Hlavní obsah

6 tipů, jak být v práci výkonnější a nedělat chyby

Foto: Profimedia

Vyvarujte se zdravotních problémů z přepracování a raději změňte své návykyFoto: Profimedia

Musíte toho tolik stihnout. Práce máte až nad hlavu, ale vy už na nic nemáte energii. Přitom kolegyně toho bez problému stíhá dvojnásob. Nezoufejte. Prozradíme vám triky skutečně produktivních lidí!

Článek

Vstáváte ráno s hořkým pocitem, že zase nebudete celý den nic stíhat, pracovat budete do noci, a pak už jen padnete vyčerpáním? Tak s tím se rozlučte. Nyní se dozvíte, co dělat, abyste svůj čas zvládli využít skutečně efektivně!

1. Odškrtávací seznam = zaručená radost do života

Pokud jste si ještě nikdy nezkoušeli vytvořit si malý lísteček se seznamem všech úkolů na daný den, čeká vás nyní naprosto nová fantastická zkušenost. Ostřílení „lístečkáři“ vám to potvrdí. Máloco tak banálního vám přes den udělá takovou radost, jako když si škrtnete právě splněný náročný úkol. Zaútočí na vás totiž příval endorfinů, které vás zároveň i motivují k dalším povinnostem.

2. Nejhorší úkoly dělejte „začerstva“

Jsou úkoly, které musíte udělat, a nijak zvlášť vám to nevadí. A pak ty, které jsou nudné, otravné, až vám z nich vstávají vlasy na hlavě. Ano, těmi každý den začněte. Ideálně ráno, kdy jste nasnídaní a máte nejvíce energie. Jejich splnění vás nakopne a všechno další vám bude připadat jako procházka růžovým sadem.

Foto: Profimedia

Své úkoly si pište, budete se v nich lépe orientovatFoto: Profimedia

3. Buďte minimalističtí

„Ačkoli je multitasking dnes velmi populární, myslím si, že lidem velmi prospívá zjednodušovat a dělat jen jednu věc současně,“ říká psycholog a lektor rozvoje osobnosti Mgr. Michal Petr (multitasking = způsob práce, v jejímž rámci se vykonává více aktivit naráz, pozn. redakce). „Když nejste tolik ztracení ve svých hlavách, můžete si lépe uvědomovat, jaké kroky a činnosti byste nyní potřebovali udělat. A když je skončíte, máte dobrý pocit z ukončeného úkolu, místo abyste hned pokračovali v dalších deseti načatých,“ dodává.

4. Dopujte se vitaminy

Jestli má do něčeho skutečně význam investovat čas, tak je to v rámci každého dne pravidelná vyvážená strava. Dávka vitaminů, minerálů a dalších cenných živin vám dá energii plnit všechny důležité úkoly.

„Vědci z Brigham Young University udělali v roce 2012 studii, kde se zabývali vlivem stravy na pracovní produktivitu zaměstnanců. Týkalo se to jak žen, tak i mužů. Konkrétně studie zjistila, že zaměstnanci, kteří jedí nezdravou stravu, mají o 66 procent nižší produktivitu během pracovní doby,“ upozorňuje na důležitost stravy výživový poradce Ing. Martin Škába.

Základem je především zdravá snídaně, ale neméně důležité je i dodržování správného pitného režimu!

Foto: Profimedia

Díky pravidelné zdravé stravě zvládnete i ty nejnáročnější úkolyFoto: Profimedia

5. Aktivní pohyb aspoň pár minut každý den

„Pamatujte na svoje tělo. V něm jsou skryté nejen vaše zdroje, ale i napětí ze stresu. Každý den byste proto měli věnovat pozornost pohybu, ať už je to cílený sport nebo jen vědomá chůze cestou domů. Zkušenost ukazuje, že je lepší malý pravidelný pohyb než velké cvičení jednou týdně,“ uvádí psycholog Michal Petr. „Stačí, když si třeba ráno nebo večer vyhradíte 10 minut na protažení a posílení těla, které díky zvýšení produkce endorfinů pomáhá lépe zvládat nároky, jež jsou na vás kladené,“ radí Michal Petr. Zkuste třeba různé formy jógy, meditace, cvičení body.

6. Přemýšlejte o dýchání

„Neméně důležité je vědomě dýchat. Nestojí to ani korunu, ani žádný čas navíc. Zastavit se v průběhu jakékoli činnosti a udělat pět až sedm vědomých nádechů a výdechů vám pomůže se zkoncentrovat a více zklidnit. Budete pak dělat méně chyb a budete i více produktivní. Zkuste dýchání vyhradit minutu za hodinu, tedy 8 minut za pracovní den, a uvidíte, jak se změní vaše naladění a celkový pocit ze dne,“ podotýká psycholog.

Máte nějaké vlastní tipy, jak být během dne produktivnější?

Související témata:

Načítám