Netřeba se inspirovat jen zvučnými zahraničními jmény a značkami. Také u nás najdete hodně šikovných lidí, kteří navrhují a vytvářejí zajímavé interiérové vybavení.
Článek
Doma tak můžete mít od českých hlav a rukou větší i menší zařizovací prvky, sedačkou počínaje a třeba dveřmi konče, stejně jako menší drobnosti typu kobereček, tapeta či rovnou ryze užitkové předměty, od koupelnového přes kuchyňské vybavení.
Design prakticky
Pomineme-li kopie, pak platí, že každý interiérový předmět musel někdo vymyslet A když si ještě odmyslíme ryze dekorativní kusy, pak jde ruku v ruce vizuální dojem s praktickou stránkou věci. Ostatně k čemu by vám byla skvěle vypadající židle nebo třeba klika dveří, pokud by dobře nesloužily svému účelu?
Jak je dlouhá cesta od nápadu k hotovému produktu? „Vymyslet nový výrobek není tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát. S pomocí moderní techniky, možností vizualizací a využití 3D tiskáren to jde poměrně rychle. Podstatně delší dobu trvá zavedení novinky do výroby, aby byl finální produkt opravdu kvalitní. U nás se tato doba pohybuje v řádech měsíců do jednoho roku, ale v případě zásadních inovací se může protáhnout i na několik let,“ říká Petr Paksi ze společnosti J.A.P.
„V našem případě tento proces trvá většinou přes dva roky. Technologický postup práce se dřevem je opravdu velmi náročný,“ uvádí Anna Handlová ze společnosti TON.
Inspirace a inovace
Žádný autor nemůže zůstat odtržený od toho, co nového se děje v jeho oboru, doma i za hranicemi. „Zahraniční trendy jsou určitě zdrojem inspirace, ale je třeba si z nich vybírat. Potenciál mají nadčasové prvky a nikoli módní výstřelky pro jednu nebo pár sezon. Na druhé straně není dobré být jen ,plagiátorem´ již vyzkoušených myšlenek ostatních. Inspirace vychází ze světa kolem nás, hledáme ji v samotných zpracovávaných materiálech, v krásách přírody, ale také v umění,“ vysvětluje Ing. Arch. Jan Ranný.
Nápady a inovace stačí jen „objevit“. Například před lety rozvířily hladinu v segmentu dveřního kování hranaté rozety značky M „V záplavě kování s oblými tvary působily jako zjevení. A to, co se zpočátku zdálo jako nesmysl, nakonec vzbudilo obrovský zájem,“ říká jejich autor, designér Roman Ulich (fotografii uvidíte níže).
Nejen osvědčené značky
Zajímavý nápad může mít vlastně kdokoli. Třeba i student designu nebo spolupracovník dané společnosti. Například s myšlenkou na dekor (nejen) koupelnových koberečků v podobě mandal přišla zaměstnankyně rodinné firmy Grund. Líbila se, a kdo ze zaměstnanců chtěl, ten mohl vytvořit a nabídnout vlastní návrh. Vloni se uvedla na trh už druhá řada těchto koberečků, a lidé z firmy se tak vlastně stali designéry.
Třešnička na dortu
Největší odměnou všem tvůrcům je fakt, že se výrobek dobře uplatní na trhu. Velkou satisfakci pak představují různá ocenění, která rovněž přispívají k lepšímu prodeji. Světových ocenění je celá řada, za jedno z nejprestižnějších se považuje Red Dot Design Award. A je potěšující, že ho získávají také česká jména a české značky. Ostatně nejen samo ocenění, už účast v užší nominaci o mnohém svědčí.
Pro koncového zákazníka jde o symbol, že daný produkt je zajímavý po všech stránkách: jak z pohledu designu, tak kvality, inovace a samozřejmě i funkčnosti.
Čistě na parádu si přece pořizujete jiné věci. Nebo ne?