Článek
Nejdřív se hodí zorientovat se ve dvou pojmech – „datum použitelnosti“ a „datum minimální trvanlivosti“. Potraviny s prošlým datem použitelnosti (ta bývá uvedena jako den – měsíc – rok) byste totiž neměli v nabídce obchodů nikdy najít, jde o požadavek zákona.
Přesně o půlnoci dne, které mají uvedeno na obalu, je musí obchodníci z prodeje stáhnout. Většinou jde o uzeniny, mléčné výrobky, chlazenou drůbež, výrobky studené kuchyně a podobně. Výrobce jejich kvalitu garantuje právě jen po dobu použitelnosti a dál neručí za jejich bezpečnost.
Vedle data použitelnosti by měly být uvedeny i podmínky skladování, které zaručí kvalitu výrobku během této doby – takže překontrolujte v obchodě i to, zda je prodejce dodržel.
Za zboží po záruce ručí obchodník
Na rozdíl od potravin označených datem použitelnosti mohou být potraviny označené „dobou minimální trvanlivosti“ nabízeny spotřebitelům i po jejím uplynutí, ovšem za jasně daných podmínek. Jedná se o trvanlivé potraviny – například čokoládu, chipsy, sušenky, těstoviny, konzervy, nápoje. Výrobce tímto datem určil minimální dobu, po kterou neztratí nic na kvalitě a chuti.
„Podle platných zákonů nesmí obchodník prodávat zboží nejakostní nebo nevhodné ke spotřebě,“ vysvětluje Mgr. Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která na kvalitu potravin dohlíží. „Potraviny po uplynutí doby minimální trvanlivosti může obchodník prodávat jen tehdy, když neporušují platné předpisy. Jinými slovy, odpovědnost za bezpečnost a kvalitu takového zboží spočívá plně na bedrech prodejce,“ dodává Pavel Kopřiva.
Prodejce může jen ochutnat
Zákon nestanoví, zda si prodejce má nechat zboží po uplynutí doby trvanlivosti odzkoušet v laboratoři, ochutnat a posoudit to sám nebo spoléhat na svou zkušenost. Všechny případné reklamace jdou ale pak na jeho „účet“ – včetně rizika, že bude mít spotřebitel po požití problematického zboží zdravotní problémy.
„V obchodě musí být vždy zboží s prošlou dobou minimální trvanlivosti odděleno od ostatního a viditelně označené. Nestačí ale napsat sleva – spotřebitel musí jasně vědět, že jde o prošlé zboží,“ upozorňuje tiskový mluvčí Pavel Kopřiva. Zákon ani předpisy nestanoví ani to, zda má být zboží ve slevě a jak velká má případně být.
V žádném případě nekupujte potraviny s poškozeným obalem ani zeleninu či ovoce, které jsou viditelně poškozené nebo ve špatné kvalitě. „Poškozený obal znamená, že mohlo dojít ke kontaminaci, a zboží tím pádem nesmí zůstat v nabídce. Zákon také stanoví, že ovoce a zelenina nesmějí mít žádné známky hniloby, plísní, ale ani jiné degradace. V nabídce by tedy neměly být zvadlé, pomačkané a jinak poškozené kusy,“ říká mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
Kupujete i potraviny s prošlou zárukou, jen abyste ušetřili?