Článek
Zlodějů, kteří vám mohou vytáhnout peněženku z tašky nebo sebrat mobil z kapsy, těch je jistě také dost. Stále častěji se ale můžete potkat s takovými, kteří vás oberou na dálku. Víte, jak se bránit proti nim?
Podvody přes internet
Internet je bránou do celého světa, k zábavě, k pohodlným nákupům, k ovládání svého účtu, ale bohužel i do světa kybernetických podvodníků. Je bohužel až příliš snadné naletět a prozradit jim informace, kvůli kterým vás mohou obrat o peníze. Jak takové podvody odhalit a jak jim nenaletět?
Základní rada by asi byla: přemýšlejte a ověřujte! Podvodníci se k vám a vašim citlivým údajům většinou dostávají přes mailové nebo jiné zprávy na internetu. „Zprávy o výhodných nabídkách putují přes WhatsApp nebo Messenger, tipy na stránky se slevovými kupony se šíří na sociálních sítích. Podvodníci se vás pod záminkou získání výhod snaží přimět k vyplnění identifikačních údajů nebo přímo k platbě,“ vysvětluje Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.
Někdy se podvodníci nabourají do účtu vašeho přítele například na Facebooku a tvrdí, že ztratili telefon s čísly, žádají o to vaše, případně tvrdí, že si k vám nechají poslat kódy k nějaké výhře nebo žádají o váš email. Tím ale můžete podvodníkovi dát přístup ke svým mobilním platbám. Podrobnosti o tom, jak takové zprávy vypadají a jak fungují, najdete zde. V každém případě platí: přes internet žádné své údaje (číslo na mobil, e-mail, autorizační kódy, přihlašovací hesla do účtů, údaje o platební kartě ani přístupové údaje do internetového bankovnictví) neposílejte ani kamarádům.
Maily od dopravce
Podvodné maily mohou vypadat, jako kdyby je poslal dopravce, který má doručovat vaši zásilku. Někdy uvádí, že vás nezastihl, že má neúplné údaje a žádá o jejich aktualizaci. „Ve zprávě můžete být vyzváni k vyrovnání doplatku nebo vyplnění identifikačních údajů – třeba i pro prokliku na podvodné stránky. Že jde o podvod, lze většinou odhadnout podle adresy odesílatele,“ říká Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost z počítačové školy Gopas.
Mailová adresa ale neobsahuje doménu konkrétního dopravce. Většina dopravců také zákazníky nežádá o žádné dodatečné doplatky. Pokud si nejste stoprocentně jisti, o jakou konkrétní zásilku se jedná, kontaktujte vždy zákaznické oddělení dopravce. Nikdy nezadávejte své údaje na stránky, na které jste se proklikli z emailu, a neotevírejte podezřelé přílohy.
Pozor na veřejné wi-fi sítě
Hodně lidí využívá při nákupech v obchodních domech možnosti připojení k jejich veřejné wi-fi síti. Pozor ale ve chvíli, kdy takto připojení vstupujete do platebního systému banky nebo chcete nakupovat v internetových obchodech a provádět platby. Riskujete, že vaši komunikaci může ve veřejné síti špehovat hacker.
Banka nikdy nežádá o vaše heslo!
I ti, kteří jsou opatrní, často naletí na zprávu, která se tváří, jako kdyby přicházela z jejich banky. Někdy může i osobně zavolat člověk, který se vydává za pracovníka banky a hrozí tím, že pokud neověříte svoje přístupové údaje, bude z nějakého důvodu váš účet zablokován a budete ho muset dojít osobně aktivovat. „Heslo, přístupové údaje, číslo karty nebo potvrzovací kódy ale nemá nikdo kromě vás právo znát a vaše banka je po vás nebude chtít takto sdělovat,“ říká Jakub Ptáčník, manažer kybernetické bezpečnosti Skupiny Moneta.
Jestliže vás tedy někdo kontaktuje a chce je, byť jménem vaší banky, nic mu nesdělujte. Raději ji kontaktujte na obvyklém čísle a svou zkušenost jim řekněte.
Nakupujte u prověřených
Pokud rádi nakupujete přes internet, měli byste dávat přednost dlouhodobě fungujícím e-shopům, na které si lze vyhledat i recenze zákazníků. Vyhněte se cizojazyčným nebo divně přeloženým stránkám s extrémně výhodnými cenami a adresou kdesi v cizině. Pokud máte nepřekonatelnou potřebu v takových nakoupit, pak jen na dobírku, nezadávejte v nich údaje o vaší kartě. Některé banky také umožňjí založit si takzvanou kartu virtuální, kterou použijete pro jednu platbu a ihned poté zrušíte.
Neletěli jste? Pomoci může banka i pojištění!
Může se stát, že naletíte podvodnému prodejci, ještě je ale šance dostat peníze zpět. Některé banky nabízejí službu chargeback, s jejíž pomocí lze zažádat o vrácení peněz, pokud jste narazili na nepoctivého obchodníka, zaplatili mu za zboží, které vám nepřišlo, a obchodník na vaše urgence nereaguje.
Pomoc můžete najít u i pojišťovny. „V rámci pojištění domácnosti si lze připojistit kybernetickou asistenci, která ochrání vaše zájmy v souvislosti nejen s on-line nákupy, ale i s poškozením pověsti prostřednictvím internetu nebo sociálních sítí. Jedná se například o pomluvu, urážku, nezákonné vyzrazení informací o soukromém životě a podobně,“ vysvětluje Eva Svobodová, mluvčí Uniqa. Vedle technické IT podpory, která se postará o smazání zpráv, zablokování profilu internetového útočníka nebo změnu hesel a přístupů, nabízí i pomoc právníka.