Článek
Málokomu je při prodeji bytu či domu lhostejná délka doby, po kterou bude jeho nemovitost „hledat“ nového majitele. Přáním většiny je pokud možno rychlý a výhodný prodej. Pokud však chcete, aby váš byt potenciálního kupce ihned zaujal, musíte nemovitost připravit – předvést její potenciál. Zvýšíte tak své šance na úspěšný prodej.
„Hlavní zásadou je nemovitost prezentovat v nejlepším možném světle za pomoci co nejnižších nákladů,“ vysvětluje designérka Zuzana Wiesnerová z firmy Home Staging.
Druhou šanci udělat dobrý první dojem nedostanete
Profesionální chystání bytu k prodeji má dokonce svůj odborný termín, takzvaný Home staging. Kromě přípravy samotné jde i o náležitou prezentaci vaší nemovitosti na realitním trhu. Nejde tedy pouze o přípravu na prohlídku zájemci.
„Je na místě nemovitost díky jednoduchým úpravám a trikům kvalitně připravit i pro inzerci. Fotky často rozhodují o tom, zda zájemce o tento typ nemovitosti bude mít zájem o prohlídku a zda vám vůbec zavolá,“ vysvětluje Jaroslav Jírek, ředitel vzdělávací akademie Evropa realitní kancelář.
V případě prodeje, respektive koupě nemovitosti, prostě nejde o nákup rohlíku – zájemce musíte zaujmout, „přesvědčit“. A svou roli zde hraje i psychologie prodeje.
„Podvědomí, pocit líbí-nelíbí, tohle chci-tohle nechci, je výraznou motivací zájemců o koupi. Když vzhled a atmosféru bytu při prodeji nepodceníte, přinese vám to hned dva pozitivní efekty. Zaprvé prodáte svou nemovitost za vyšší cenu a zadruhé v kratším čase,“ míní Jaroslav Jírek.
Jak byt vyšperkovat?
V rámci Home stagingu se řeší hned několik důležitých věcí. Samozřejmostí je pečlivý úklid a hned za ním technický stav vybavení – vše musí být funkční a spravené. Uvolněná klika, rozbité světlo či nefunkční zvonek – jsou to drobnosti, ale dokážou zcela zničit celkový dobrý dojem.
Nemovitost dále co nejvíce odosobněte. Kvůli nánosům věcí osobní potřeby totiž potenciálním kupcům už nezbude prostor pro jejich vlastní fantazii a emoce. Jakmile uvidí vaše věci, jejich představy se upozadí a nedostanou vůbec šanci. A to není ve vašem zájmu.
Ihned k nastěhování?
Nemovitost musí vypadat neutrálně, jakoby připravena k nastěhování. Měla by působit vzdušně, světle a prostorně. Příjemnou atmosféru při prohlídce pak můžete dotvořit čerstvými květinami, dobře působí i vůně kávy, malé občerstvení či zapálený krb.
V koupelně nemají být hygienické a čisticí potřeby majitelů, použité ručníky ani různé předložky či koberečky. Kuchyňská linka musí být dokonale uklizena, během prohlídky dejte pryč i odpadkový koš. Částečně zredukujte počet hrníčků a nádobí na policiích, knížek v knihovničce, případně nezdravě vyhlížející pokojové rostliny.
Pryč dejte rodinné obrazy, sbírky či suvenýry z cest, nahraďte je dekoračními předměty neutrálních barev, jako je bílá či béžová. V koupelně budou dobře působit bílé čisté ručníky v komínku.
V ložnici nenechávejte nikde ladem položené oblečení, či dokonce pyžamo. Peřiny i polštáře zastelte pod přehoz či nějakou pěknou deku. Dalším efektním trikem je dostatek světla – vytáhněte žaluzie, případně použijte silnější žárovky.
„Jestli jste třeba v průběhu let přikryli dubové parkety celoplošným kobercem, odstraňte jej. Kvalitní materiály je dobré ukázat,“ radí Zuzana Wiesnerová.
Nejčastější chybou je zabydlenost
Mezi nejčastější chyby u prohlídek patří nejen zabydlenost nemovitosti, ale i přítomnost majitelů. „Zájemci podvědomě neradi někomu narušují soukromí, i když vám to ze slušnosti neřeknou. To se týká i domácích zvířátek, misek či kočičích záchodků,“ doplňuje Jaroslav Jírek.
Pamatujte, že neukazujete svůj domov, ale prodáváte zboží. Naopak domov právě hledá nové obyvatele.