Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Máte pocit, že se vaše domácnost propadá do chaosu? Nemůžete najít účtenku pro reklamaci nebo jarní svetr, nepamatujete si, kam jste založili přihlášku na letní tábor pro děti? A v každé takové chvíli slibujete sami sobě, že už si ve věcech musíte udělat pořádek… Jenže vždycky, když si řeknete „udělám to zítra“, si jen přidáváte další povinnost na seznam úkolů, které se vám nechce řešit.
Přeorganizovat veškeré resty samozřejmě nejde ze dne na den, když si ale dokážete úkoly, které chcete vyřešit, rozložit do delšího časového úseku a každý den se pustíte do jednoho, s každým dokončeným úkolem si dodáte více energie a chuti k tomu provádět další změny. Jste připraveni?
Den 1: Udělejte pořádek ve skříni
Udržet jakoukoli skříň uspořádanou je náročné. I když za nepořádkem můžete zavřít dveře, nepřehledný chaos se vám připomene pokaždé, když si půjdete pro kalhoty nebo čistý ručník. Začněte tím, že roztřídíte to, co je vzadu. U věcí, které nejsou hned vidět, je často snazší rozhodnout, co s nimi udělat: ponechat si je, prodat, darovat nebo recyklovat. Nevyndávejte celý obsah skříně, pokud nemáte čas dokončit ukládání všech věcí zpět. Oblečení ve skříních ukládejte systematicky – mějte u sebe svetry, trička nebo mikiny, sezonní věci uložte do vakuových pytlů, které šetří místo.
Den 2: Darujte věci, které nepotřebujete
Jakmile jsou vaše skříně v dobrém stavu, dalším krokem je zbavit se přebytečných věcí. Vyhodit, prodat nebo darovat? Prodej oblečení, bot nebo hraček vyžaduje čas a úsilí, takže byste se měli pokusit prodat pouze věci, které mají vyšší cenu, jako je elektronika, nádobí, značkové oblečení, boty a doplňky. Neopotřebované věci darujte, dobrou volbou jsou třeba charitativní kontejnery.

Při vyklízení skříní roztřiďte nejdříve to, co je vzadu. U věcí, které nejsou vidět, je často snazší rozhodnout, co s nimiFoto: Mariia Korneeva, Shutterstock.com
Den 3: Vyčistěte telefon a notebook
Digitální nepořádek může být stejně obtěžující jako ten fyzický. Je váš telefon nebo notebook přeplněný stovkami fotografií ratolestí a domácích mazlíčků, snímků z výletů, dovolených a mejdanů s přáteli, které nechcete vymazat?
Nejlepším řešením je zálohovat tyto fotografie na externím disku nebo online úložišti. Stejně tak myslete na spolehlivou digitální zálohu všech důležitých dokumentů, o které byste neradi přišli. Pokud vám ve vašich elektronických zařízeních dochází místo, odstraňte také aplikace, které nepoužíváte.
Den 4: Vykliďte lednici a mrazák
Udržování čisté lednice a mrazáku chrání celou rodinu před zažívacími potížemi po náhodném požití zkažených potravin. Pravidelný úklid je velmi praktický, zabráníte usazování nečistot, které později půjdou jen těžko odstranit, a riziku kontaminace potravin plísněmi a jinými patogeny. Začněte tím, že bez milosti vyhodíte veškeré potraviny s prošlou dobou spotřeby a nahnilou zeleninu, z mrazáku odstraňte neidentifikovatelné zmražené suroviny, u kterých si nejste jisti, jak dlouho tam leží.
Den 5: Proveďte inventuru v kosmetice i lékárničce
Stejně jako u potravin, také v případě kosmetiky a léků je potřeba sledovat dobu použitelnosti. Je dost pravděpodobné, že máte doma šuplík nebo tašku plnou nejrůznějších pilulek a tabletek, ve skříňkách v koupelně pak prošlé krémy, pleťové masky nebo zapomenuté rtěnky a make-upy, které už mají nejlepší roky za sebou. Všechny tyto „poklady“ roztřiďte podle data spotřeby a s těmi starými se rozlučte. Léčiva lze vrátit do lékárny, kosmetiku vyhoďte do směsného odpadu.

Inventuru v kosmetické taštičce a domácí lékárničce byste měli udělat aspoň jednou za rokFoto: Pixel-Shot, Shutterstock.com
Den 6: Udělejte si systém v e-mailu
Odhlaste se z odběru všech e-mailových zpravodajů, které vám zahlcují elektronickou poštovní schránku nejrůznějšími nevyžádanými nabídkami a informacemi o lákavých výprodejích. V rámci čištění osobní nebo pracovní e-mailové schránky si můžete vytvořit složky s výstižnými názvy (například „k vyřízení“ nebo „dovolená“), abyste získali lepší přehled o struktuře vaší pošty a věděli, kde máte uložené důležité zprávy a oznámení, jež nechcete ztratit. Tento systém ušetří spoustu času.
Den 7: Vyčistěte kabelku
Pokud je vaše kabelka plná starých účtenek, jízdenek z MHD, drobných mincí, vizitek a nastřádaných slevových kuponů, gumiček do vlasů nebo obalů od žvýkaček, nastal nejvyšší čas na důkladnou inventuru. Přehledné uspořádání kabelky významně usnadní orientaci při hledání potřebných věcí a možná vám pomůže znovu objevit „ztracenou“ platební kartu nebo již oplakanou novou luxusní rtěnku. Pokud vaše kabelka postrádá dostatek kapes, pořiďte si do ní malé organizéry, oceníte je na brýle, žvýkačky nebo kosmetiku.
Co vám ještě usnadní život
- Ukliďte si na stole ve své domácí kanceláři, vše, co najdete, roztřiďte na hromádky podle kategorií: nechat, přemístit jinam (například do šuplíku nebo šanonu s důležitými dokumenty) a vyhodit.
- Aktualizujte svůj pracovní životopis: I když zrovna nehledáte práci, je dobré mít připravený aktuální životopis pro případ, že byste jej potřebovali.
- Mějte pod kontrolou lékařská vyšetření a preventivní prohlídky, nejlépe tak, že si vytvoříte tabulku (ať již v nějaké aplikaci, Excelu nebo na kartičku) s termíny návštěv u stomatologa, gynekologa, praktického i očního lékaře, a máte tak stále přehled, kdy se objednat.
- Zrušte nepoužívané účty, například některé streamovací služby, u kterých jste již třeba úplně zapomněli, že za ně platíte měsíční poplatky, aniž byste je sledovali.
- Vytvořte si jednoduchý pořadač na recepty, budete tak mít všechny na jednom místě a vyhnete se nekonečnému přehrabování v šuplících nebo zmatečnému vyhledávání oblíbených jídel na internetu.