Hlavní obsah

Jak ušetřit při nákupech jídla? Ukážeme vám některé triky obchodníků!

Foto: Profimedia

Rozhodně ušetříte, když budete v prodejně s potravinami pečlivě čístFoto: Profimedia

Proč se v obchodě dívat dolů, mít seznam s nákupem a nedat na slevy? Poradíme vám, jak ušetřit při nákupu potravin!

Článek

Je logické, že obchodníkům a výrobcům jde o to, aby prodali co nejvíc. A mají na to již osvědčené fígle. Možná už vám nebudou vytahovat peníze z kapsy příliš často, když o nich budete vědět. Porozhlédněte se s námi po obchodě s potravinami.

Slevy, všude slevy

Sleva, kam se podíváš. Tak to je dojem, který ve vás chtějí obchodníci vyvolat co nejdřív po vstupu mezi regály. Proto jsou regály se slevami hned za vchodem a na začátku „sekcí" nebo regálů. Na začátku nakupování jste ochotni dát do košíku i věci, které až tak nepotřebujete, jen kvůli tomu, že jsou momentálně ve slevě. S pocitem, že jste ušetřili, jste pak náchylnější koupit neplánovaně i dražší zboží.

„Sleva ani její výše ještě nic nevypovídají o tom, jestli je nabídka výhodná. Prodávající si totiž mohou ceny stanovovat velice volně, a určité zboží může být u jednoho prodávajícího i se slevou dražší než u druhého, který žádnou slevu nedeklaruje, ale prodává veškeré zboží a služby s nižší marží,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

„Zvažte, zda využijete oblíbené akce ,tři za cenu dvou´ a podobně. Zvažujte dvojnásob, pokud jde o potraviny s krátkou životností. Jestliže je nespotřebujete a nakonec vyhodíte, tak jste ve finále vlastně prodělali,“ radí agrární analytik Petr Havel.

Foto: Profimedia

Chcete vědět, který z výrobků je vážně nejlevnější? Porovnejte ceny nikoli za balení, ale za kilogram, i ty najdete na cenovceFoto: Profimedia

Škatulata, hýbejte se

Chodili jste už po paměti pro oblíbený jogurt, věděli jste, kam sáhnout pro vaši značku kávy nebo marmelády? Zapomeňte na to, že vám to vydrží věčně. Prodejci zcela záměrně mění uspořádání zboží v obchodě. Vycházejí z toho, že kdo hledá, najde i to, co vlastně původně vůbec nechtěl.Tady platí jen silná vůle a předem sepsaný seznam zboží, které chcete nakoupit...

Ušetříte při pohledu dolů

Uspořádání jednotlivých značek má také svá pravidla. Zboží, které chce prodejce zdůraznit, dává do regálu na pravou stranu v uličce a do úrovně očí. Levnější zboží je dole, kam se podívá málokdo. Proč napravo? Většina lidí dodržuje při pohybu v obchodě stejný systém jako na silnici – řídí svůj košík v pravém „pruhu".

Nakupujete očima

Prodejci nás naučili, že zboží ve slevě označují žlutými štítky. Občas je ale najdete i u novinek, tedy zboží za plnou cenu, kterého si máte všimnout. Barvy a světlo jsou pomocníkem i při prodeji dalšího sortimentu – masu to víc sluší pod červeným osvětlením, mléčné výrobky vyniknou v bílém a pečivo ve žlutavém odstínu. Je lepší si je tedy prohlédnout zboží i mimo tyto barevné zóny.

Foto: Profimedia

Ve výšce očí bývají v obchodech spíš ty dražší výrobkyFoto: Profimedia

Cena plave na vodě

To bylo pár psychologických fíglů prodejců. Zbytečně utrácíte ale i kvůli tomu, že nesledujete údaje na obalech. Stačí přehlédnout drobné označení na kuřecím, že je křehčené, nebo na vepřovém, že jde o masný výrobek či masný polotovar. V takovém totiž platíte i za přidanou vodu a éčka, která vodu v mase udrží. Abyste se podobných překvapení nedočkali, hledejte výrobky, které nesou označení „bez přidané vody“ a nesou jasné označení maso.

Pár dalších triků

Při nákupu potravin se můžete ubránit zbytečným výdajům i několika dalšími způsoby.

  • Mezi regály s jídlem jděte zásadně s plným žaludkem, hladoví nakoupíte víc.
  • Na malý nákup si vezměte malý košík, velký svádí k tomu, abyste ho naplnili.
  • Všímejte si nejen ceny za balení, ale i přepočtu na cenu za kilogram. Je daleko objektivnější, protože v obrovsky se tvářící krabici či sáčku může být jen „po dně".
  • Potraviny ve slevě kupte, až když se přesvědčíte, že nemají prošlou dobu spotřeby. V případě ovoce a zeleniny nikdy neberte kusy, na kterých je vidět, že mají pochybnou kvalitu.
  • Dávejte pozor při nákupu čerstvých ryb. „Zpozorněte při označení ,zčerstvělá´. Prodejci mrazenou rybu rozmrazí, dají na led a takto označí. Správně je ale uvést, že je rozmrazená," upozorňuje na nový trik obchodníků mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Jste odolní vůči psychologickým hrám obchodníků? Napište nám!

Načítám