Článek
Příběh Misty Copeland je až k neuvěření. S baletem začala pozdě, nestudovala žádnou z významných tanečních škol, a přesto se jí podařilo nemožné. Ve svých 32 letech se stala hlavní sólistkou přední baletní společnosti ve Spojených státech. Mluvilo se o revoluci v klasickém baletu. Je totiž vůbec první Afroameričankou, která získala tento post!
Těžké dětství
Misty Copeland se narodila v roce 1982 jako nejmladší dítě do rodiny se čtyřmi staršími sourozenci. Vyrůstali jen s matkou, která se vdala celkem čtyřikrát, a proto se rodina často stěhovala. Žili v chudobě – starší sourozenci museli pracovat, aby matce pomohli s financemi na živobytí.
Kvůli nedostatku peněz nemohla Misty navštěvovat žádné taneční lekce ani školu, přestože pohyb odmalička milovala. Snila o tom, že jednou bude tančit po boku zpěvaček, které znala z videoklipů. Svůj mimořádný taneční talent zdědila pravděpodobně po matce, která byla zamlada roztleskávačka a tanec studovala. (Jak získat tělo tanečnice?)
Chytila šanci
Teprve když se rodina přestěhovala do malého ošuntělého hotelu v Los Angeles, kde žili v pouhých dvou pokojích, dostala Misty šanci. V tamním klubu pro dospívající děti byla jednou týdně lekce baletu zadarmo, kam začala třináctiletá Misty chodit.
Netrvalo dlouho a učitelka tance Cynthia Bradley si všimla dívčina mimořádného talentu a pozvala ji do svého baletního studia. Protože bylo daleko a rodina Copelandových neměla auto, baletní lektorka ji začala vozit sama. Díky tomu mohla nadějná tanečnice trénovat denně i několik hodin. Tak se jí podařilo ovládnout techniku na špičkách, která se běžně učí řadu let, během neuvěřitelných tří měsíců. (Tance, které vám zlepší figuru i sebevědomí!)
Přišly úspěchy
Rok poté, co začala tancovat pod vedením Cynthie, vyhrála ve 14 letech národní baletní soutěž. Postupně začala tančit v mnoha menších divadlech, studiích a hostovala v tanečních souborech.
Povedlo se jí skutečně tančit v hudebním klipu, například u zpěváka Prince (†57). Stala se tváří několika reklamních kampaní a také pózovala do mnohých časopisů taneční figury.
Cesta nebyla lehká. Černošky jsou obecně vnímané spíš jako atletky než jako křehké tanečnice baletu. I kvůli barvě pleti ji vedoucí tanečních skupin a ředitelé divadel nechtěli obsazovat do důležitých rolí. A oporu nemohla čekat ani doma.
Sobecká matka
Matka ji od taneční kariéry naopak stále odrazovala matka a donutila ji vrátit se domů. Chtěla, aby dcera pracovala a nosila domů peníze. Začala napadat i její učitelku tance, že jí dceru odtáhla, a dokonce na ni podala trestní oznámení.
Nezletilá Misty se proto s pomocí učitelky a právníka obrátila na soud. Zažádala o zproštění právní závislosti na matce, aby se dál mohla tanci věnovat a zůstat u rodiny Cynthie. Soud jí vyhověl. Misty mohla v klidu dostudovat.
Zrodila se černošská primabalerína
Složila maturitu a po úspěšném konkurzu nastoupila do tanečního souboru American Ballet Theatre (ABT) v New Yorku.
Po sedmi letech v ABT se stala jednou z nejmladších sólistek souboru a v roce 2015 se dočkala postu hlavní sólistky. Byla to revoluce v klasickém baletu – stala se první černošskou primabalerínou v 75leté historii tohoto tanečního souboru.
Boří předsudky
Misty je díky svému úspěchu v ABT a navzdory nelehkému dětství inspirací pro všechny děti, které žijí ve stínu předsudků. Říká, že o diskriminaci je třeba mladé lidi neustále vzdělávat. Proto pořádá přednášky, dělá rozhovory a prostřednictvím sociálních sítí je podporuje a dodává jim sebedůvěru.
Svůj příběh sdílí veřejně, napsala dvě knihy a časopisem Time byla jmenována jednou ze 100 nejvlivnějších lidí na světě.
Baletní kariéra je nesmírně náročná a uspěje v ní jen hrstka vyvolených. Někdy se ale podepíše víc na psychice než na těle.