Hlavní obsah

Vyúčtování za energie: Co dělat, když nemáte peníze na nedoplatek, a jak lze reklamovat

Foto: adriaticfoto, Shutterstock.com

Foto: adriaticfoto, Shutterstock.com

Cena energií vzrostla tak raketově, že si snad nikdo není jistý tím, jaká čísla najde v prvním letošním vyúčtování. Co když tam na vás čeká vysoký nedoplatek, na který nebudete mít? Kam se obrátit, případně jak vyúčtování reklamovat?

Článek

Zdražování cen elektřiny a plynu je opravdu razantní. Většinu domácností zaskočilo a málokdo se vyhnul zvýšení záloh… Ale že by to znamenalo jistotu, že nebudete muset doplácet? To se říct nedá. Zkrátka: následující vyúčtování může mnohé velmi nepříjemně překvapit. Co dělat v situaci, když na vysoký doplatek nebudete mít?

Kolik stojí energie

První zprávy od těch, kterým už vyúčtování dorazilo, nejsou zrovna radostné. Mnozí se musejí vyrovnat s velkými nedoplatky. Není se co divit, ceny energií byly loni rekordní. „Pořizovací cena elektřiny byla na konci roku 2022 zhruba čtyřikrát vyšší než v roce 2021, v srpnu 2022 byla dokonce dvanáctkrát vyšší, a to ve chvíli, kdy se trh vyrovnával s odstávkami jaderných elektráren ve Francii. Celkový nárůst ceny plynu byl ve stejném období sedminásobný,“ komentuje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello v České republice. Není tedy divu, že se většina lidí obává, jak dopadne jejich bilance.

Vysoký nedoplatek za energie. Co s tím?

Zaskočil vás nedoplatek a je dokonce tak vysoký, že vám nabourá rodinný rozpočet? Pak to musíte začít ihned řešit. Jak?

  • Jednejte s dodavatelem: Většinou lze domluvit rozložení splátek nedoplatku na menší částky a splácet až deset měsíců. Stanovit si můžete i datum splatnosti – třeba po výplatě. Můžete se domluvit telefonicky, nastavit si to v online službách nebo zajít přímo na některou pobočku.
  • Požádejte o pomoc Úřad práce ČR: V situaci náhlých problémů s úhradou nedoplatků za dané období lze využít pomoc formou jednorázové dávky pomoci v hmotné nouzi, takzvané mimořádné okamžité pomoci. Podrobné informace najdete na stránkách MPSV anebo je zjistíte osobně na kterémkoli úřadě práce. Na úhradu plateb za energie lze využít příspěvek na bydlení.
  • Poraďte se s odborníky: Oddlužení, bankrot, insolvence, ale i konzultace ohledně problémů spojených s velkým nedoplatkem, to s vámi mohou zdarma řešit zkušení odborníci. O radu se můžete obrátit třeba na poradnu organizace Člověk v tísni anebo na Poradnu při finanční tísni. Odborníci vám mohou pomoci najít komplexní řešení vašeho rodinného rozpočtu tak, aby vám na úhradu energií zbylo nebo abyste měli na splacení nedoplatku: můžete po přechodnou dobu využívat například sociální dávky či pomoc potravinové banky, která vám poskytne základní potřeby, a vy ušetřené peníze užijete na splácení.
  • Poučte se propříště: Dohlédněte na to, abyste na příští období měli takové zálohy, abyste se nedostali do podobně svízelné situace. Přitom vám pomohou dílčí samoodečty. Pokud to opět směřuje k nedoplatku, reagujte buď snížením spotřeby, nebo zvýšením záloh. S náklady na bydlení vám může pomoci příspěvek na bydlení, tedy sociální dávka, pokud pro její přiznání splňujete podmínky. Podrobný návod, jak požádat o příspěvek na bydlení.

Co je to samoodečet

Vzhledem k vysokým cenám radí dodavatelé elektřiny zákazníkům, aby si spotřebu hlídali průběžně, aby je pak nepřekvapily nečekaně vysoké nedoplatky. Jak na to? Praktický způsob představuje samoodečet. „Zákazník jednoduše opíše údaje z elektroměru nebo plynoměru do online aplikace a ta mu vygeneruje ideální výši záloh,“ radí Alice Horáková, tisková mluvčí Skupiny ČEZ. Pokud samoodečty provádíte pravidelně, třeba jednou měsíčně, můžete sledovat vývoj své spotřeby a případně tomu pružně přizpůsobovat výši záloh.

Foto: Daisy Daisy, Shutterstock.com

Vždy je lepší se dohodnout na splátkovém kalendáři než si půjčovat.Foto: Daisy Daisy, Shutterstock.com

Kdy chodí vyúčtování za energie

Vyúčtování přichází jednou za rok, a i kdybyste si nepamatovali termín, pak vám to připomene odečet. Provádí ho distributor a měli byste se předem dozvědět, kdy proběhne, abyste mohli v případě potřeby zpřístupnit elektroměr i plynoměr. „Pokud přijde někdo na odečet mimo ohlášenou dobu, požádejte ho o průkaz a dobře si ho prohlédněte. Může se totiž jednat o podomního prodejce nebo i o podvodníka,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Po provedeném odečtu očekávejte vyúčtování od svého dodavatele do 15 dnů.

Jakou formu musí mít vyúčtování

Vyúčtování nemusí mít jen písemnou formu, ale pokud se tak s dodavatelem dohodnete, může vám ho poslat i elektronicky na e-mailovou adresu. Rozhodně ho ale dostat musíte. Co se obsahu týče, zákon mluví jasně: musí být srozumitelné, abyste z něj zjistili vše potřebné. „Realitou je, že spotřebitelé často vyúčtování nerozumí a zajímají je pouze tři údaje: celková spotřeba, výše nedoplatku nebo přeplatku a výše nových záloh,“ konstatuje Eduarda Hekšová. Máte-li jakékoli dotazy či nejasnosti, obraťte se ihned na dodavatele.

Jak reklamovat vyúčtování za energie

Máte k vyúčtování výhrady? Požadujte od dodavatele vysvětlení nebo pošlete reklamaci. Důvodem může být chybný údaj o počtu či výši splátek, použití jiné sazby nebo nesouhlas s odečtem. Instrukce, jak reklamovat, najdete ve smlouvě. „I když dodavatelé někdy vyzývají k podání reklamace telefonicky, doporučujeme, abyste po prvotním informativním hovoru podali reklamaci písemně, přinejmenším e-mailem. Získáte tím důkaz o jejím podání a obsahu,“ radí Eduarda Hekšová. Vždy ale platí, že i přes podání reklamace musíte v řádném termínu nedoplatek zaplatit!

  • Reklamace musí být vyřízena do 15 dnů od doručení dodavateli. Pokud dodavatel uzná chybu, musí vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů od doručení reklamace. Když lhůtu nedodrží, máte v případě elektřiny právo na 600 Kč za každý den zpoždění (maximálně 24 tisíc Kč), u plynu je to 750 Kč denně (maximálně 7500 Kč). Právo na poplatek za zpoždění musíte uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne. Jestliže reklamace nebyla vyřízena v zákonné lhůtě nebo nesouhlasíte s jejím výsledkem, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud.

Změna dodavatele? Jak ho vybrat

Po delší době, kdy se vzhledem k zastropovaným cenám a nejistému vývoji na trhu s energiemi nevyplatilo hledat nového dodavatele, nastává obrat. Spotřebitelé začínají zvažovat nabídky a možnou změnu. Odborníci však varují před unáhleným rozhodnutím.

Díky cenám na burze už mohou dodavatelé zlevňovat a většina s cenami zamířila pod vládní strop. Nabízejí také nové tarify a zákazník má možnost cenu fixovat na kratší dobu, nebo volit tu flexibilní. A právě fixace na kratší období je to, co vzhledem k nejistotě v cenovém vývoji odborníci doporučují.

Při výběru nového dodavatele se nedívejte jen na momentální nabídku nejnižší ceny, ale i na možnosti fixace, klientského servisu a podpory. A také raději volte prověřené dodavatele s delší historií a dobrým hodnocením stávajících klientů!

Jak změnit dodavatele energií

Dodavatele můžete změnit zdarma a bez sankcí, pokud máte s tím stávajícím smlouvu na dobu neurčitou, nebo vám letos vyprší smlouva na dobu určitou. Výpovědní lhůta u té první je tři měsíce. Pokud se rozhodnete pro změnu, nový dodavatel vám s tímto přechodem většinou pomůže a v podstatě ho zařídí za vás.

  • U smlouvy na dobu neurčitou si ověřte, zda nemáte v podmínkách automatické prodloužení – pokud ano, pak byste měli dát 20 dní předem vědět, že o to nestojíte. O ukončení smlouvy musíte dodavateli dát vědět písemně, většinou to lze udělat i elektronicky,“ vysvětluje Jakub Tobiáš, ředitel marketingu Lama energy.

Načítám