Hlavní obsah

Jak jedno kolo změní život: Cesta z věznice až do Afriky

Foto: Martin Homan

Foto: Martin Homan

Jak moc může jedno obyčejné staré kolo změnit život? V africké Gambii, kde děti chodí každý den pěšky do školy i 10 km, opravdu hodně. Díky projektu Kola pro Afriku totiž mají odložené české bicykly vskutku dvě duše – když u nás doslouží, najdou ještě uplatnění u gambijských školáků, kterým tak podstatně zkracují cestu ke vzdělání.

Článek

Představa, že byste museli každý den chodit pěšky do školy 10 km, je pro většinu z vás asi nemyslitelná. V Gambii to je ale naprosto běžné a děti musí kromě školní docházky samozřejmě i pomáhat doma – nanosit vodu a dřevo či se postarat o zvířata. Asi si umíte představit, kolik síly po tomto všem a třeba dvouhodinové cestě pěšky na učení zbývá.

Ostravští nadšenci Roman Posolda a Richard Gazda proto před před lety založili organizaci Kola pro Afriku (KPA), která dává druhý život vysloužilým českým kolům, a tím vlastně i africkým dětem. Jak to celé funguje, jsme se jeli podívat přímo do dílen.

Z věznice až do Afriky

Organizace KPA v Česku i na Slovensku spolupracuje se 60 dobrovolnickými sběrnými místy, kam lidé mohou svá nepoužívaná kola odložit. V centrálním skladu se pak kusy přetřídí, a následně je opravují odsouzení z ostravské Věznice Heřmanice. Dvakrát do roka se bicykly přepravují do rovinaté Gambie, kde je spolu s proškolením místních mechaniků (aby kola vydržela co nejdéle) předávají vybraným školám. Těch je dnes kolem 70 a své kolo má díky projektu už více než 7000 dětí.

Žákům zkrácení dlouhé cesty zvyšuje šanci školu dochodit, a najít tak v budoucnosti lepší pracovní uplatnění. A právě to je spolu s občanskou aktivitou více než důležité v době dnešní migrační krize – zlepšovat vzdělání a pomáhat s pracovním uplatněním přímo na místě je pro kontinent naprosto zásadní.

Foto: Honza Haruda

Heřmanovická dílna má i svého kočičího maskotaFoto: Honza Haruda

Foto: Honza Haruda

Roman Posolda z projektu Kola pro Afriku nás vzal přímo do věznice v Heřmanicích (Roman Posolda je muž v kraťasech)Foto: Honza Haruda

Pomáhá se tak vlastně na několika úrovních: dětem, které mohou dojíždět na vyučování, i dospělým – skrze projekt totiž v Gambii vznikají pracovní místa školních cyklomechaniků.

Zapojují se ale i čeští vězni. Díky zkušenosti z dílny mohou po propuštění lépe sehnat práci i se na svět (i na sebe) dívat trochu jinýma očima. S několika z nich jsem přímo ve věznici mluvila a shodovali se v nadšení z toho, že i přes svůj trest mohou někomu pomáhat. Za svou práci v dílně totiž kromě občasných dárků – kávy nebo tabáku – nedostávají zaplaceno, ale, jak sami říkají, je lepší dobrovolně opravovat kola pro děti, které je potřebují, než nedělat nic.

Foto: Honza Haruda

Mechanici v centrálním skladu kola třídíFoto: Honza Haruda

Foto: Honza Haruda

Ani kousek kola nepřijde nazmar. Dílna navíc zaměstnává i lidi po výkonu trestu nebo se zkušeností s bezdomovectvímFoto: Honza Haruda

Žádná pomoc není malá

Pomalu důležitější než samotné darování kola začíná už dnes být podpora finanční, která zajišťuje udržitelnost celého projektu – aby kola vydržela co nejdéle a nejednalo se tak jen o pomoc krátkodobou. K životnosti darovaných kol přispívá nejen důkladná oprava a výměna součástek u nás, ale i správný servis v Africe – tamní mechanici, které je třeba řádně proškolit a poskytnout jim cyklonářadí a náhradní díly. Další položky jsou nezbytné bezpečnostní vesty pro školáky a samotná doprava kol. A kolik to všechno stojí?

  • bezpečnostní vesta pro školáka v projektu - 50 Kč -
  • doprava jednoho kola z ČR do Gambie - 300 Kč -
  • zaučení školního cyklomechanika - 3000 Kč -
  • nové komponenty pro kolo – 400 Kč -
  • kufr s cyklonářadím pro 1 školu - 6000 Kč -
Foto: Martin Homan

Jak moc mohou kola africkým dětem změnit život?Foto: Martin Homan

Foto: Martin Homan

Důležitým bodem v Gambii je pak i školení, jak se o kolo správně starat, aby vydrželo co nejdéleFoto: Martin Homan

Jak říká Roman Posolda, žádná podpora ale není malá. Někdo může poskytnout své nepoužívané prostory jako sběrné místo, jiný kola po dětech nebo třeba uspořádat benefiční akci. Asi nejadrenalinovější možností je pak do Afriky přímo zajet.

CK Kudrna pořádá každý rok benefiční zájezd do Gambie, ze kterého jde za každého účastníka 5000 Kč Kolům pro Afriku. Nejedná se o pozorování divoké přírody skrze okénko klimatizovaného autobusu, ale podstatně autentičtější zážitek – vydáte se na putování po této nádherné zemi podél řeky Gambie v sedle kola. Turismus je zde ještě v plenkách, ale zemí provází přímo český koordinátor Kol pro Afriku, takže na programu je i vaření tradičních jídel, ubytování mezi místními či kulturní program v zapojených školách.

Foto: Martin Homan

Kola pro Afriku vytvářejí spolu s místním ministerstvem školství i nová pracovní místa přímo v zemiFoto: Martin Homan

Opravená dětská kola i luxusní retro kousky pak můžete přes KPA pořídit za sympatické peníze na Aukru – ne všechna darovaná kola se totiž do písčitého afrického terénu hodí nebo mají drahé náhradní díly, a část projektu se tak financuje i z prodeje. Další kusy se použijí na náhradní díly nebo třeba pro benefiční půjčovnu kol na Colours of Ostrava, takže žádné nepřijde nazmar. Kola tak opravdu dostávají nový život, a hlavně ho mění obdarovaným dětem.

Foto: Martin Homan

Do projektu se zapojuje i čím dál více místních lidíFoto: Martin Homan

Líbí se vám toto vdechování nového života starým kolům a přinesení naděje těm, kteří se narodili do podmínek pro našince těžko představitelných?

Načítám