Článek
Možná jste také už někomu skočili na jeho výmluvy – a pak za to zaplatili. Dnes vás seznámíme s těmi nejčastějšími, které byste měli ihned odhalit a přebít argumenty.
1. To jste koupili v naší druhé prodejně, musíte jít reklamovat tam…
Pokud má obchod víc prodejen, pak reklamaci můžete uplatnit v jakékoli z nich – a to po celé republice. Až na výjimky nelze reklamovat výrobky, které si u stejné značky koupíte v zahraničí.
2. Přijďte jindy, není tu pan vedoucí.
Po celou otvírací dobu musí být v prodejně přítomen člověk, který je schopen od vás převzít reklamaci. Pod rouškou „tak já to od vás tedy převezmu“ si nedejte namluvit, že nemusíte o předání reklamace dostat odpovídající doklad. Měl by obsahovat vaši a obchodníkovu identifikaci, datum prodeje a datum uplatnění reklamace, stejně jako důvod, proč zboží reklamujete.
Pozor na to, někteří obchodníci mají nachystaný protokol, ve kterém je rovnou dohoda o prodloužení lhůty reklamace, takže si všechny doklady dobře přečtěte.
3. Bez paragonu máte smůlu, reklamovat nelze.
„Kupní doklady, záruční listy a podobné doklady si schovávejte, uplatnění reklamace je pak mnohem rychlejší a jednodušší. Ale podstatné je prokázat, že jste dané zboží koupili právě u daného prodejce – například dokladem o platbě kartou, svědectvím jiné osoby, čestným prohlášením,“ radí Sdružení na ochranu spotřebitele SOS.
Pokud paragon máte, pak ho nedávejte, ani při reklamaci, z ruky. Lepší je si udělat kopii, a tu případně obchodníkovi ponechat.
4. Bez krabice reklamovat nemůžete.
Nikdo vám nemůže přikazovat, abyste si schovávali všechny krabice a jiné obaly od všeho, co jste si koupili. Taková podmínka je neplatná i v případě, že ji obchodník napsal do reklamačního řádu. „Prodejce nesmí omezovat vaše právo na reklamaci takovým požadavkem," uvádí Jana Jelínková z ČOI. Vaší povinností je zabalit výrobek tak, aby se mu nemohlo nic stát a nemohlo vzniknout mechanické poškození.
5. Smlouva není potřeba, stačí se dohodnout ústně.
Jakmile tahle věta zazní z úst řemeslníka, se kterým právě plánujete rekonstrukci koupelny, měli byste zpozornět. Základem je mít sepsanou smlouvu o dílo, i když jde o firmu, kterou vám někdo doporučil. I když je ústní domluva platná, jen velmi těžko se dokazuje. Jen písemná forma dokládá, co jste si objednali, z jakého materiálu a za kolik peněz. Měli byste mít doklad i na každou částku, kterou dáváte řemeslné firmě jako zálohu.
Varujeme před placením předem – adekvátní záloha je přibližně třetina z celkové ceny – a chtějte na vše také doklad. Od věci není ani sjednání si smluvní pokuty, pokud řemeslník nesplní termín nebo nedodá práci v požadované kvalitě.
6. Zboží zakoupené ve slevě nemůžete reklamovat.
To je pravda pouze v případě, že byste chtěli reklamovat vadu, pro kterou bylo zboží zlevněno. Nedejte se rozhodně odradit v případě, že šlo o klasický sezonní výprodej. Při nákupu se slevou byste vždy měli vědět, proč bylo zlevněno, a dostat tuto informaci nejlépe i písemně.
Měli jste někdy problémy s reklamací? Napište nám o tom!