Článek
Poradíme vám, jak bezpečně zvládnout jízdu v záludných podmínkách, které nám každoročně přinášejí zimní měsíce. V prvé řadě mějte na paměti, že v zimě musíme zvolit jiný styl jízdy. A také že nestačí auto odemknout, nastartovat a jet.
Než se vydáte na cestu
Velmi důležité je auto na zimu připravit. Zejména vyměnit pneumatiky, nalít nemrznoucí směs do ostřikovačů a do chladiče a také zkontrolovat baterku. Bezprostředně před jízdou je nutné vůz důkladně zbavit sněhu a námrazy. Mnozí řidiči ale z nedbalosti (nebo snad lenosti?) ometou sníh jen ze skel a na kapotě a na střeše nechají několikacentimetrové vrstvy, které pak během jízdy z auta opadávají. To je dost nebezpečné nejen pro řidiče samotného, ale může způsobit nepříjemnosti i ostatním. A věřte, že se taková vrstva sněhu ze střechy sesune do výhledu řidiče zrovna v tu nejméně vhodnou chvíli!
Víc se soustřeďte
I když se silnice, po které právě jedeme, může zdát suchá, za zatáčkou může být všechno jinak. Nejhorší úseky jsou všude tam, kam se nedostane sluníčko. Nebezpečí číhá v zalesněném úseku, v údolí, nebo v místě, kde je silnice sevřená svahem, ale také v blízkosti vodních toků a v neposlední řadě na mostech. Tam všude silnice nejsnáze namrzají, a proto bychom měli předvídat a držet větší odstup od vozidla, které jede před námi.
Méně je někdy více
Jestliže vaše rozjezdy za normálních okolností připomínají start Formule 1, v zimě se snažte o co nejplynulejší začátek jízdy. Plyn přidávejte pomalu, protože příliš rychlé rozjetí může způsobit prokluzování kol, a auto tak prakticky zůstane stát na místě.
Jak správně brzdit
Brzdit musíme trochu jinak než v létě - především začít brzdit dřív. Brzdná dráha se totiž může hodně prodloužit, když znenadání vjedeme na zasněžený úsek, nebo na takzvaný černý led, tedy místo, kde je silnice pokrytá tenkou vrstvou ledu. Brzdění musí být velice pozvolné, aby nedošlo k zablokování kol a následnému smyku. Výhodu mají auta se systémem ABS, který brzdí přerušovaně a tím zablokování kol předchází. Brzdu ale v takové situaci nesmíme pustit dřív, než auto zpomalí na požadovanou rychlost, případně zcela zastaví.
Postup je jednoduchý - nejdříve brzdit motorem, aby následné použití brzdového pedálu bylo co možná nejpozvolnější. Tento manévr je důležitý zejména před vjížděním do zatáčky. Kdybychom totiž brzdili v zatáčce, auto by snadno mohlo ztratit stabilitu a dostat smyk. A plynulý musí být i průjezd zatáčkou - děláme jen jemné pohyby volantem a plyn přidáváme až po narovnání kol.
Předjíždění jen pro pokročilé
Jedním z nejsložitějších manévrů v zimě je předjíždění. Protože auto hůře brzdí, ale i hůře zrychluje, je nutné mít na předjíždění víc místa, než bychom potřebovali v létě. A především, všímat si musíme kromě ostatních účastníků provozu také dalších věcí, jako jsou vyjeté koleje nebo zmrazky na silnici.
Šťastnou cestu!