Článek
Soutěží se jak v kvalitě vůně a oblibě mezi uživateli, tak ve výši ceny, za niž jsou ke koupi. S výsledky tohoto soutěžení se můžete setkat na internetu, v tištěných médiích i v parfumeriích. Je to sice zajímavé, ale dřív, než kvůli tomu začnete po tom či onom parfému šílet, si ujasněte, o co vlastně jde. A radši si vyberte podle svého vkusu a vlastní osobitosti (nemluvě o stavu konta).
Takzvaná cena FiFi je pro parfémáře něco jako Oscar pro filmaře. Vyhlašuje ji nadace The Fragrance Foundation a je velmi prestižní - neřídí se částkou, za niž je parfém ke koupi, ani tím, kolik flakonků ročně se ho po světě prodá, ale skutečnou kvalitou vůně, hodnocenou na slovo vzatými odborníky. Hlavní ceny se vyhlašují jednou ročně - v kategorii „De luxe" a v kategorii „Consumer´s Choice". K nositelům ocenění posledních let patří například Puig Prestige - Prada, Donna Karan - DKNY Delicious, Lanvin - Arpege, Ralph Lauren - Blue, Burberry - Brit, Estée Lauder - Betone Paradoxe, Chanel - Chance, Jennifer Lopez, Chanel - Chanel Coco, Kenzo - Flower by Kenzo, Christian Dior - J´adore, Yves S. Laurent - Baby Doll, Calvin Klein - Eternity, Estée Lauder - White Linen a mnoho dalších.
Dalším oblíbeným způsobem, jak parfémy hodnotit, je jejich prodejní cena. Tyto žebříčky sice téměř každý rád sleduje, ale málokdo už si výrobky v nich uvedené může dovolit koupit. Nedosáhnete-li do této kategorie, vůbec nelitujte - ne že by parfémy v těchto "hitparádách" nebyly kvalitní, to samozřejmě jsou, ale na druhou stranu zase ne tolik, aby musely tak moc stát. Většinou se totiž ve skutečnosti platí za něco docela jiného, než je úroveň vůně.
Tak třeba k těm vůbec nejdražším parfémům světa patří ty, které jsou uloženy v extrémně drahém flakonku originálního designu, z křišťálu či zlata, s drahokamy atd. Sama tekutina uvnitř je mnohonásobně levnější. Například Imperiál Majesty, který se díky své ceně (v korunách přes čtyři miliony!) dostal do Guinnessovy knihy rekordů. Ovšem v unikátní lahvičce z čirého křišťálu s proužkem z osmnáctikarátového zlata s brilianty - sám, bez lahvičky, stojí necelých padesát tisíc a vonná kompozice sestávající z vanilky, kosatce, ylang-ylangu, santálu a bergamotu se dá ve velmi podobném složení pořídit u jiných značek i do dvou tisíc. Takže...
Za flakonek zdobený zlatem, rubíny a brilianty se platí také u parfému Brit Artur Burnhal za „pouhé" dva miliony - je to pánský parfém a chcete-li partnerovi pořídit něco vůní hodně podobného (ve skromnější lahvičce), kupte třeba parfém Michael Jackson. Amouage „jen" za čtvrt milionu v korunách se taky prodává v úžasném flakonku ze zlata, ale je pravda, že dost drahý je i obsah, protože originální esence z kadidlovníku pravého je velmi vzácná. Pak už, pomineme-li firmy, které si počítají statisícové částky za to, že dělají parfémy-originály výhradně na přání (byť, jak odborníci tvrdí, více méně podle jednoho „mustru"), zbývá slovutný Chanel No. 5 - u něj se platí nejen za tradici a popularitu, ale i za nepřekonatelnou eleganci, šarm a efekt velmi univerzálního typu. A ne zas tak moc, připravte si zhruba něco přes třicet tisíc za flakonek...