Článek
Časopis Uzlíček
Možná se i vaše dítě právě dostalo do období, kdy stále dokola klade jednu a tutéž otázku. Nebo máte pocit, že se z vašeho mrňouska začíná klubat roztomilá „opička", která se snaží česat či telefonovat stejně jako vy? V tom případě jste již patrně na konci období totální závislosti miminka na vaší přítomnosti. Všechny tyto aktivity mají jednoho společného jmenovatele a tím je dětská paměť. Jak roste a čím ji můžete rozvíjet?
Už před narozením dítě začíná rozpoznávat a pamatovat si váš hlas. Tato rozpoznávací schopnost prudce roste hned prvních pár hodin po porodu. Na konci prvního týdne života již rozpoznává i vaše hlavní rysy. V období okolo čtvrtého týdne života se začíná vyvíjet krátkodobá paměť. Už ví, kdo jste, ale může se domnívat, že je vás „více", neví o tom, že existuje pouze jedna máma. Ještě nepochopilo, že pokud něco zmizí, nepřestává to existovat. Během druhého až čtvrtého měsíce věku si dítě začíná věci pamatovat v souvislosti s určitými objekty nebo činnostmi. Pokud mu dáte hračku, která při zatřepání vydává zvuky, pamatuje si, co s ní dělat, i když mu ji dáte zase až po několika dnech.
Ve věku šesti měsíců se paměť začíná opravdu mohutně rozvíjet. Prováděním stejné akce ve stejný čas si dítě osvojuje denní rutiny a rytmus. Můžete svému miminku v rozvoji těchto schopností pomoci tím, že mu oběd budete podávat vždy ve stejné misce, že mu budete před spaním zpívat stejnou písničku. Tak se lépe zorientuje, ve které fázi dne se nachází.
6-12 měsíců
Paměť vašeho dítěte se stává stále rozvinutější a konečně chápe, že je tady pouze jedna máma. Stává se tak na vás závislejší, a proto se mu vůbec nelíbí, když se od něj vzdálíte. Nyní již rozumí tomu, že pokud něco přímo nevidí, znamená to, že to je asi někde jinde a ne, že to úplně zmizelo. Chápe, že pokud něco spadne na zem, stačí se jen sehnout a podívat se, kde to leží. Pokud jste byla zvyklá, že jste věc, které by dítě nemělo věnovat svou pozornost, prostě jen schovala pod polštář, tak to v této chvíli již nestačí. Váš miláček je již tak chytrý, že ji začne hledat a většinou ji také najde. Dítě také daleko více lpí na svém okolí a je závislé na věcech a nejbližších lidech, které ho v jeho životě obklopují.
Každé odtržení od těchto věcí může být pro dítě stresující. Proto když jdete na návštěvu mimo váš byt nebo jedete na dovolenou, vezměte s sebou co nejvíce věcí, na které je dítě zvyklé. Pomůžete mu tak vytvořit „jeho" domov v cizím prostředí. V době, kdy dítě dosáhne prvních narozenin, je většinou schopno zvládat denní režim a je připraveno pamatovat si vše, co přichází v následujícím období.
12-18 měsíců
Vaše děťátko se na začátku tohoto období většinou stává napodobitelem všeho, co děláte a co dělají lidé v okolí. Proto drží stejně telefon jako vy, češe si vlasy jako vy a chce dělat vše, co děláte vy. Jak začíná vyslovovat svá první slova, asociuje si s nimi také jejich významy. Místo, aby byl „táta" osobou otce jen v případě, že jej dítě vidí, je osobou - „tátou" - také tehdy, když vyslovíme slovo „táta". Dítě je stejné jako my. Zábavné a všechny jiné „skvělé" věci si pamatuje okamžitě, ale ty ostatní, např. své povinnosti, či to, co smí nebo nesmí, se mu musí opakovat věčně. Provádění určitých činností spojovaných se slovy pomáhá dítěti ujasnit si, co myslíte slovy označujícími tyto činnosti. Zívání, když je čas spát, nebo kroužení v oblasti žaludku, když je čas na jídlo, dává dítěti vizuální signál, díky kterému si lépe zapamatuje význam slov. V tomto období se dítě také na činnosti dokáže soustředit déle. To znamená, že pokud je přerušeno v určité aktivitě, umí se k ní vrátit a ví, co dělalo předtím, než byla činnost přerušena.
Věk nad 18 měsíců
Od 18 měsíců má dítě většinou paměť vyvinutou tak, že si dokáže vzpomenout na některé události z blízké minulosti. Proto můžete pozorovat, že se těší až půjdete na hřiště, protože si pamatuje, že minule jste si tam užili velkou legraci. Na druhé straně se však také dítě umí schovat, pokud se má jít koupat nebo jít spát, to znamená činnosti, které nemá příliš v lásce. Také může začít plakat, když slyší slovo lékař. Jak se stává starším, začíná si velmi dobře pamatovat, kde jsou - zejména ty dobré - věci uchovávány, kde je mobilní telefon apod. Zařazuje si také lidi do určitého systému, takže přesně ví, kdo je kdo.
Nebuďte překvapeni, když se dítě najednou začne hystericky smát v případě, když děláte věci jinak, než je obvyklé. Činnosti, které přesně nezapadají do jeho schémat, mohou být pro něj někdy velmi směšné. Tak jako všem dětem (v podstatě až do dospělosti) musíte v tomto období něco opakovat znovu a znovu, než vytvoříte silnou asociaci a odpovídající návyk.
Přestože je paměť dítěte již velmi rozvinutá, počítejte s tím, že si nezapamatuje úplně vše. Pokud je třeba, aby si dítě opravdu nějakou věc zapamatovalo, opět může pomoci předvádění určitých činností, popř. také přímá zkušenost dítěte. Pokud vás dítě neustále tahá za vlasy, zkuste mu vést jeho ruku po vašich vlasech tak, aby vás něžně hladilo a přitom ho podporujte milým úsměvem a pochvalou.
Časopis Uzlíček říjen 2006