Hlavní obsah

Fronta v čekárně, málo informací a nepříjemný lékař? Vyměňte ho!

Foto: Kinga, Shutterstock.com

Foto: Kinga, Shutterstock.com

Když nejde o život, jde o nic. Tak zní nevulgární verze známého pořekadla. Jenže někdy o život jde a ani o tom nemusíme vědět. Odkládáte návštěvu lékaře, protože obvykle strávíte nekonečné hodiny v čekárně? I to může být jeden z důvodů, proč ho změnit.

Článek

Jako plátce zdravotního pojištění máte nárok na určitý servis. Nepříjemný a nedbalý přístup ze strany lékaře se může velmi negativně podepsat na vaší psychické i fyzické pohodě a to, že už jste se u jednoho registrovali, neznamená, že u něj musíte zůstat napořád. Stěhování do jiného města není ani zdaleka jediným relevantním důvodem k vyhledání nového odborníka.

Kdy hledat jinou ordinaci

„Pacienti mají právo vybrat si svého lékaře i zdravotnické zařízení, a tudíž mají právo ho i změnit. Co se týče registrujícího lékaře, tedy praktického, pediatra, zubaře či gynekologa, můžeme ho změnit jedenkrát za tři měsíce. U ambulantních to není zákonem stanoveno,“ upozorňuje mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky Hana Kadečková.

Případná změna je vždy na osobním rozhodnutí a je nutné důkladně zvážit všechna pro a proti. Které faktory vám mohou napovědět, že možná není od věci poohlédnout se jinde?

1. Nepříjemné chování

Každý má někdy špatný den a ani lékaři nejsou stroje, aby byli neustále dobře naladění. To je úplně normální. Je-li ovšem váš doktor protivný při každé návštěvě, zvyšuje hlas a všemožně vám dává najevo, že ho vlastně obtěžujete, je dobré uvažovat o změně. Negativní atmosféra v ordinaci mnohdy vede k tomu, že nemocní lidé její návštěvu co nejvíce odkládají, a to může mít neblahý vliv na jejich zdravotní stav.

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Lékaři nejsou stroje, nicméně nepříjemné jednání a nedostatečná komunikace by rozhodně neměly být v jednání s pacienty standardemFoto: LightField Studios, Shutterstock.com

2. Nedostatečná komunikace

Musíte ze svého doktora každé slovo doslova páčit? Tak tady je něco špatně. Na tlachání o tom, co je nového u vás v práci, sice nemusí mít čas ani náladu, ale informace týkající se vašeho zdravotního stavu by vám měl řádně vysvětlit. Máte-li o pochybnosti o jeho postupu v léčbě, ve vší slušnosti je prodiskutujte.

3. Nekonečné čekání

Přicházíte pokaždé do nacpané čekárny a strávíte tu i několik hodin? To může znamenat dvě věci: buď jde o skutečnou kapacitu v oboru, nebo špatnou organizaci. Je tedy na vás, abyste zvážili, zda je péče natolik kvalitní, že se na ni vyplatí počkat.

4. Práce kvapná málo platná

Ani nestačíte pozdravit a lékař už volá na sestru, aby mu poslala dalšího pacienta? Nikdo neříká, že musíte v ordinaci strávit půl hodiny, ale určitě není vhodné, aby lékař ve spěchu stanovil diagnózu a určil léčbu, aniž by se důkladně doptal na příznaky.

Jak vybrat toho pravého

Stejně jako nemusí být jednoduché dospět k rozhodnutí jednoho lékaře opustit, není ani úplně snadné najít nového, který vám bude vyhovovat. Jedno je jasné: určitě by neměl „splňovat“ ani jeden z výše uvedených bodů. Ale čím dalším se řídit?

„Kromě profesní odbornosti je nejdůležitějším kritériem pro výběr poskytovatele zdravotních služeb to, zda má uzavřenou smlouvu s příslušnou zdravotní pojišťovnou pacienta,“ radí Vladimír Matta, obchodní ředitel České průmyslové zdravotní pojišťovny.

Podstatná je i blízkost ordinace místu vašeho bydliště – uvítáte ji, až se vám přitíží. Zjistěte si také, zda vám vyhovují stanovené ordinační hodiny, a rozhodování vám může usnadnit i hodnocení jinými pacienty, které se dá zjistit od známých a v mnoha případech i na internetu.

Foto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Stačí trocha rutinní slušnosti na obou stranách a terapeutický vztah je navázánFoto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Postup je jednoduchý

Samotná změna není nijak složitá. Po výběru nového lékaře a ověření, že má volnou kapacitu, aby vás mohl přijmout, oznamte svoje rozhodnutí tomu dosavadnímu. V ordinaci, kterou chcete navštěvovat, následně vyplníte registrační list. O dokumentaci se starat nemusíte, lékaři si ji mezi sebou předají.

Nepříjemnosti mohou nastat ve chvíli, kdy vás vybraný lékař či zdravotnické zařízení odmítne přijmout. Ze zákona je toto jednání ospravedlnitelné z kapacitních důvodů, pokud nemá daný lékař smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou a posledním bodem je tzv. návštěvní služba (příjezd praktického lékaře k pacientům, kteří nejsou schopni k němu dojít). Bydlíte-li tedy příliš daleko od ordinace (což by výkon návštěvní služby znemožňovalo), může vás praktik odmítnout. Gynekolog, stomatolog ani jiný specialista toto právo nemají.

Nedejte se odbýt

Přesto nemůžete delší dobu nikoho sehnat? Pak je čas kontaktovat zdravotní pojišťovnu, která vám dostupnou péči musí zajistit.

Občas se také stává, zvláště v nemocnicích, že zaměstnanci v neakutních případech odkazují pacienty na jiná zařízení, přičemž argumentují takzvanou spádovostí, tedy tříděním podle místa bydliště. Nic takového ale v zákoně o zdravotních službách není. Dostanete-li se do podobné situace a bude vám odepřena péče kvůli adrese, nenechte se odmítnout. Pokud ovšem na personál daného zařízení nebude stačit ani vaše vytrvalost, vyžádejte si odmítnutí písemně a s ním se pak obraťte na zdravotní pojišťovnu.

Jste spokojení s lékaři, které navštěvujete?

Načítám