Hlavní obsah

Braňte se! Co dělat, když v obchodě omylem něco rozbijete?

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Stačí chvíle nepozornosti a pár zavařenin letí z regálu na zem. Sklo se tříští a vy chytáte paniku, že musíte zaplatit vše, co se rozbilo. Budete to ale opravdu vy, kdo nakonec vytáhne peněženku?

Článek

Je to vždy nepříjemné, ale stává se to. Mluvíme o nehodách v obchodě, při kterých vy nebo třeba vaše dítě něco rozbijete. Škody v takovém případě mohou být pár korun, ale i tisíce – podle toho, kde se vám „zadařilo“. Je ale opravdu vždy jen na vás, abyste škodu nahradili? Rozebereme si pár možných situací.

Nejste viník, ale poškozený

Byli jste zrovna poblíž, když obsluze v obchodě upadla krabice plná kelímků s hořčicí, a odnesli jste si pár fleků na kabátě? Můžete uplatňovat náhradu škody, zde nejspíš peníze na čistírnu, u provozovatele. „Ten odpovídá za vše, co provozem své prodejny způsobí, i kdyby při své činnosti neporušil žádnou zákonnou povinnost. Na něm je nahradit i škody, které způsobil jeho zaměstnanec,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Obraťte se proto na vedení prodejny, věc řešte a hlaste se o náhradu – vždy je dobré mít svědky události a například si pořídit fotky na mobil.

Když za to může někdo jiný...

A co když onu hořčici upustí nikoli prodavač či zaměstnanec obchodu, ale některý zákazník? Náhradu škody musíte chtít po něm – provozovatel prodejny za ni odpovídat nebude. Ideální je, když viník chybu uzná a na řešení se domluvíte. I tak je dobré udělat nějaký záznam o nehodě a vyměnit si údaje nutné k pozdější komunikaci. Protože jde většinou o přestupek, můžete požadovat asistenci policie, která vše prošetří. Je to lepší, budete-li případně muset náhradu škody vymáhat soudně. „Poškozený by měl nejméně sedm dní před podáním žaloby k soudu zaslat viníkovi výzvu k uhrazení dlužné částky. V opačném případě totiž nebude u soudu oprávněn žádat o náhradu nákladů řízení,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Vedení prodejny bývá v takových případech nápomocno – a tím spíš, když vznikla nějaká škoda i jemu a je v jeho zájmu zjistit, po kom náhradu vymáhat.

Foto: Alena Kuzmina, Shutterstock.com

Pojistka odpovědnosti v běžném občanském životě kryje i případné škody, které způsobíte jiné osobě při lyžováníFoto: Alena Kuzmina, Shutterstock.com

Viník jste vy? Hodí se pojistka na blbost

Jak se zachovat, když jste nehodu způsobili vy nebo vaše dítě? Pak bude náhrada opravdu na vás – pokud jste si tedy škody vědomi a víte, že vznikla vaší vinou. Jinak vyžadujte, aby se věc prošetřila, a máte-li pocit, že se tak děje ve váš neprospěch, požádejte, aby se dostavili policisté a vyšetřování převzali.

V situaci, kdy něco provedete, se vám bude hodit pojištění, kterému se lidově říká „pojistka na blbost“. Právě ta totiž hradí škody, které jste nedopatřením přivodili vy, vaše nezletilé ratolesti či domácí mazlíčci. „Nejčastější formou této pojistky je pojištění odpovědnosti za škodu v běžném občanském životě, mnohdy se hodí doplnit ji i pojistkou na škody způsobené zaměstnavateli, hlavně za svěřené věci nebo pokladní zůstatek,“ radí Lukáš Zelený.

Většinou se sjednává k pojištění domácnosti, nemáte-li ji tam zahrnutou, lze to udělat samostatně. „Rozhodně se vyplatí, protože se z ní hradí škody, které způsobíte třetí osobě. Oceníte ji například ve chvíli, kdy někoho srazíte na lyžích, na kole nebo bruslích a zraníte ho. To už může jít o statisíce,“ varuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. 

Při uzavírání pojistky buďte obezřetní

Při sjednávání pojistky je zapotřebí zjistit, na jaké členy rodiny a jaké škody se vztahuje a zda platí i v zahraničí. Pojišťovna škodu nezaplatí, pokud jste ji způsobili úmyslně, například jako vandalský čin. Také neuhradí, jestliže byste v obchodě kradli nebo se o to pokoušeli a při útěku něco rozbili. Mohou nastat i situace, za které nikdo neodpovídá: třeba kdybyste dostali infarkt a upadli na regál, protože ačkoli jste škodu způsobili, nebyli jste v takové chvíli za ni odpovědní.

Zajistěte si svědky a foťte

Jestliže vám někdo způsobil škodu, chtějte náhradu: ať už od provozovatele prodejny, nebo od toho, kdo ji zapříčinil. Pokud jste škodu způsobili vy nebo ti, na které se vaše pojistka vztahuje (děti, mazlíčci), pak ji můžete buď nahradit ze svého, anebo využít pojištění. „Asistence policie není v takových případech nutná, musíte pouze zajistit fotodokumentaci z místa, včetně poškozených věcí a případně i svědky události. Obecně platí, že čím více podkladů pojišťovna dostane, tím bude jednodušší řešení pojistné události. A kontaktovat pojišťovnu je nejlepší hned – třeba zavolat na infolinku přímo z obchodu, kde jste škodu způsobili," radí Milan Káňa.

Vznikl o události nějaký zápis s provozovatelem prodejny? Použijte ho. „K uplatnění nároků stačí žádost o náhradu škody ze strany obchodu a její vyčíslení, zápis o škodě a vyjádření vás jako ‚pachatele‘,“ vysvětluje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny Uniqa.

Neberte to na sebe a braňte se

Může se stát, že obchodník trvá na vaší vině a vy zas na tom, že zboží bylo špatně umístěné nebo vozík špatně zatáčel, čili je vina na něm a vy za následnou škodu tím pádem nemůžete. Když se o vině či nevině nedohodnete, může věc skončit až u soudu.

Už se vám něco podobného v obchodě stalo? Napište nám!

Související témata:

Načítám