Článek
Čtete-li zajímavou knížku, její děj se vám odehrává před očima a často si přejete, aby se díla ujali filmoví tvůrci a dopřáli vám krásný zážitek podruhé. Mnohdy se tak stane a vaši oblíbení hrdinové dostanou tvář. Může to ale dopadnout všelijak. V ideálním případě splní filmová adaptace očekávání a vy z kina odcházíte nadšení.
Želary (2003)
V případě filmu Želary a knih Květy Legátové (†93), které byly předlohou pro scénář Petra Jarchovského (53), jde o skvosty ve svých žánrech. Autorku předlohy svět objevil až v roce 2001, v jejích 82 letech, a konečně se dočkala mnoha ocenění. Děj filmu se odehrává v době protektorátu, kdy se městská dívka Eliška (Anna Geislerová, 44) angažuje v odboji a musí se schovat v horách ve vesnici Želary. Úkryt jí poskytne místní samorost Joza (György Cserhalmi, 72).
Slavnosti sněženek (1983)
Knihy Bohumila Hrabala (†82) si oblíbil režisér Jiří Menzel (†82). Ostře sledované vlaky (1966) byly dokonce oceněny Oscarem a Slavnosti sněženek patří do zlatého fondu české kinematografie. V této povídkové knize popisuje autor osudy obyčejných lidí ze svého milovaného Kerska. Ve filmu je nádherně zpracován legendární spor dvou mysliveckých spolků nad zastřeleným kancem: se zelim! se šípkovou!
Příliš osobní známost (2020)
Knihy slovenské autorky Evy Urbaníkové si o adaptaci přímo říkají, jsou to moderní milostné příběhy. V roce 2017 šel do kin film Všechno nebo nic a zejména ženské publikum bylo nadšené: pěkné hrdinky, sexy hrdinové, dobré vtipy a módní inspirace. Letošní novinku Příliš osobní známost kritika sepsula. Ač jsou ženské představitelky opět krásné a hrdinové charismatičtí, příběh je trochu zbrklý a až moc kombinuje romantiku s humorem a psychologií.
Po strništi bos (2017)
Malý Eda (Alois Grec) a jeho rodiče (Ondřej Vetchý, 58 a Tereza Voříšková, 31) zažívají v protektorátu novou zkušenost. Musejí se z města přestěhovat k rodině na vesnici, Eda zapadnout do místní party a rozklíčovat rodinná tajemství. Kniha Zdeňka Svěráka (84) byla předlohou pro scénář Jana Svěráka (55), a ač film nepatří k jejich nejlepším společným projektům, rozhodně jde o příjemný počin.
Colette (2013)
Kniha Colette z Antverp Arnošta Lustiga (†84) je o lásce, krutosti, touze žít a přežít v Osvětimi. Colette je židovská dívka, která zde pozná nejčistší lásku i brutální sexuální násilí. A její příběh funguje i na filmovém plátně. Ač se mnozí podivovali obsazení Jiřího Mádla (33) do role zajatce Viliho, všem vyrazil dech. Filmu sice podle některých kritiků schází lyričnost knihy, ale vypořádal se s těžkým tématem vkusně.
Pelíšky (1999)
Občas se stane, že film překoná knižní předlohu. Typickým příkladem jsou Hřebejkovy Pelíšky, jejichž scénář vznikl podle knihy Petra Šabacha (†66) Hovno hoří, kde v povídkách humorně vykreslil rozdíl mezi pohledem na svět mužů a žen. Jan Hřebejk (53) natočil příběh tří generací ze 60. let, obsadil skvělé herce a Petr Jarchovský prošpikoval dialogy hláškami, které se staly legendárními: „Já jsem přišel s nabídkou kvalitního sexu.“
Román pro ženy (2005)
Knihy Michala Viewegha (58) mají filmaři v oblibě. Román pro ženy natočil Filip Renč (55) a jde o příjemnou oddechovku o kosmopolitní překladatelce Janě (Simona Stašová, 65) a její dceři Lauře (Zuzana Kanócz, 40), redaktorce časopisu Vyrovnaná žena. Ta si domů přivede staršího přítele, Olivera (Marek Vašut, 60), a ejhle, on je to matčin bývalý, Pažout.