Hlavní obsah

Chcete vrátit dárek od Ježíška? Pozor na lhůty a visačky!

Foto: Julia Pavaliuk, Shutterstock.com

Foto: Julia Pavaliuk, Shutterstock.com

Měli jste z nich pod stromečkem velkou radost, ale teď zjišťujete, že boty tlačí, svetr byste potřebovali větší a to vysněné cédéčko jste dostali hned dvakrát? Máte nějakou šanci tyhle dárky vrátit?

Článek

Ne vždy najdete v balíčku pod stromečkem zrovna to, co byste si opravdu přáli, nebo co by vám sedělo velikostí. Co v takovém případě dělat?

Můžete vrátit, co se nehodí?

Zákon pamatuje na to, abyste mohli reklamovat zboží s vadou, ale to, že můžete vrátit věc bez chyby, která se vám prostě jen nehodí, to negarantuje. Výjimkou je nákup na internetu, kde si zboží nejde reálně prohlédnout, osahat, kde vás pak může rozhodit a rozladit rozdíl mezi fotkou a skutečností. Jestliže ale nakupujete – anebo Ježíšek nakoupil – v kamenném obchodě, pak musíte spoléhat na dobrou vůli obchodníků.

Na co máte právo u e-shopu?

Jak jsme řekli, tak zákon garantuje právo vrátit zboží bez udání důvodu u e-shopů a v případě prodeje na ulici, tedy mimo prostory určené k podnikání – a to do 14 dnů. V obou případech ale máte nárok pouze na vrácení ceny zboží, tedy bez poštovného. A to vlastně dvojího – od prodejce k vám a pak zpátky.

Je ale jasné, že ani tahle čtrnáctidenní lhůta v případě nákupů na Vánoce nestačí. „Řada e-shopů nabízí těm, kteří nakupují s předstihem, prodloužení doby vrácení například do konce roku. Není to jejich povinnost, ale pokud to při prodeji slibují, pak to musí i splnit,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Pokud takový slib nedostanete, máte zákonných 14 dní od doručení. Do této doby musíte dát prodejci vědět, že zboží budete vracet a do dalších 14 dnů zboží doručit do obchodu. Zboží musíte vrátit kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené. Na vrácení peněz má prodejce také 14 dnů.

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Vypadalo zboží na fotce v e-shopu zcela jinak, než teď, když si na něj můžete sáhnout? Nevadí, můžete ho bez udání důvodu vrátit!Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Většina e-shopů má na svých stránkách rovnou i vzorový formulář pro odstoupení od kupní smlouvy, tak ho v případě potřeby použijte a přidejte vyplněný do balíku se zbožím. Přiložte k němu i fakturu. Pokud ji nemáte, pak postačí výpis z bankovního účtu s vyznačenou transakcí. Stejná pravidla platí i pro zboží nakoupené na internetových bazarech, pokud je prodávající podnikatel, tedy živnostník nebo firma. A to i v případě, kdy se jedná o použité zboží. Jestliže nakupujete od fyzické osoby, musíte se dohodnout nebo podat žalobu k soudu.

„Zboží není potřeba vracet v neporušeném obalu, což někdy prodejci vyžadují. Musíte mít šanci si zboží prohlédnout a vyzkoušet stejně, jako v kamenném obchodě. Rozbalit ho tedy můžete, ale nesmíte ho používat – pokud nese známky používání, právo na vrácení peněz zaniká,“ upozorňuje ředitel internetové přepravní služby Zaslat Miroslav Michalko. Výjimkou jsou audio a videonahrávky a také počítačový software. Tento druh zboží musí pro možnost vrácení zůstat originálně zabalený v ochranné fólii.

Na co máte právo v kamenném obchodě?

Pokud nejde o reklamaci pro nějakou vadu, pak nemusíte uspět. Již při nákupu je dobré se ptát, jak se k takové možnosti obchodník staví, ale to vy, jako obdarovaný, neovlivníte. Pro vás platí, že byste neměli možnost výměny zboží za jiné vzdávat a na obchodníka se co nejdřív s dotazem obrátit. Je ale jen na obchodníkovi, jak se k takové možnosti postaví a nelze mu to nařídit. K takové výměně pak většinou potřebujete účtenku (či doklad o koupi), někdy i obal a visačky. Některé obchody nabídnou jen možnost výměny za jiné zboží od nich, některé vrátí hodnotu zboží v poukázce na další nákup, některé vrací peníze.

Lhůty na vrácení jsou také individuální – běžná bývá kolem měsíce, někdy ale stavoví přesné datum, většinou začátkem ledna. „Každý obchodník si může stanovit své podmínky a také lhůtu, ve které lze zboží vrátit,“ říká Lukáš Zelený.

Co vrátit nejde? Jsou ale dárky, které vrátit nepůjde. Patří mezi ně například letenky či jízdenky, hotelové rezervace, potraviny, zboží uzavřené v hygienickém obalu, ale ani věci vyrobené na zakázku – šperk s vaším jménem a datem narození, oblečení ušité na míru a podobně.

Vraceli jste už někdy dárek od Ježíška? Podělte se se svou zkušeností!

Načítám