Článek
Přesně před týdnem bylo zveřejněno poslední video z nepovedené kampaně na podporu očkování, která vzešla od dvou influencerů a vlády. A namísto pochvalného plácání po zádech se Anna Šulc a Jakub Gulab dočkali pořádné veřejné masáže. Která však nebyla moc příjemná. A že by se méně šířily dezinformace o očkování? To se bohužel nestalo.
Jedna věc je chtít šířit užitečnou osvětu. A druhá je udělat kampaň ve spolupráci s Úřadem vlády, abyste o užitečnosti očkování přesvědčili co nejširší společnost. To už je vyšší level marketingu, zvlášť když veřejnost zareaguje úplně jinak než čekáte a vám by se hodily lekce z krizové komunikace.
Poté, co vláda s velkou pompou oznámila, že vstupuje na TikTok a bude kampaň pro očkování, se ale jako první objevilo video ze Strakovy akademie, kde o očkování nebo covid-19 nepadlo ani slovo. Ale dozvěděli jsme se, kde má okna předseda vlády. Bravo, to nás z krize dostane! Dlouho jsem hledala tlačítko Pokračovat, protože jsem nevěřila, že to je celé. A že to má kohokoli přesvědčit o přínosu očkování proti covid-19. Bylo to čisté vládní „píárko“, nic víc, nic míň. A způsobilo to takový humbuk, že v tom dokonce zapadla i ta další videa.
Co ale bylo více než viditelné, byla smršť hejtů, občas dost za čárou, které oba mladí influenceři čelili. Nikoho nezabili, nikomu nic neukradli, a přesto si do nich chtěl leckdo kopnout. Vlastně se nedivím, že si Anna Šulc vypla možnost komentářů u svých příspěvků. I když by mohla za roky ve světě sociálních sítí na vrcholné úrovni být zvyklá na ledacos. Mnozí to považují za srabáctví, ale zkuste si představit, že se vám celý den plní profil jen samými urážkami a hejty…
Kde se stala chyba?
Problém byl v tom, že celou kampaň její tvůrci málo nebo špatně komunikovali, načasovali a propojení s vládou také nebylo šťastné. Ukousli si velké sousto. Měli se poradit.
Původní myšlenka byla pěkná. Provedení ale všelijaké a od původního záměru bohužel odpoutalo pozornost. Spojit se měli nejen s odborníky na očkování, ale i marketing. Pravda je, že já nejsem cílovka. Není mi dvacet a prý už ani nikdy nebude. Na mladé tohle možná zabere. A řeknou to mámě i bábě. Já vám nevím, jestli tudy vede cesta...
Po vlně kritiky a negativních komentářů se rozhodli nepřijmout ani těch zmíněných 500 tisíc na podporu kampaně. Ta měla beztak mnohem větší zásah zcela přirozeně, protože o ní mluvil celý český Internet. Jen je velká škoda, že se málo mluvilo o videích s odborníky: MUDr. Hana Roháčová, doc. MUDr. Jan Blatný, Ph.D., MUDr. Petr Smejkal a další.
Nejdelší týden v životě
Annu Šulc na Instagramu sleduje přes 842 tisíc lidí. Jako zkušená a oceňovaná influencerka si měla předem uvědomit, jak média a sítě fungují, jak zásadní je timing, pro koho kampaň dělá a kdo ve skutečnosti je cílovou skupinou. Nakonec pokorně přiznala, že si ukousli příliš velkého sousta a že to byla chyba.
Využila své pozice a dala k dispozici nejen svůj hlas a vliv, ale i místo, které roky budovala a které jí vydělává. Své sociální sítě. Tak jako jiní zde poskytují prostor módním řetězcům, bělící zubní pastě, hodinkám nebo kávovým kapslím, ona jej dala odborníkům.
Mohla to být skvělá kampaň, ale hlavní sdělení zůstalo upozaděno. Možná kdyby pan premiér půjčil svůj zdatný marketingový tým i těmto dvěma mladým lidem, nebo na jejich podporu sám vystoupil (protože ostatně dělali práci za jeho úřad), mohlo to celé vyznít jinak.