vše patří mezi negativní důsledky overturismu.

Foto: Magdalena Rydz, Shutterstock.com

Demonstrace proti nadmíře turistů se letos konala mimo jiné na ostrově Lanzarote Foto: Magdalena Rydz, Shutterstock.com

Než do Benátek, to raději do Beskyd

Toulat se romantickými uličkami, tu si sednout na kávu a jinde se zase pokochat se sklenkou v ruce západem slunce začíná být i v měsících mimo hlavní sezonu představou z říše snů. To do vás spíš během procházky někdo třikrát za minutu strčí nebo vám šlápne na nohu. O přeplněných restauracích nemluvě.

„S dcerou jsem nedávno navštívila Benátky. Byla jsem tam naposled před dvaceti lety a moc jsem jí je chtěla ukázat,“ svěřila se nám se svou zkušeností dvaačtyřicetiletá Veronika. „Ale už mě tam nikdo nikdy nedostane. To vážně raději strávím dovolenou někde v Beskydech. Uličkami se nedalo vůbec projít, všude davy a o nějaké pohodě jsme si mohly nechat zdát,“ říká Veronika. Úplně prý chápe, že město začalo vybírat poplatek za vstup, zároveň ale dodává, že to asi moc nepomůže. „Ten nikoho neodradí, to by se muselo změnit asi mnohem víc,“ krčí rameny.

Lidé touží cestovat

Že lidé po covidu dostali chuť znovu ve velkém cestovat, o tom není třeba diskutovat. Zejména klasické rodinné dovolené jsou na vzestupu. Téměř všechny cestovky hlásí rekordní prodeje a mnohé mají na letošní léto prakticky vyprodáno. „Zájem o zájezdy stále roste, loňská sezona byla rekordní ve všech ohledech a zatím to vypadá, že co do počtu klientů by ta letošní mohla být ještě úspěšnější,“ potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

Podobně to vidí i další cestovky. „Aktuálně u prodejů na letošní léto zaznamenáváme nárůst přibližně o 30 % oproti loňskému roku, kdy byly prodeje doposud nejlepší v historii firmy,“ říká Kateřina Pavlíková z Čedoku. „Jsou i klienti, kteří si k moři zaletí třikrát do roka – ostatně ceny jsou skutečně příznivé a dovolená v exotice je už řadu let dostupná téměř každému,“ doplňuje svou zkušenost Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style. I proto cestovky neustále rozšiřují nabídku i do vzdálenějších destinací, které dříve až tak dostupné nebyly – například na Kubu, do Vietnamu, Keni nebo na západní pobřeží Mexika.

Podle zástupců cestovních kanceláří roste také poptávka po kratších poznávacích zájezdech a stále oblíbenější jsou i zimní pobyty v teple, takže na nějakou větší změnu v chování lidí, lačnících po cestovatelských zážitcích, to zatím opravdu nevypadá.

Načítám