Článek
Interiérové vybavení se prodává pod různými názvy, ale když se něco označí světovým jménem, spíše to zaujme. Marná sláva, například sedačka pojmenovaná po hlavním městě Itálie přitáhne více pozornosti, než kdyby se jmenovala třeba Marcela.
Jak se vybírají názvy
Volbu přitažlivého jména výrobku ovlivňuje celá řada faktorů. „Musí znít hezky a být lidem známé. Také by jméno mělo vyjadřovat kvalitu, například pohovka Paris evokuje noblesu, kdežto pohovka označená třeba jen číslicemi vás osloví méně – byť by byla sebekrásnější a sebedokonaleji zpracovaná. Důležité je i to, co ve vás název produktu vyvolá. Třeba výrobky označené jako Řím, Londýn nebo například Jadran navodí dojem cestování či připomenou dovolenou,“ vysvětluje designérka Jitka Kolaříková.
Nezlomit si jazyk
I zdánlivá maličkost v podobě snadno zapamatovatelného jména hraje roli. Čím kratší název, tím lépe pro zapamatování. Ovšem ani delší jména nemusejí být na závadu, pokud se dají dobře vyslovit. Jako příklad uveďme jednu z nejznámějších (a prý i nejkrásnějších) pláží Copacabana v Brazílii. Zní libozvučně, a navíc evokuje pohodu, odpočinek, ale i zábavu.
Něco navíc? Příběh
Co ještě poutá pozornost? Vysvětlení, jak výrobek přišel ke svému jménu. Jako příklad si uveďme slavnou vázu „altovka“, které se říká Savoy. Proč? „Finský architekt Alvar Aalto ji sice vytvořil pro Světovou výstavu v Paříži v roce 1937, ale záhy poté společně se svou ženou navrhl luxusní restauraci v Helsinkách, která se jmenovala Savoy. A jedním z atributů luxusu byly čerstvé květiny ve vázách ,altovka´,“ vysvětluje architektka Eva Beránková ze společnosti Arki.
Mít hned jasno
Některé produkty vás nenechají na pochybách – například velkoplošné obklady, obrazy, nebo třeba povlečení se známými motivy velkoměst jsou čitelné na první pohled. Další skupinu představují výrobky, které odkazují na určitý styl, spojený s některou oblastí či zemí.
„Například pro venkovskou Provence jsou mimo jiné typické kovaný nábytek a úchytky, patina na nábytku z masivu a světlé barvy, kdežto třeba španělský styl barvami doslova hraje; hodně používá červenou, nádoby z olivového dřeva nebo glazovanou keramiku s patinou a podobně. A anglický styl charakterizuje konzervativnost, ale i pohodlí a elegance, měkké linie a kvalitní materiály,“ vysvětluje Jitka Kolaříková.
Více o stylu Provence se dozvíte v článku Styl a vůně Provence ve vašem bytě? Jde to na počkání!.
Každý to má jinak
Mnoho kuchyní se jmenuje podle měst. Proč? Záleží na konkrétním případě. Může odkazovat na elegantní design (Turín), mrazivé ráno (Stockholm) nebo technickou dokonalost (Detroit).
Někdy je však vysvětlení podrobnější: „Ferrara je italské město s bohatou historií pyšnící se nádhernými renesančními paláci a kláštery. Jím jsme se inspirovali při vytváření dekoru, který svým odstínem připomíná pískově zbarvené střechy a fasády ferrarských budov,“ říká Martin Dozrál ze společnosti Solodoor.
Prostor pro fantazii
Ne vždy je však třeba hledat originální vysvětlení pro název výrobku. „Někdy se pojmenovává po místě, odkud designér/výrobce pochází, či v něm jen prostě našel zalíbení. A jindy můžeme hádat. Anebo nechat pracovat svou fantazii,“ uvádí designérka Jitka Kolaříková.
Tak třeba nábytek Split ve vás může evokovat moře a dovolenou. A to i přesto, že pak se od výrobce dozvíte, že původ pojmenování spočívá úplně v něčem jiném. Ale kdo by si chtěl nechat kazit iluze! Navíc když to tak pěkně zní…
Dáte při nákupu na název produktu, nebo si všímáte jiných věcí?